Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-16, 23:47
  #1
Medlem
Hej alla!

Jag har länge funderat över en grej och inte hittat svaret själv när jag kollat på nätet.

Jag funderar på att skaffa ett slutsteg till en Axe FX och kollar på en: http://www.thomann.d...ton_gpa_400.htm (verkar vara helt schyst för att var HB)


Jag har även tänkt skaffa en 1x12 hötalare som är på 60W (8ohm) detta vore perfekt att ta med sig på mindre gig då jag annars släppar en Marshall JVM topp och 4x12 som väger ungefär lite mer än en miljard kilo.

MEN... alltså slutsteget är ju då på 100w(8ohm) och lådan är på 60w(8ohm) finns det risk att man förstör lådan eller ska det vara lugnt så länge man inte drar på för mycket volym, eller hur funkar det?
Slutsteget kan ju också köra 4 eller 16 ohm om de hjälper.

Jag har väldigt lite kunskap om sånt här och skulle gärna lära mig hur det funkar.

Mvh
Citera
2016-01-17, 00:03
  #2
Medlem
franges avatar
Nu är jag inte insatt i just gitarrlådor, däremot en hel del inom hifi- och bilstereobyggen. Och nej, du behöver inte oroa dig. En förstärkare/slutsteg kan egentligen inte vara för stark för en högtalare, det handlar i så fall om att du spelar högre än vad högtalaren klarar av. Då kommer det dessutom börja låta illa innan du maxar högtalaren, det hört klart och tydligt och då är det dags att skruva ner.

Alltså, det är klart mycket bättre att ha mer förstärkareffekt än mindre - det som oftast förstör högtalare är just för klena förstärkare. Har själv drivit små 6,5" subbasar i bil specade till runt 100wrms med stora, tunga monoslutsteg specade för fyrsiffrigt antal watt i olika bilstereobyggen, och det är helt enkelt så att desto mer effekt från slutsteget, desto bättre låter det...
Citera
2016-01-17, 01:14
  #3
Medlem
Okej, Då borde det inte vara någon fara. Min oro var om det händer högtalaren något även om man kör på rätt låg volym som det kommer vara för det mesta i och med att den är lägre än slutsteget.

Tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback