Topp 15 Bästa 2016:
Hedrade nomineringar:
10 Cloverfield Lane
Deadpool
Fences
Green Room
Hunt for the Wilderpeople
Life, Animated
Lion
The Conjuring 2
15. Captain Fantastic
En helt underbar film. Viggo Mortensen levererar en av de bättre skådespelarinsatserna från 2016. Lägg även på en av de mer unika och bisarra handlingarna till en film detta året, fast på ett positivt sätt. Captain Fantastic är en feel good film gjord på rätt sätt och levererar verkligen!
14. The Founder
Jag älskar Michael Keaton, vad som gör det mer underbart är att man både älskar och hatar honom i denna, och Michael Keaton är suverän och helt underbar att spela denna typen av karaktärer. Filmen är även gjord på ett intressant sätt, och miljöerna är stört härliga. Visst kan man i vissa drag säga filmen är mer eller mindre en TV-film med högre budget, men då är det för mig en jävligt bra TV-film som förtjänar sin plats på denna listan. En av de filmer jag såg fram emot mest 2016, och den gjorde mig inte besviken. Jag njöt varje sekund. Sedan blev jag sugen på en cheeseburgare från McDonalds.
13. Kubo and the Two Strings
Laika fortsätter att leverera med sina kvalitetsfilmer. Kubo är verkligen en film som kan njutas av alla åldrar, men de vuxna elementen i den är verkligen det som märks av mest. Animationen är bedårande (från ett stop-motion fan), och handlingen föll jag för direkt. Detta är en film som säger mer med sina tysta scener än en film där pratet måste förklara karaktärens känslor.
12. Captain America: Civil War
En av de bästa Marvel filmerna. Den var underhållande, samtidigt som den satte ribban högre med en mer dramatisk konflikt. Man kan tro den känns rörig med för många saker som händer, men Russo bröderna lyckas briljant att ha Captain America i fokus som huvudpersonen i sin egna film. I centrum är konflikten mellan Tony och Steve, medan allt annat är en härlig bonus som underhåller skiten ur en.
11. Hacksaw Ridge
Jag blev verkligen tagen av denna filmen. Den första halvan hade denna mysiga känslan som att jag såg en romantisk film från 50-talet. Sedan när krigsscenerna började, så var det som jag såg Steven Spielberg göra Saving Private Ryan. Det känns som båda två är olika kontraster, men det funkar fantastiskt. Mel Gibson lyckas verkligen med båda delarna. Andrew Garfield var bra i huvudrollen, och Hugo Weaving som fadern var en av de mer minnesvärda rollerna från filmen. Hur fan lyckas man göra Vince Vaughn bra i en dramafilm? En framtida klassiker inom krigsgenren.
10. Hell or High Water
I grund och botten är väl detta årets Mad Max vid Oscarsgalan. Med take på att båda två är något ovanligt att se vara nominerat, men bör vara nominerat. Så nu när det väl är nominerat lär den inte vinna ett skvatt, för den är så pass annorlunda från vad vi är vana att se vara nominerat. Men detta är en helt fantastisk film där skådespelarna skiner. Allt från kemin mellan Jeff Bridges och Gil Birmingham. Samt Chris Pine och Ben Foster som stjäl showen. Tänk er lite No Country for Old Men.
9. Nocturnal Animals
En film som är svår att förklara. Men jag gillade verkligen allting den hade att erbjuda. Allt från Amy Adams rikemans liv, till Jake Gyllenhaal som en fader som söker efter hämnd och rättvisa samtidigt, Michael Shannon som den underbara polischefen med sin härliga mustasch, Aaron Taylor-Johnson som försvinner helt i sin roll. Med 70-tals vibbar över sig. Detta är en brutal film men man kan inte titta väck en enda sekund då man hamnar i en slags trans.
8. Zootopia
En animerad film som släpptes för 1år sedan? Ja ibland blir man förvånad hur lång tid det är man sett filmerna. Zootopia tror jag överraskade många med sin vuxna kommentar om samhällen överlag. Den hade ett djupt budskap i sig som gör att filmen stärks ännu mer. Lägg även på att det är en buddy-cop film (en genre jag älskar) i ett försök att leta efter någon som möjligtvis kan vara död. Disney fortsätter att leverera, och detta var helt klart den bästa animerade filmen 2016.
7. Manchester by the Sea
En av de deprimerande filmerna från 2016, men ack så jävla realistisk och känslosamt den förmedlar det. Följande av samma motiv ungefär som Collateral Beauty, gör denna filmen det helt rätt. Den vet hur man hanterar sorg, och hur dess karaktär lever med sin depression. Den väljer att porträtta det på ett så bra sätt att många kan relatera till filmen, och känns igen vad huvudpersonen går igenom. Vad jag älskar mer är slutet, som säger att livet suger och det kommer fan inte bli bättre, det är bara att ställa sig på två ben och fortsätta gå. Casey Affleck gör nog också en av om inte den bästa insatsen från en skådespelare 2016.
6. Arrival
Denis Villeneuve återvänder med en sci-fi som jag är säker kommer gå ner som en framtida sci-fi klassiker. Här visar han ännu en gång vilken talangfull regissör han är, och att han är en av de bästa som jobbar i branschen just nu. Amy Adams gör den bästa insatsen från en kvinnlig roll 2016, så att hon inte ens är nominerad är ett skämt. Men filmen är så mycket mer än bara utomjordingar som kommer till vår planet, den går mycket djupare än så och ställer en viktig fråga till tittaren samtidigt.
5. Silence
Troligtvis den mest underskattade filmen från 2016, då nästan ingen verkar prata om den. En mäktig film som jag verkligen kände mig helt matt efteråt (på ett positivt sätt). Välspelad och en fascinerande handling bakom sig. Många religiösa filmer bör kolla på denna och se hur ett utmärkt exempel på hur man skildrar tron på ett bra sätt, utan att komma av sig som pretentiös. Lägg även på fantastiskt foto. Martin Scorsese levererar ännu en gång.
4. Moonlight
Detta är den typen av film man kan sätta på mute och fortfarande förstå vartenda ord och handling, tack vare ett fantastiskt berättande via kroppsspråk och foto. Det är en film som tar och berör verkligen. Alla tre faser i denna personens liv berättade lite som Boyhood, fast betydligt mer tyngre. Jag älskade också musiken som gav det där lilla extra på allting. Efter att ha sett den visste jag att jag hade ett en av de bästa från 2016, och en film som jag anser många bör se, även de som inte gillar film.
3. La La Land
Vad kan jag säga? Den har allt jag älskar. Hela filmen är ett kärleksbrev till Hollywood, musikaler, folk som drömmer stort. Lägg på två fantastiska skådespelare med fantastisk kemi, foto, regi och musik som är minnesvärd och som man fortfarande går och hummar på. Känns som nästan allting om denna filmen redan har sagts. Men den är verkligen så pass bra som folk säger.
2. The Nice Guys
Det svider att denna filmen inte tjäna in tillräckligt med pengar när den gick upp på bio. Då det är en förträffligt underbar film. Dialogerna som Shane Black skriver är enligt mig nästan som Tarantino. Han förstår sig på genren, och det var ett tag sedan vi såg denna typen av buddy-cop filmer. Ryan Gosling hanterar de komiska scenerna helt underbart och för första gången i mitt liv gillar jag Russell Crowe i en film. Men det är även de dramatiska stunderna som filmen tar ett andetag och låter tittaren få en bättre inblick hos våra två huvudpersoner som gör att filmen tillför lite nytt åt "buddy-cop" genren.
Är det en perfekt film? Nej. Men det är exakt den typen av film jag ville ha, och som jag behövde. I mitten av alla reboots, remakes, uppföljare, superhjältefilmer (som jag gillar) och blockbuster så känns detta som en ny, fräsch och originell film trots att genren funnits omkring sedan 80-talet.
1. Sing Street
Den film ingen såg 2016 känns det som. Sing Street följer en tonåring i Dublin 1985. Där han blir kär i en tjej, och för att imponera på henna så startar han ett eget band. Simpelt, och mer behövs inte för att göra den bästa filmen enligt mig 2016. Jag har sett den två gånger, och det var efter omtitten dagen efter då jag verkligen kände att det fan var min favorit 2016. Den fångar verkligen den mest perfekta "feel good" känslan från början till slut. Även denna kan räknas lite som en musikal då den har egen gjord musik till filmen, som är helt fantastisk om du frågar mig. Det albumet har jag lyssnat på mycket sedan jag såg filmen från första början. Ferdia Walsh-Peelo som är helt ny, gör ett suveränt jobb i huvudrollen. Jack Reynor som många säkert känner igen från Transformers: Age of Extinction som pojkvännen, försvinner här helt i rollen som storebrodern till vår huvudperson. Filmen förgyller verkligen en med sin handling och musik, där du sitter med ett stort leende i slutet och vill uppfylla dina drömmar. Att filmen inte var nominerad för en enda Oscar för bästa låt är detta årets största skandal, men å andra sidan så verkar ingen ha sett filmen ändå så.
__________________
Senast redigerad av Lotso 2017-02-26 kl. 21:59.