Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-15, 22:41
  #1
Medlem
Någon som vet varför det de senaste tio åren enbart tillkommit ett (1) svenskt världsarv till UNESCOs lista (Hälsingegårdar, 2012)?

Borde inte detta vara något för kulturministern att ta tag i? Ett sätt att bevara svensk kultur, locka hit turister osv. Många länder jobbar ju hårt för att få in fler grejer på listan...

Eller finns det helt enkelt inte mer som är värt att bevara för kommande generationer?
Citera
2016-01-16, 00:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vjvs
Eller finns det helt enkelt inte mer som är värt att bevara för kommande generationer?

Finns ju byggnadsminnen, naturreservat, nationalparker mm och frågan kan då vara vilka av dessa som borde upphöjas till världsarv.
Citera
2016-01-16, 13:27
  #3
Moderator
Tinuviels avatar
Passar nog bättre här:

Politik - Inrikes --> Kultur: allmänt
/Moderator
Citera
2016-01-16, 13:43
  #4
Medlem
Vore nog svårt för någon svensk politiker att göra något åt UNESCO. Rent typiskt är det väl så att man kan lägga fram ett förslag, men det finns ju mängder av förslag som gås igenom och rent typiskt krävs det ganska mycket för att någonting skall bli ett världsarv. Jag är tvärtom ytterst förvånad över att Sverige faktiskt har så många som 15 världsarv. Jämför bara med länder som Indien, som har 32, Kina, som har 48, eller hela arabvärlden som sammanlagt har runt 70 stycken.

Sverige är väldigt bra på att lyfta fram och bevara kulturarv. Finns ju allt möjligt. Industriminnen, K-märkta byggnader, skattefinansierat stöd för att behålla kultur- och naturminnen osv bara för att nämna tre ganska obskyra exempel. Finns mängder. Nästan för mycket kan man tycka.

Det här kanske vore något:

http://whc.unesco.org/en/tentativelists/5491/

Edit:

Rent löjligt att Korea bara har två världsarv! Och Armenien 3. Kambodja 2. Azerbaijan 2. Bangladesh 3. Och så Australien, ett jämförelsevis historielöst land, 19 världsarv. Kanada, även det jämförelsevist historielöst, har 17. Uzbekistan 4. Silkesvägen väger tunt jämfört med ett par gamla barrack-byggnader från kolonialtiden, det är klart. Inte för att gamla byggnader från kolonialtiden väger mycket i Myanmar - som har sammanlagt 1 st världsarv i hela landet.

Hade aldrig trott att UNESCO var riktigt såhär illa. Vilket skämt!
__________________
Senast redigerad av Motobike 2016-01-16 kl. 13:53.
Citera
2016-01-31, 13:16
  #5
Avstängd
Joar53s avatar
Det ursvenska är blott barbari sa den forne moderatledaren.

Folk tog illa upp.

Världsarv.

Häxrättegången i Torsåker.

Det är genuint otäkt att gå in i jordkällaren brevid kyrkan där dom stängde in de anklagade "häxorna".

Det är inget man vill skryta med som världsarv, men en högst påtaglig påminnelse om kyrkans makt under den där tiden.

När jag läser det jag skrivit låter jag som en turistguide. Det är väl värt att besöka kyrkan i Torsås. Men med tanken att nästan 70 stycken förlorade livet på grund av religion och vidskepelser.

Står man framför kyrkan ser man till höger en liten klyka bland alla björkträd som omfamnar stiftets ägor. Det var där halshuggningarna skedde. Ortsbor på platsen säger att man inte ska gå dit.

Och jag förstår. Det handlar om respekt för dom som inte fick respekt i livet.
__________________
Senast redigerad av Joar53 2016-01-31 kl. 13:34.
Citera
2016-01-31, 14:56
  #6
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joar53
Det ursvenska är blott barbari sa den forne moderatledaren.

Folk tog illa upp.

Världsarv.

Häxrättegången i Torsåker.

Det är genuint otäkt att gå in i jordkällaren brevid kyrkan där dom stängde in de anklagade "häxorna".

Det är inget man vill skryta med som världsarv, men en högst påtaglig påminnelse om kyrkans makt under den där tiden.

När jag läser det jag skrivit låter jag som en turistguide. Det är väl värt att besöka kyrkan i Torsås. Men med tanken att nästan 70 stycken förlorade livet på grund av religion och vidskepelser.

Står man framför kyrkan ser man till höger en liten klyka bland alla björkträd som omfamnar stiftets ägor. Det var där halshuggningarna skedde. Ortsbor på platsen säger att man inte ska gå dit.

Och jag förstår. Det handlar om respekt för dom som inte fick respekt i livet.

Finns det nån facklitteratur på ämnet? Häxrättegångar i Torsås, alltså.
Citera
2016-01-31, 15:12
  #7
Avstängd
Joar53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Finns det nån facklitteratur på ämnet? Häxrättegångar i Torsås, alltså.

Du vill ha facklitteratur. Jan Gullious serie Häxornas tid tid som finns på youtube.

Vi i sverige har av både häxhammaren och djävulsbibeln i vår ägo. Känner du dig kallad att läsa någon av dessa storverk är det bara att kontakta riksantivariatet.

Oss emellan. Det är svårt att forska i ämnet när det inte finns några riktiga häxor..

Jag räknar inte tonåriga emos som häxor.. även om dom gärna vill påskina sig vara vicca!

Med det sagt. Jag hoppas ingen tar illa upp. Under den stora reformeringen dog många under det stora.

Visst kan man tycka att det är lite fränt med halshuggningar på 1600-talet , men i grund och botten var det söner och döttrar och din egen moder.

