Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-18, 16:50
  #1
Medlem
DonLatinos avatar
Sökt runt på google, hittar massa folk som säger si och så och det slutar upp med onödiga argument. Men nu när jag försöker klämma fram de sista rutorna så försöker jag samt bygga muskler också, men jag undrar ifall det är okej att äta kolhydrater EFTER träning medan man går ner i vikt? Har hört att man helst ska skippa kolhydrater men antar att kolhydrater är en stor faktor, speciellt under träning?

Eller vad säger ni? KCAL KCAL KCAL?

Mvh DonLatino

edit: ska nu käka en kebabtallrik.. approx. 1050kcal.
__________________
Senast redigerad av DonLatino 2016-01-18 kl. 17:05.
Citera
2016-01-18, 17:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Sökt runt på google, hittar massa folk som säger si och så och det slutar upp med onödiga argument. Men nu när jag försöker klämma fram de sista rutorna så försöker jag samt bygga muskler också, men jag undrar ifall det är okej att äta kolhydrater EFTER träning medan man går ner i vikt? Har hört att man helst ska skippa kolhydrater men antar att kolhydrater är en stor faktor, speciellt under träning?

Eller vad säger ni? KCAL KCAL KCAL?

Mvh DonLatino

edit: ska nu käka en kebabtallrik.. approx. 1050kcal.


som jag fattar det så är det långsamma kolhydrater som är bäst för muskelbygge ska själv börja med kolhydrater fullkorn och sådant nyttigt skit
Citera
2016-01-18, 17:49
  #3
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Sökt runt på google, hittar massa folk som säger si och så och det slutar upp med onödiga argument. Men nu när jag försöker klämma fram de sista rutorna så försöker jag samt bygga muskler också, men jag undrar ifall det är okej att äta kolhydrater EFTER träning medan man går ner i vikt? Har hört att man helst ska skippa kolhydrater men antar att kolhydrater är en stor faktor, speciellt under träning?

Eller vad säger ni? KCAL KCAL KCAL?

Mvh DonLatino

edit: ska nu käka en kebabtallrik.. approx. 1050kcal.

Kolhydrater är bra under deff oavsett när det intas. Kebabtallriken kan du dock skippa.
Citera
2016-01-18, 17:52
  #4
Medlem
SweetReds avatar
Det är kcal in och ut som gäller. Sen blir det givetvis lättare med "rätt" sorts kolhydrater, inte lösgodis utan fullkorn och så vidare.

Kebabtallrik låter gött, njut av den och kör sedan ett extra hårt pass imorgon
Citera
2016-01-18, 18:58
  #5
Medlem
där har du en sida om kost http://www.svensktkosttillskott.se/a...ilding_-_del_1

hittade en annan som förklarade vilka sorter som mörkt bröd med typ frön och sådana fullkorns pasta och sådana grejer ska se om jag kan hitta den sidan igen
Citera
2016-01-18, 19:04
  #6
Medlem
här kommer en till om kolhydrater http://kolhydrater.se/sa-ska-du-ata-...r-vid-traning/



och här har du några långsamma kolhydrater


Råris
Fullkornspasta
Grovt bröd med synliga korn
Svartris
Linser
Bönor
Baljväxter

mer orkar jag inte leta efter men sen finns ju biblioteket med att gå och fråga efter böcker om just detta ämnet
Citera
2016-01-19, 07:33
  #7
Medlem
mmmoookkks avatar
Ja, det är OK. Sluta optinoja.

Jag äter tacos efter varje träningspass och har inga problem att se rutorna. Eller så skär jag upp potatis till 'wedges' så det blir som hemmagjorda pommes frites. In i ugnen. Hur gott som helst. Och som sagt, inga problem med viktminskning.
Citera
2016-01-20, 19:36
  #8
Medlem
rottis82s avatar
Hörde info ifrån en kompis som är elitidrottare som sa en väldigt intressant info.
Det bästa är att äta kolhydrater efter träning, även vid viktnedgång.
Om kroppen inte får det den behöver så omvandlar den proteiner till kolhydrat.
För att få upp energin osv.

Det blir ju lite dyrbart och slöseri med proteiner om kroppen börjar omvandla en viss del till kolhydrater.
Citera
2016-01-20, 22:02
  #9
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rottis82
Hörde info ifrån en kompis som är elitidrottare som sa en väldigt intressant info.
Det bästa är att äta kolhydrater efter träning, även vid viktnedgång.
Om kroppen inte får det den behöver så omvandlar den proteiner till kolhydrat.
För att få upp energin osv.

Det blir ju lite dyrbart och slöseri med proteiner om kroppen börjar omvandla en viss del till kolhydrater.

Protein kan aldrig omvandlas till kolhydrat. Protein är protein, och kolhydrat är kolhydrat. Däremot kan protein omvandlas till energi vid brist på andra energikällor.
Citera
2016-01-20, 22:27
  #10
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Protein kan aldrig omvandlas till kolhydrat. Protein är protein, och kolhydrat är kolhydrat. Däremot kan protein omvandlas till energi vid brist på andra energikällor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes
Citera
2016-01-21, 22:40
  #11
Medlem
Det är kcal in kcal ut som gäller. Jag hade dock satsat på kolhydrater innan passet om jag var du. Säg att du tränar vid 17, då hade jag ätit kolhydrater vid lunchen kl 12.

Varför man nu ska utesluta kolhydrater. Man mår bättre om man räknar kalorier och äter nyttigt.
Citera
2016-01-22, 20:17
  #12
Avstängd
Alltidxxs avatar
Generellt: If it fit your macros.

Ja det går bra. Jag äter havregrynsgröt med krossat knäckebröd och äppelmos (och fiskfilé) efter passet under deff nu.

Alla som tänker bygga en fysik med styrketräning bör sluta lyssna på Low carb folket för de har aldrig varit där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback