Citat:
Ursprungligen postat av
ThisIsTheZodiac
Så hur många övergrepp bevittnar du ,och ingriper mot, per år ? Jag kan lugnt påstå att jag inte sett ett enda på över 20 år. Jag har dessutom inte valt att importera övergrepps och våldtäktskulturen så den medmänskliga skyldigheten överlämnar vi till alla dom som aktivt skyddat och finansierat systemet trots att dom borde fattat att just det här skulle hända.
Jag ingriper mot olika former av övergrepp på daglig basis. Det kanske inte är grova övergrepp, men det lär ju bli det till slut om man visar för mycket tolerans mot dåligt beteende. Människor föds ju sällan som monster, eller hur?
Jag lägger gärna lite ansvar på mig själv för att jag inte vill vara en feg fitta som inte är mer än en gnällig belastning på de som anstränger sig för att göra en bättre värld. det betyder inte att jag kan hållas ansvarig för andras övergrepp, däremot så betyder det att man kan tacka mig för de övergrepp som kanske aldrig inträffat, just tack vara min förmåga att lägga mig i saker som jag kanske "inte egentligen har att göra med". Tack för att du ifrågasätter mig på ett välbehövligt sätt! Helt rätt! Glöm bara inte att försöka fokusera på konstruktivitet.
Är du revolutionär, eller reformator, och vad gör du i så fall för att uppnå dina mål?
Jag har inte heller valt någon form av våldtäktskultur på något sätt. Jag ser det dock inte som ett skäl att låta bli att motarbeta den, för hur mycket du än önskar, så kommer det inte att dyka upp någon magisk reset-knapp, utan vill vi ha en bättre tillvaro så får vi helt enkelt jobba hårt som fan. Det är inte ett ansvar som jag känner mig trygg med att överlåta till Stefan Löfven.
Du kan överlämna ditt medmänskliga ansvar bäst fan du vill, men då har du ingen grund att stå på när du ifrågasätter andras medmänskliga ansvar, såsom du precis gjorde gentemot mig. Det är ju attityder likt din, som gör att folk tappar motivationen till att anstränga sig, så kan du inte vara konstruktiv så är det bättre att bara vara tyst. Jag kanske tycker att du är ett rövhål, men ingen har något att vinna på att jag tar mig tid för att övertyga dig om att du är ett rövhål.
Det allra bästa hade ju varit om jag såg upp till dig på ett sätt som får mig att anstränga mig att bli en bättre människa i dina ögon(förutsatt att du är en bra människa). Det du gjorde nu var att få mig att luta mig tillbaka, och vara allmänt nöjd över min insats hittills. Jag kanske tar ledigt från att bättra mig än mer, för resten av livet, eftersom du satte ribban så jävla lågt. God insats min gode man!
Jag delar din uppfattning om att systemet är korrupt, men det finns ju sätt att skapa en bättre värld utan att gynna ett korrupt system, om man verkligen vill. Att sitta på Flashback och tävla i vem som hatar dåliga människor mest, kommer däremot inte skapa någon bättre värld.
Jag kan inte bestämma över våldtäktsmäns beslut, däremot så kan jag forska i vad som föranledde dem, och sedan arbeta aktivt förebyggande. T.ex. genom att försöka lyfta det individuella ansvaret, likt du försöker göra, samtidigt som man är tydlig gentemot folk i "riskzonen" vad som inte är ok, och vad konsekvenserna kan bli. Jag själv kan inte våldta mindre än jag gör idag, förmodligen inte du heller, men vi kan förmodligen göra mer för att andra ska göra det än mindre, eller låta bli från första början, om vi nu vill.
Jag försöker motivera människor att vilja bli än bättre människor och skaffa sig mer inflytande över samhället, genom att inte vara ett rövhål. Fungerar det? Definitivt! Men för all del, ifrågasätt gärna det också!
Det enda ditt inlägg säger mig är att du försöker bättra på din självbild genom att få mig att ifrågasätta min egen. På den punkten så är du chanslös, eftersom ditt sätt att uttrycka dig fanimig var det minst konstruktiva jag läst på veckor!