I bland måste man stanna upp och fundra på sitt eget sätt att fundera

Jag är inte helt emot dödsstaff. I USA straffas alla som är med om ett mord. Enligt principen att man kunde ta ifrån vapnet från gärningsmannen. Så i grupp av gärningsmän straffas du som mördare även om du inte hållt i det dödande vapnet.

Det är en bra princip! Tyvärr har vi inte det i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Joar53 2016-01-31 kl. 15:43.
Citera
2016-02-01, 00:31
  #8
Medlem
Joar53:

Menar du Torsåker i Gästrikland eller Torsås i Småland? Det är drygt 70 mils avstånd mellan dessa samhällen.


Det är inte bara en fördel att vara ett världsarv, ska ju sägas att alla planer på utveckling lätt stöter på patrull om det inte kan maskeras in i något diskret nybygge från UNESCO:s sida.
Dresden förlorade sin världsarvsstatus p.g.a. ett brobygge över Elbe ( Waldschlößchenbrücke, öppnades häromåret ) öster om stadskärnan.
https://de.wikipedia.org/wiki/Dresdn...3%BCckenstreit

Vilket är smått bisarrt eftersom det redan fanns gott om broar över Elbe i staden och den nya stör inte någonting i stadsbilden på något vis (bron ligger ganska långt österut jmfrt med där turisterna brukar vara och är väldigt diskret utformad, vi talar dessutom om staden där det finns gott om efterkrigstida arkitektur som är minst sagt fortfarande i behov av Umbau und Verschönerung).
Citera
2016-02-27, 12:06
  #9
Avstängd
megasauruss avatar
Vad det handlar om är Torsåker i Ångermanland. Jan Gulliou gjorde en tv-serie om det som hette "Häxornas tid" som finns på Youtube.

Från det ena till det andra. Sverige har en enda ost på världsarvslistan över ostar. Gissa vilken?

Hushållsost!!

Varför kunde dom inte välja västerbottensost som har en fin historia åtminstone? Inte nån jävla hushållsost.

Det går ju inte ens att skryta om det på engelska... Householdcheese .. en generell ost man använder i hushållet...


Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Joar53:

Menar du Torsåker i Gästrikland eller Torsås i Småland? Det är drygt 70 mils avstånd mellan dessa samhällen.

<klipp>

Citera
2016-03-01, 00:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Joar53:

Menar du Torsåker i Gästrikland eller Torsås i Småland? Det är drygt 70 mils avstånd mellan dessa samhällen.


Det är inte bara en fördel att vara ett världsarv, ska ju sägas att alla planer på utveckling lätt stöter på patrull om det inte kan maskeras in i något diskret nybygge från UNESCO:s sida.
Dresden förlorade sin världsarvsstatus p.g.a. ett brobygge över Elbe ( Waldschlößchenbrücke, öppnades häromåret ) öster om stadskärnan.
https://de.wikipedia.org/wiki/Dresdn...3%BCckenstreit

Vilket är smått bisarrt eftersom det redan fanns gott om broar över Elbe i staden och den nya stör inte någonting i stadsbilden på något vis (bron ligger ganska långt österut jmfrt med där turisterna brukar vara och är väldigt diskret utformad, vi talar dessutom om staden där det finns gott om efterkrigstida arkitektur som är minst sagt fortfarande i behov av Umbau und Verschönerung).


Det var väl Elbedalen söder om Dresden som var världsarv?
Citera
2016-03-01, 00:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Och så Australien, ett jämförelsevis historielöst land, 19 världsarv. Kanada, även det jämförelsevist historielöst, har 17.

Det finns iofs rätt mycket historia i de länderna, som varit bebodda i tiotusentals år, men världsarven kan också vara kopplade till natur.

Citat:
Ursprungligen postat av Joar53
Häxrättegången i Torsåker.
Finns det något konkret att göra till världsarv?

Citat:
Ursprungligen postat av megasaurus
Sverige har en enda ost på världsarvslistan över ostar. Gissa vilken?

Hushållsost!!

Varför kunde dom inte välja västerbottensost som har en fin historia åtminstone? Inte nån jävla hushållsost.

Det går ju inte ens att skryta om det på engelska... Householdcheese .. en generell ost man använder i hushållet...
Det är inte världsarv. Det är något annat.
__________________
Senast redigerad av statligbluff 2016-03-01 kl. 00:19.
Citera
2016-04-20, 19:40
  #12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joar53
Du vill ha facklitteratur. Jan Gullious serie Häxornas tid tid som finns på youtube.

Vi i sverige har av både häxhammaren och djävulsbibeln i vår ägo. Känner du dig kallad att läsa någon av dessa storverk är det bara att kontakta riksantivariatet.

Oss emellan. Det är svårt att forska i ämnet när det inte finns några riktiga häxor..

Jag räknar inte tonåriga emos som häxor.. även om dom gärna vill påskina sig vara vicca!

Med det sagt. Jag hoppas ingen tar illa upp. Under den stora reformeringen dog många under det stora.

Visst kan man tycka att det är lite fränt med halshuggningar på 1600-talet , men i grund och botten var det söner och döttrar och din egen moder.

I bland måste man stanna upp och fundra på sitt eget sätt att fundera

Jag är inte helt emot dödsstaff. I USA straffas alla som är med om ett mord. Enligt principen att man kunde ta ifrån vapnet från gärningsmannen. Så i grupp av gärningsmän straffas du som mördare även om du inte hållt i det dödande vapnet.

Det är en bra princip! Tyvärr har vi inte det i Sverige.
Janne Ljugo är inte facklitteratur, det är tendenciöst skit och djävulsbiblen heter så för att det finns en teckning av djävulen i bibeln, inte för att den har något med satanism att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback