Citat:
Ursprungligen postat av
sctp
Fokusera på ett par punkter i taget. Gå på de värsta problemområdena först (om du vet vilka dom är). Behandla en muskel några dagar i följd och observera resultatet. När du åstakommer en förändring till det bättre så blir det cirkus i några dagar, man får ont på nya ställen medan en ny "terrorbalans" upprättas mellan de drabbade musklerna.
SCM ger mest "bang for the buck" eftersom symptomena är så jobbiga, men den är å andra sidan väldigt beroende av övre Trapezius. Triggerpunkter i övre trapezius refererar smärta upp mot nacke och huvud och kan ge upphov till satellit-triggerpunkter i andra muskler i regionen.
Stetcha musklerna försiktigt efter att du gjort trigger point release. Om du haft problem under en längre tid så måste du överväga att gå till någon duktig massör och få "myofascial release". Restriktioner i bindväven låser ofta en muskel i avkortat eller utsträckt läge och förevigar sålunda faktorerna som ledde till att triggerpunkter bildades.
Tack för utförliga svar.
Vem går man till för att få ordning på detta?
Jag har haft det så här i 6 månader nu och livskvalitén är sänkt. Jag har aldrig tidigare haft dessa problem, det kom för 6 månader sedan på en dag.
Jag hade kört bil på dagen och när jag skulle gå och lägga mig högg det till enormt i nacken på ett väldigt obehagligt sätt. Fick sitta och "sova" den natten. Blev sedan knäckt i nacken dagen efter och blev sängliggande efter det då det var kaos i nacken.
Vid knäckning nummer två blev trigeminusnerven i ansiktet påverkad vilket gav bland den värsta smärta som jag kan ens föreställa mig. Det var helt brutalt och jag vill aldrig i helvete uppleva det igen. Är livrädd för den smärtan.
Sedan dess har jag gått väldigt många gånger och fått nacken knäckt. Det har blivit bättre men inte bra.
Har kört mycket bil idag och har väldig huvudvärk nu, både i bakhuvudet, pannan och över öronen.
Vill inte dra och klämma för mycket på halsen själv då jag är rädd att göra mer skada än nytta. Tänker på artärer, vener och nerver som ligger runt muskeln. Är så yr och snurrig redan som det är så tuppar väl av om jag ens nuddar ett kärl.
Är det lönt att fortsätta knäcka nacken hos kiropraktor? Eller bör jag söka någon annanstans? Läkare tar ju ingenting på allvar och vill helst bara slippa jobba, men naprapat?