Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-18, 02:23
  #1
Medlem
Hej! Funderar på att studera franska under ett halvår i Afrika. Vilka länder rekommenderar ni? Har funderat på Senegal men tänkte kolla om någon med erfarenhet har andra rekommendationer.

Tack på förhand
Citera
2016-01-18, 02:57
  #2
Avstängd
ArrBBCCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santaman10
Hej! Funderar på att studera franska under ett halvår i Afrika. Vilka länder rekommenderar ni? Har funderat på Senegal men tänkte kolla om någon med erfarenhet har andra rekommendationer.

Tack på förhand
Kan du inte studera franska i Sverige eller Frankrike?
Citera
2016-01-18, 04:05
  #3
Medlem
Franska i Afrika blir sällan bra. Även om det är en fd koloni. Dessutom får du inte vara i landet i sex månader.
Citera
2016-01-18, 06:02
  #4
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Franska i Afrika blir sällan bra. Även om det är en fd koloni. Dessutom får du inte vara i landet i sex månader.
Afrika är inget land.
Citera
2016-01-18, 06:22
  #5
Avstängd
Applejackss avatar
Det afrikanska land som jag tror har de bästa utbildningsalternativen är nog Sydafrika. Senegal är ett fattigt land och om de inte har ett fungerande skolsystem så har de nog inte heller ett särskilt bra skolsystem för utlänningar. Om du verkligen vill studera i Afrika så har du nog störst chans att studera i Sydafrika.
Citera
2016-01-18, 09:53
  #6
Medlem
Laxons avatar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...icial_language

Har hört att Burkina Faso är stabilt för västerlänningar just nu, av de afrikanska alternativ du har hade jag satsat på det. Annars har du Franska Guyana som ska vara skitfint, en hel drös med söderhavsöar (bl.a. Vanuatu, Franska Polynesien, Wallis and Fortuna, Nya Kaledonien) samt ett gäng öar i Karibien (bl.a. Saint-Martin, Saint-Barthélemy). Just sayin.
Citera
2016-01-18, 19:01
  #7
Medlem
Afrolovers avatar
Det var i Afrika TS ville studera franska, inte franska i sig.

Bäst är nog som TS redan vet Senegal. Bra utbildningssystem, stor självmedveten medelklass, rikt kulturliv och stabil demokrati.

Senegal är nog det mest "franska" av Afrikas länder. Dakar "Paris södra förort".

Varför studera franska i ett så engelskt påverkat land som Syd Afrika? Helt befängt enligt mig. Engelska är landets tredje största språk, efter xshosa och afrikans, och har blivit det viktigaste officiella språket.
Och franska som lärs ut i skolorna lär vara "undermålig" enligt deras eget utbildnings departement.
Citera
2016-01-20, 01:31
  #8
Medlem
Tack för svaren hittills. Vill studera franska i Afrika då jag är intresserad av kontinenten och att studera det i Europa eller Sverige intresserar mig inte. Som Afrolover skrev så har jag kollat upp Senegal och det verkar vara det bästa alternativet hittills. Hittat en del skolor som vänder sig till utlänningar. Om fler har tips på andra länder eller specifika skolor så är jag tacksam!
Citera
2016-01-20, 17:50
  #9
Medlem
mayotte kanske är ett alternativ också?
Citera
2016-01-21, 00:22
  #10
Medlem
Steff83s avatar
Bäst måste väl vara Nordafrika? Marocko framförallt, även Algeriet och Tunisien.

I "svarta" Afrika söder om Sahara så ligger väl Senegal bäst till ja.
Citera
2016-01-26, 12:35
  #11
Medlem
Marocko skulle vara bästa land att lära sig franska där då det finns mycket annat att se och göra. Senegal är ett fint land men tycker att Marocko är mera lämpligt.
Citera
2016-01-26, 12:47
  #12
Medlem
Pershagen76s avatar
Rent generellt så kan jag säga att själva franskan kommer att bli lidande av att du studerar i ett "fransk) Afrikanskt land, men du har rätt i att du kan få lära dig mycket annat vid sidan om.

Jag skulle rekommendera Mauritius, det är trespråkigt (franska, engelska och kreol), jag har själv bott där under 2 år (kom hem 2014) och tycker att det är ett trevligt och lättsamt land. Dom har också en bra kostnadsbas om du kan tänka dig att bo och leva billigt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2674939

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback