Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-16, 16:58
  #1
Medlem
Tja.

Detta kom för mig som ett blixtnedslag.
Har nu under snart 2 års tid genomgått adhd utredning och slutligen kommit fram till att jag har den diagnosen. Grejen är dock att jag samtidigt försökt sluta med subutex, har (miss)brukat det dagligen samtidigt under några år. Nu är jag ren sen några månader tillbaka (bor på behandlingshem) men tänker dock på det dagligen fortfarande. Nog om det!

Jag var i veckan och träffade min läkare samt en överläckare som gav beskedet om diagnosen. Samtidigt påpekade han att det viktigaste var att jag skulle hålla mig drogfri. Jag har börjat med adhd medicin (concerta). Men han frågade även hur jag fungerade på buprenorfin när jag tog det. Ärlig svarade jag att det fick min vardag att fungera. Han frågade även om jag provat metylfenidat som självmedicinering och hur det funkade. Det har jag ju också gjort. Han sa att han skulle sätta in adhd medicin om jag ville testa det men (nu till det konstiga) nämde även att det fanns substitutionsbehandling, för mitt bup(miss)bruk. Att man kunde gå subprogrammet för att "hålla sig drogfri". Detta enligt mig lät väldigt konstigt. Han påpekade att detta kunde vara ett sätt för mig att hålla mig "drogfri" och som fungerande människa i samhället, dels pga min diagnos. Han påpekade att buprenorfin kanske är det som funkar ju för min personlighet.

Jag blev väldigt chockade över detta. Jag har ju under över 1års tid gått till samma beroendemottagning för att sluta med buprenorfinet för att kunna göra min adhd-utredning.

Hur ställer ni er till detta? Finns det andra med samma erfarenheter? Är det endast ett sätt för privatläkare att tjäna pengar eller är det ett nytt försök till lösning?


Jag har skrivit både Sub, subutex och buprenorfin men dessa är ju "samma"
__________________
Senast redigerad av asdf-1337 2016-01-16 kl. 17:19.
Citera
2016-01-16, 17:53
  #2
Medlem
Hur ska du kunna hålla dig drogfri när du får narkotikaklassade droger på recept?

Hur kan en läkare skriva ut tunga droger till någon som tidigare har missbrukat?

Tror läkaren att Subutex funkar bra för långtidsbehandling?

Du har precis fått ett erbjudande om att hamna i opioidträsket igen. Låter ju helt toppen.
Citera
2016-01-16, 19:55
  #3
Medlem
De jag menar. Är det inte helt sjukt?
Min drog personlighet drog direkt igång och en stor bakdörr öppnades.

"Om jag inte lyckas hålla mig drogfri" så finns programmet som alternativ.

Det första jag tänkte på var återfall.
Det enda som hindrar mig från det är att jag måste hålla mig drogfri 1 år för att få ta körkort.
Citera
2016-01-17, 10:38
  #4
Medlem
aislings avatar
Jag hörde något om detta för ett tag sedan. Tycker med att det låter helt vansinnigt. Sub ska vara en tillfällig lösning i en övergångsperiod. Då du redan är drogfri så är det helt galet att öppna dörren för dig igen. Mycket oprofessionellt av honom tycker jag.

Jag har inga problem med underhållsmediciner av olika anledningar men det skrivs ut alldeles för lättvindigt idag. Det är synd då många behöver den hjälpen men då det överskrivs idag är det bara en tidsfråga innan allt dras in och det gör dessutom att de som behöver det inte får den övriga vård och stöd som de behöver för att gruppen är för stor, splittrad och i många fall omotiverade brukare.

Körkort är ett bra mål! Det hade jag med. Körkort, tänder och skulder, helt plötsligt så har det gått ett år och sedan två och då har man fixar en massa saker som man upptäcker att man inte vill förlora igen. Små mål och små steg. Mitt mantra var att bara köra mitt eget löp. Följ din magkänsla och gå din väg för att nå dina mål.
Citera
2016-01-17, 13:05
  #5
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf-1337
De jag menar. Är det inte helt sjukt?
Min drog personlighet drog direkt igång och en stor bakdörr öppnades.

"Om jag inte lyckas hålla mig drogfri" så finns programmet som alternativ.

Det första jag tänkte på var återfall.
Det enda som hindrar mig från det är att jag måste hålla mig drogfri 1 år för att få ta körkort.

Jo det låter helt sjukt. Substitutionsprogrammen startades för hopplösa heroinister, någonstans förstod man att det inte var ultimat att folk skulle vara drogade resten av livet men hellre det än att dom dog. Jag tycker du ska säga det du skrev ovan till din läkare, han verkar inte fatta särskilt mycket.
Citera
2016-05-10, 00:34
  #6
Medlem
bonuskortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Jo det låter helt sjukt. Substitutionsprogrammen startades för hopplösa heroinister, någonstans förstod man att det inte var ultimat att folk skulle vara drogade resten av livet men hellre det än att dom dog. Jag tycker du ska säga det du skrev ovan till din läkare, han verkar inte fatta särskilt mycket.

Vad exakt menar du med din text ovan? Säg inte att du är en sån där 12 stegsperson? Det är tyvärr lika lätt att hitta en XA person som är öppen och ödmjuk inför detta enormt komplexa problem, som det är att hitta en nål i en höstack. Varför har det blivit så, är genuint intresserad av detta?!

Ha det fint/ Bonuskortet
Citera
2016-05-10, 11:48
  #7
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonuskortet
Vad exakt menar du med din text ovan? Säg inte att du är en sån där 12 stegsperson? Det är tyvärr lika lätt att hitta en XA person som är öppen och ödmjuk inför detta enormt komplexa problem, som det är att hitta en nål i en höstack. Varför har det blivit så, är genuint intresserad av detta?!

Ha det fint/ Bonuskortet

Att jag ser det som det minst dåliga alternativet för vissa men att de idag ser det som en billig lösning för allt för många.
Jag har en vän som blev intjatad i metadonprogrammet nyligen trots att han aldrig har gått på heroin, hade varit drogfri ett tag och uttryckte tidigt att han inte vill det (därefter kom tjatandet).
Ja, jag är en "tolvstegsperson" men hade precis samma inställning innan jag blev det.
Citera
2016-05-10, 16:37
  #8
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Jag har en vän som blev intjatad i metadonprogrammet nyligen trots att han aldrig har gått på heroin, hade varit drogfri ett tag och uttryckte tidigt att han inte vill det (därefter kom tjatandet).
Pics or it didn't happen!

Människor står i kö och avlider innan de hinner in i metadonprogrammet, men dina tolvstegspolare blir intjatade. Är det måhända samma människor som läkare kastar recept på benso och opiater efter?

Ni tror att ni är så ärliga, men ni sitter och överdriver och bekräftar varandras fantasier till den grad att ni själva tror på dem. Ni låter precis som UNF när de utan tidigare kontakter provköper sprit och knark. Att det sker en kraftig underförskrivning i Sverige är inget annat än ren fakta, men samtidigt som ångestpatienter får recept på atarax och theralen kastade efter sig så får ni kartongvis med narkotikaklassade tabletter. Tillåt mig tvivla.
Citera
2016-05-10, 17:41
  #9
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Pics or it didn't happen!

.

Jag antar att du ber TS om samma sak eller är det bara saker jag skriver som antas vara lögn?
Min väns historia liknar TS historia såpass att det tog ett tag innan jag var säker på att det inte var min vän (undrade om han hade bytt ut meta mot sub i texten för att inte outa sig ).
Förövrigt ingen vän från gemenskapen.
Citera
2016-05-11, 08:01
  #10
Medlem
thrown-outs avatar
Dom har ju ändrat riktlinjerna för att komma in på programmet idag. Det är inte alls samma krav & det är betydligt lättare att få skiten.

Själv så slutade jag på programmet för snart ett år sedan & jag längtar verkligen inte tillbaka. Men första 2 åren så fyllde det faktiskt en funktion. Men sedan så kändes det som enda anledningen till att jag åt den va pga att inte behöva bli sjuk. Ett riktigt jävla råttgift & tycker det är helt sinnessjukt att dom ändrat reglerna & gjort det så lätt att komma in...

Metadonprogrammet är dock svårare att komma in på idag är vad det va för några år sedan. Krävs att man testat subb & återfallit i missbruk några gånger för att få chansen där.

Att droga sig i all ära, men att leva ständigt kontrollerad & att vara beroende av en substans för att ens orka borsta tänderna är fan inget värdigt liv.... Bättre att ta tag i dom verkliga problemen & vara utan. Det är tufft en tid men det går över. Snart ett år sedan jag slutade på programmet & jag mår bättre psykiskt & fysiskt nu än vad jag gjort på MÅNGA år.

Det jag vill ha sagt är tänk er för, att vara inskriven på programmet är ingen höjdare. Det enda det gör att skjuter på all skit fram till den dag man verkligen ska sluta. Gick på programmet i över 4år & det va som att kliva ur en bubbla när jag väl sluta & skulle aldrig kliva på skiten igen.
Citera
2017-03-10, 21:44
  #11
Medlem
bonuskortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Att jag ser det som det minst dåliga alternativet för vissa men att de idag ser det som en billig lösning för allt för många.
Jag har en vän som blev intjatad i metadonprogrammet nyligen trots att han aldrig har gått på heroin, hade varit drogfri ett tag och uttryckte tidigt att han inte vill det (därefter kom tjatandet).
Ja, jag är en "tolvstegsperson" men hade precis samma inställning innan jag blev det.

"Hellre att folk går runt höga än att dom dör". Ja, vad ska jag svara på det 12 stegaren? Är inte det ganska självklart och ett av landstingets huvuduppgift, att hålla folk vid liv?! Sen en liten hemlighet, du blir inte hög av varken metadon eller subutex efter upptrappningen. Du får ha körkort under underhållsbehandling så någonstans så måste väl ändå tanken smyga sig in i även din hjärna att man inte går runt hög på dessa preparat som inskriven patient, eller?! Sen att ovana opiatanvändare får ett rus av dessa preparat är en annan diskussion, nu pratar vi 12 steg och din "inlurade" vän på LARO och metadon". Personen ljuger för dig, kanske för att han fortfarande skäms över sitt val att påbörja en metadonbehandling? Men att personalen tjatade på honom att börja behandling med metadon, den var verkligen bra!

12 stegsmetoden uppstod på 30 talet och har inte ändrats sedan dess. Någon egentlig forskning kring beroende har egentligen aldrig varit intressant då man sett detta som ett val av individen. Det är först under de senare decennierna som forskning inom beroendevård kommit igång på allvar och du sitter och gnäller? Är det inte bra att det finns fler behandlingsalternativ, ett 4:e steg fixar inte detta för alla!? Du vet, på samma sätt som det finns för andra sjukdomar? Jag har ganska god insyn i dessa grupper och vet att där mest sitter cannabisrökare, unga personer som troligtvis inte dragit på sig ett starkt beroende ännu, amfetaminister och eventuella spicerökare (inom NA). Tyvärr vet jag inte så många inom den gemenskapen som haft opiater som sin huvuddrog och nu sitter där och är lyckliga. Dom finns säkert men dom är jävligt få. Tvärtom vet jag några dödsfall där personer satsat på 12 stegsbehandling en 3:e eller 4:e gång istället för LARO behandling, tyvärr är många döda idag


Och ja, jag tycker att många 12 stegare är arroganta, självupptagna, uppblåsta svin som tycker att hela världen ska stanna upp, ge dem en klapp, en guldstjärna i kanten, allt detta för att de är drogfria. Varför det? Känner många 12 stegare som har upp emot 10 års drogfrihet och fortfarande lever på soc. Detta är mycket vanligt inom gemenskapen (+svartjobb) och det vet du om, speciellt inom NA Att sitta och läsa basic text tillsammans, dricka 2 liter kaffe per person under ett möte och röka 10 cigaretter innan och efter mötet kallar inte jag ett drogfritt liv, gör du?

ETT TIPS: Kolla dokumentären "the business behind recovery". Tar upp många intressanta aspekter om just 12 stegsmodellen och behandlingen.


// B
Citera
2017-03-11, 12:03
  #12
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonuskortet
"Hellre att folk går runt höga än att dom dör". Ja, vad ska jag svara på det 12 stegaren? Är inte det ganska självklart och ett av landstingets huvuduppgift, att hålla folk vid liv?! Sen en liten hemlighet, du blir inte hög av varken metadon eller subutex efter upptrappningen. Du får ha körkort under underhållsbehandling så någonstans så måste väl ändå tanken smyga sig in i även din hjärna att man inte går runt hög på dessa preparat som inskriven patient, eller?! Sen att ovana opiatanvändare får ett rus av dessa preparat är en annan diskussion, nu pratar vi 12 steg och din "inlurade" vän på LARO och metadon". Personen ljuger för dig, kanske för att han fortfarande skäms över sitt val att påbörja en metadonbehandling? Men att personalen tjatade på honom att börja behandling med metadon, den var verkligen bra!




// B


Tack.

Vad i helvete är grejen med alla jävla 12-stegare som ska klanka ned på alla andras vägar till nykterhet? Herregud alltså.

Folk som aldrig har varit beroende av heroin eller andra tunga opiater kanske inte ska föra vår talan, vi som har varit det, och fått enorm hjälp av substitutionsbehandling.

För helvete, runt 5% är det som lyckas hålla sig rena från heroin i ett år, liknande siffror OAVSETT behandlingsform. KBT, 12-steg, smart whatever.

60-70% har hållit sig ifrån återfall efter påbörjad subutexbehandling.

Funkar 12-steg, möten och att vara helt medicinfri för något, GRYMT!

För vissa är det inte värt det att försöka sluta i flera år. Det kan innebära flera år av psykiskt dåligt mående, abstinens pga återfall näst hela tiden, för att inte tala om risken att man DÖR.

Vissa tycker inte att det är SÅ jävla farligt att under 3 månader behöva ta ett piller varje morgon.
De med högt blodtryck brukar då fan inte klaga på att de har en dosett. Och inte deras anhöriga och andra jävla 12-stegsterrorister som inte har med deras liv att göra heller.

"MEHUUHEE MEN MAN MÅSTE HÄMTA MEDICIN VAAARJE DAG OCH BLIR LÅÅÅST"

Nej. Du måste hämta varje dag i 3 månader.
Sköter du dig, så kommer du snart hämta ut din medicin på apoteket precis som med vilken medicin som helst.

De som står och säljer sin medicin utanför klinikerna är en LITEN del av patienterna, som får väldigt mycket fokus. Dessa sidomissbrukar, missköter sig och bryter mot LARO-reglerna och får således gå och hämta varje dag, tills de sköter sig och lämnar rena prover om dem inte har blivit utskrivna innan dess.

När jag började med buprenorfin, efter att ha plågat mig med 12-steg under en längre period så var det enda jag tänkte:

Varför började jag inte med detta tidigare. Jag har slösat bort flera år av mitt liv på att försöka sluta, och det har bara lett till att jag mått riktigt dåligt, dragit på mig skulder och förstört de flesta relationerna jag haft till andra.
Jag har inte kunnat fokusera på något annat än drogsuget och hur dåligt jag mått.

På en vecka var drogsuget i princip väck och jag kunde fokusera på annat. Utan att ens behöva göra någon behandling, vilket jag valde att göra ändå i form av KBT.

Enligt mig borde unga som börjar ramla ned i herointräsket SNABBT ställas in på sub. Man ska få sub INNAN det går åt helvete och inte efter, om man vill.

Vad fan alla än har att säga så är det bättre att gå på sub än heroin. Och att subutexabstinens är värre än heroin är jävla skitsnack. Den är längre. Men sanningen är att de flesta ju aldrig har lidit igenom hela heroinabsen, med ALLA postakuta symptom innan de klivit på nån opiat igen.

Finns en väldigt bra video på utube där en läkare beskriver vad jag menar väldigt bra och spräcket myten om hur sub-at är värre än horse-at.
Länk:

Tack för mig
__________________
Senast redigerad av vargenbara 2017-03-11 kl. 12:10.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback