2016-01-17, 00:10
Medlem
LinuxSuxs avatar
Jag har haft svåra smärtor i nacke, huvud, ansikte och axlar en längre tid. Jag går till kiropraktor som knäcker och det har blivit bättre men det släpper ändå inte. I början stålade det i ansiktet och ansiktsnervens undre och mellersta förgrening var påverkade. Detta har släppt. Nu gör det mest ont i bakhuvudet, hugger till i pannan och mitt på hjässan ibland.
Vid palpation är Masseter i ansiktet, sternocleidomastoideus på hals/nacke, övre trapezius på axlar/nacke samt splenius cervicus i nacken ömma.
Just nu är smärtan väldigt intensiv över mastoidutskotten, framförallt ena sidan. Så pass att det är svårt att vidröra.
Jag lider av mycket yrsel och illamående till och från. Yrseln är ej karusell så kristallsjukan är uteslutet. Jag har blivit inskränkt i nackrörelserna till följd av smärtan.

Det föreligger inget trauma, dock sover jag inte optimalt samt bär runt på ca 10kg många timmar varje dag, framför allt på den sidan som mastoidutskotts smärtan är värst. Detta är inget som går att ändra på.

Någon som har tips på åtgärd? Har svårt att leva normalt, svårt att köra bil och arbeta, vill inte gärna vrida på huvudet i onödan.

Läkare är inte aktuellt, i denna regionen finns inga resurser till oss svenskar sedan flyktingarna började strömma in. Behöver därför tips och råd på vad jag kan göra själv.
Citera
2016-01-17, 11:07
Medlem
Gissar att Sternocleidomastoideus är ditt största problem. Ta en titt på följande egenbehandling och skippa att kasta ut 500 SEK+ till massa andra:

https://www.youtube.com/watch?v=bHRpaBzaLrc

Du verkar engagerad och påläst i din problematik vilket underlättar.

Lycka till!
Citera
2016-01-17, 15:26
Medlem
LinuxSuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Gissar att Sternocleidomastoideus är ditt största problem. Ta en titt på följande egenbehandling och skippa att kasta ut 500 SEK+ till massa andra:

https://www.youtube.com/watch?v=bHRpaBzaLrc

Du verkar engagerad och påläst i din problematik vilket underlättar.

Lycka till!

Jag är också inne på att det är den som är grunden till problemen. Den är väldigt öm och ibland spänner den sig så pass att jag har svårigheter att lyfta upp huvudet. Helst vill jag gå med hakan i bröstet, men då börjar övriga muskler göra ont.

Jag har försökt stretcha denna tidigare men dels gör det förbannat ont och dels snurrar det till då det svartnar framför ögonen. När jag letar triggerpunkter känns det som hela är en enda stor, varenda centimeter. Dessutom börjar allting snurra.

Allt detta är väldigt ångestframkallande för mig och hjärtat börjar rusa. Trodde ett tag att huvudet var löst då det kändes så. Har dock fått det undersökt och det sitter fast Har mätt puls, saturation och liknande och det ligger normalt så det är inget sådant.

Det känns ofta som att jag har ett skärp runt halsen som dras åt så det trycker på hals och nacke. Att sternocleidomastoideus är så tajt att den drar åt på halsen så det spänner.
Citera
2016-01-17, 18:08
Medlem
Om du har triggerpunkter i sternocleidomastoiden (SCM) så har du med största sannolikhet det i dom andra uppräknade musklerna också. Kroppen eftersträvar balans och när en muskel är för spänd så påverkas även andra muskler. Du kan ha många triggerpunkter i SCM, upp till 8-10 st på varje sida.

Problem med SCM kan leda till yrsel, illamående och en massa andra konstiga symptom.
Jag har själv haft torrhosta som inte ger med sig, yrsel, illamående, svimningskänslor, halsont, huvudvärk, dubbelseende och blodsprängda ögon pga överspänd SCM.

Det är svårt att stretcha SCM eftersom scalenimusklerna oftast når sitt ytterläge innan SCM börjar sträckas ut.

Du får köpa "The Trigger Point Therapy Workbook" av Clair Davies och börja felsöka.

Dessa muskler har varit de mest problematiska hos mig och alla påverkar varandra:
SCM, Scaleni, övre Trapezius, Levator Scapulae, Splenius Cervicis, Masetter, Temporalis.

När väl skuldrans muskler dragits med så tenderar problemet att sprida sig ännu längre.

Det finns ingen kvick fix räkna med flera månader av daglig behandling (5-10 min ett par gånger per dag). Det är något av ett hantverk att behandla triggerpunkter och det krävs mycket övning innan du blir riktigt bra. Du kan dock minska symptomen ganska fort (om du vet vad du gör).

Kolla även över hållningen eftersom den påverkar nackens läge och relaterade musklers belastning.
Senast redigerad av sctp 2016-01-17 kl. 18:20.
Citera
2016-01-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sctp
...
Det finns ingen kvick fix räkna med flera månader av daglig behandling (5-10 min ett par gånger per dag). Det är något av ett hantverk att behandla triggerpunkter och det krävs mycket övning innan du blir riktigt bra. ...
Fokusera på ett par punkter i taget. Gå på de värsta problemområdena först (om du vet vilka dom är). Behandla en muskel några dagar i följd och observera resultatet. När du åstakommer en förändring till det bättre så blir det cirkus i några dagar, man får ont på nya ställen medan en ny "terrorbalans" upprättas mellan de drabbade musklerna.

SCM ger mest "bang for the buck" eftersom symptomena är så jobbiga, men den är å andra sidan väldigt beroende av övre Trapezius. Triggerpunkter i övre trapezius refererar smärta upp mot nacke och huvud och kan ge upphov till satellit-triggerpunkter i andra muskler i regionen.

Stetcha musklerna försiktigt efter att du gjort trigger point release. Om du haft problem under en längre tid så måste du överväga att gå till någon duktig massör och få "myofascial release". Restriktioner i bindväven låser ofta en muskel i avkortat eller utsträckt läge och förevigar sålunda faktorerna som ledde till att triggerpunkter bildades.
Senast redigerad av sctp 2016-01-17 kl. 20:55.
Citera
2016-01-18, 22:53
Medlem
LinuxSuxs avatar
Citat:
Fokusera på ett par punkter i taget. Gå på de värsta problemområdena först (om du vet vilka dom är). Behandla en muskel några dagar i följd och observera resultatet. När du åstakommer en förändring till det bättre så blir det cirkus i några dagar, man får ont på nya ställen medan en ny "terrorbalans" upprättas mellan de drabbade musklerna.

SCM ger mest "bang for the buck" eftersom symptomena är så jobbiga, men den är å andra sidan väldigt beroende av övre Trapezius. Triggerpunkter i övre trapezius refererar smärta upp mot nacke och huvud och kan ge upphov till satellit-triggerpunkter i andra muskler i regionen.

Stetcha musklerna försiktigt efter att du gjort trigger point release. Om du haft problem under en längre tid så måste du överväga att gå till någon duktig massör och få "myofascial release". Restriktioner i bindväven låser ofta en muskel i avkortat eller utsträckt läge och förevigar sålunda faktorerna som ledde till att triggerpunkter bildades.

Tack för utförliga svar.
Vem går man till för att få ordning på detta?
Jag har haft det så här i 6 månader nu och livskvalitén är sänkt. Jag har aldrig tidigare haft dessa problem, det kom för 6 månader sedan på en dag.

Jag hade kört bil på dagen och när jag skulle gå och lägga mig högg det till enormt i nacken på ett väldigt obehagligt sätt. Fick sitta och "sova" den natten. Blev sedan knäckt i nacken dagen efter och blev sängliggande efter det då det var kaos i nacken.
Vid knäckning nummer två blev trigeminusnerven i ansiktet påverkad vilket gav bland den värsta smärta som jag kan ens föreställa mig. Det var helt brutalt och jag vill aldrig i helvete uppleva det igen. Är livrädd för den smärtan.
Sedan dess har jag gått väldigt många gånger och fått nacken knäckt. Det har blivit bättre men inte bra.
Har kört mycket bil idag och har väldig huvudvärk nu, både i bakhuvudet, pannan och över öronen.

Vill inte dra och klämma för mycket på halsen själv då jag är rädd att göra mer skada än nytta. Tänker på artärer, vener och nerver som ligger runt muskeln. Är så yr och snurrig redan som det är så tuppar väl av om jag ens nuddar ett kärl.

Är det lönt att fortsätta knäcka nacken hos kiropraktor? Eller bör jag söka någon annanstans? Läkare tar ju ingenting på allvar och vill helst bara slippa jobba, men naprapat?
Citera
2016-01-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinuxSux
...
Är det lönt att fortsätta knäcka nacken hos kiropraktor? Eller bör jag söka någon annanstans? Läkare tar ju ingenting på allvar och vill helst bara slippa jobba, men naprapat?
Nej, knäckning av nacken kommer inte lösa dina problem långsiktigt. Även fast det verkar som dina problem kom plötsligt så behöver det inte vara så. Du skriver själv att du inte varit med om något trauma. Du kan ha gått med dålig hållning och/eller arbetat oergonomiskt under många år innan du till slut får smärta. Det råkade bara vara så att droppen som fick bägaren att rinna över inträffade för sex månader sedan. Dom spänningar och den stelhel du dragit på dig måste behandlas. Kombinationen sjukgymnast och massör har fungerat bäst för mig. Leta reda på någon riktigt bra massör som förstår sig på triggerpunkter och muskulär obalans.

Det är viktigt att komma i behandling så fort som möjligt eftersom smärta lätt blir kronisk när nervsystemet sensitiseras. Upprepar igen att korrekt hållning är mycket viktigt, kolla också upp hur du kan förbättra din sovställning så att nackproblemen inte förvärras av sängliggandet. Se över om du kan göra något åt arbetsuppgifterna, åtminstone tillfälligt, så att du inte utsätter dig för onödig belastning i skuldergördeln och nacken.
Senast redigerad av sctp 2016-01-19 kl. 09:06.
Citera
2016-01-22, 23:09
Medlem
LinuxSuxs avatar
Citat:
Nej, knäckning av nacken kommer inte lösa dina problem långsiktigt. Även fast det verkar som dina problem kom plötsligt så behöver det inte vara så. Du skriver själv att du inte varit med om något trauma. Du kan ha gått med dålig hållning och/eller arbetat oergonomiskt under många år innan du till slut får smärta. Det råkade bara vara så att droppen som fick bägaren att rinna över inträffade för sex månader sedan. Dom spänningar och den stelhel du dragit på dig måste behandlas. Kombinationen sjukgymnast och massör har fungerat bäst för mig. Leta reda på någon riktigt bra massör som förstår sig på triggerpunkter och muskulär obalans.

Det är viktigt att komma i behandling så fort som möjligt eftersom smärta lätt blir kronisk när nervsystemet sensitiseras. Upprepar igen att korrekt hållning är mycket viktigt, kolla också upp hur du kan förbättra din sovställning så att nackproblemen inte förvärras av sängliggandet. Se över om du kan göra något åt arbetsuppgifterna, åtminstone tillfälligt, så att du inte utsätter dig för onödig belastning i skuldergördeln och nacken.

Jag inser också att det inte finns någon Quick-fix tyvärr. Hade varit skönare så.
Jag har väl haft rätt dålig hållning med mycket datorsittsnde som belastat fel. Jag är numera mycket medveten om min hållning och försöker tänka på den ofta. Har kollat en del instuktionsvideor på youtube så jag vet vad som är normalläge för hållningen. Tex när man står rak i ryggen med avslappnade armar skall tummarna peka framåt. Mina pekar inåt. Alltså har jag rundade axlar. Detta kan jag åtgärda genom att spänna skulderbladen och på så sätt fortsätta vara avslappnad i armarna men få tummarna framåt.
Belastningen jag nu har med att jag bär på ca 10 kg många timmar per dag kommer tyvärr bli värre då det blir fler och fler kilo att bära. Dock kommer mängden timmar att bära minska så småningom.
Förhoppningsvis släpper lite av värken i nacke och skuldror då.
Bär mycket med en arm samtidigt som jag gör annat med andra handen så det blir ojämn belastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in