Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-22, 12:26
  #13
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag är lite förbryllad att folk blir förvånade över att det är socker (eller snarare fruktos) i frukt. Också förbryllad att folk sväljer påståendet rakt av att det skulle vara dåligt före och efter träning. Det är väl då det passar som bäst, om man nu får välja tid för intag?

Och vadå källa? Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen?
Citera
2016-01-23, 21:24
  #14
Medlem
Benefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Frukt är ingen nödvändighet egentligen. Grönsaker räcker gott och väl. Kroppen kan tillverka eget socker genom att ombilda fett till socker i en process kallad ketos.
Nej... När du är i ketos så använder kroppen ketonkroppar som energikälla ISTÄLLET för glukos (socker). Levern tar då fett (från fettdepåer eller sånt du ätit) och gör ketonkroppar. Dessa kan närmast liknas med vattenlösliga fettmolekyler.

Socker finns inte någonstans i den omvandlingen.

Se det som att din kropp är en båt med två olika motorer. En drivs av glukos (socker) och en av ketonkroppar (fett), så kanske det blir enklare att förstå.

Ketos hamnar du i vid fasta eller vid mycket lågt kolhydratsintag.

Annars håller jag med dig om att grönsaker gott och väl räcker.
Tack och hej.
Citera
2016-01-27, 16:27
  #15
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Nej... När du är i ketos så använder kroppen ketonkroppar som energikälla ISTÄLLET för glukos (socker). Levern tar då fett (från fettdepåer eller sånt du ätit) och gör ketonkroppar. Dessa kan närmast liknas med vattenlösliga fettmolekyler.

Socker finns inte någonstans i den omvandlingen.

Se det som att din kropp är en båt med två olika motorer. En drivs av glukos (socker) och en av ketonkroppar (fett), så kanske det blir enklare att förstå.

Ketos hamnar du i vid fasta eller vid mycket lågt kolhydratsintag.

Annars håller jag med dig om att grönsaker gott och väl räcker.
Tack och hej.
Ja, så är det naturligtvis, tack för rättningen
Citera
2016-01-27, 16:55
  #16
Medlem
Underkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Nej... När du är i ketos så använder kroppen ketonkroppar som energikälla ISTÄLLET för glukos (socker). Levern tar då fett (från fettdepåer eller sånt du ätit) och gör ketonkroppar. Dessa kan närmast liknas med vattenlösliga fettmolekyler.

Socker finns inte någonstans i den omvandlingen.

Se det som att din kropp är en båt med två olika motorer. En drivs av glukos (socker) och en av ketonkroppar (fett), så kanske det blir enklare att förstå.

Ketos hamnar du i vid fasta eller vid mycket lågt kolhydratsintag.

Annars håller jag med dig om att grönsaker gott och väl räcker.
Tack och hej.


Tänk på att vid en keto-diet ska proteinintaget också hållas nere till en viss nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback