Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-15, 16:38
  #1
Medlem
Tjena! En fråga bara.. Jag bor på landet och har hästar och därmed hästhagar. När vi tar in hästarna för kvällen så kommer rådjur och äter från balarna och rådjurssadel är fanimej det bästa jag vet.
Jag har lust att be en kompis komma och skjuta ett åt mig men jag har ingen aning om reglerna kring det. Försökt läsa lite om det men har inte hittat båt.
Ni som läser dethär kanske har lite kunskap om reglerna och lagarna kring jakt och kanske kan svara på om man får skjuta ett rådjur utan att det är jaktsäsong, tider man får skjuta, etc etc. Tack på förhand!
Citera
2016-01-15, 16:54
  #2
Medlem
Enkelt ... Kompisen som har "Jaktexamen" och som skall skjuta SKA veta vilka regler det gäller ... har han inte det så är det olagligt.

Annars så måste du kolla vem som äger marken och har rätt att jaga där och ringa dom .. = dom blir ÖVERlyckliga hahahahahha (du kanske till och med kan få en del ..

/Wb
Citera
2016-01-15, 16:57
  #3
Medlem
Äger du inte marken har du inte jakträtt där (om du inte arrenderar jakträtten) och då får inte du eller din kompis jaga där. Tala med markägaren och se om ni kan komma överens om någonting.
Citera
2016-01-15, 19:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitebeardeso
Enkelt ... Kompisen som har "Jaktexamen" och som skall skjuta SKA veta vilka regler det gäller ... har han inte det så är det olagligt.

Annars så måste du kolla vem som äger marken och har rätt att jaga där och ringa dom .. = dom blir ÖVERlyckliga hahahahahha (du kanske till och med kan få en del ..

/Wb
Det är vi som äger marken.
Citera
2016-01-15, 19:50
  #5
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyydfu
Det är vi som äger marken.

Skjut!

Äger du mark har du jakträtt där, glasklart.
Sedan är det så att om rådjuret efter skott går ut från er mark, tillfaller djuret er granne.
Jakttiden är januari ut, en timme före solens uppgång till en timme efter solens nedgång.
Kulgevär lägst kl. 2. Tillgång till eftersökshund.

Tror det är allt.

Lycka till!
Citera
2016-01-15, 20:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Skjut!

Äger du mark har du jakträtt där, glasklart.
Sedan är det så att om rådjuret efter skott går ut från er mark, tillfaller djuret er granne.
Jakttiden är januari ut, en timme före solens uppgång till en timme efter solens nedgång.
Kulgevär lägst kl. 2. Tillgång till eftersökshund.

Tror det är allt.

Lycka till!
Dåså tackar, ska be honom komma hit imorgon.
Citera
2016-01-15, 20:51
  #7
Medlem
såvida det inte är detaljplanelagt område d.v.s
Citera
2016-01-16, 08:06
  #8
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
såvida det inte är detaljplanelagt område d.v.s


Bra påpekande!

Kolla så det inte är detaljplanerat, kan vara på de mest konstiga ställen, vid vindkraftverk tex.
Då krävs skottlossningstillstånd från polisen, och det kostar från någon tusenlapp ...
Citera
2016-01-16, 08:13
  #9
Medlem
Motor_666s avatar
Förstår inte hur man kan äga marken utan att veta om man har jakträtt på den? Jagar man inte själv så arrenderar man väl ut jakten. Allergi mot pengar?

Är det så att marken är pytteliten?
Citera
2016-01-16, 12:02
  #10
Medlem
Äger man bara en avstyckad tomt har man förvisso jakträtt på tomten, men det finns ju både formella och sociala regler kring hur en sådan jakt borde bedrivas. Till exempel får man ju inte locka in viltet från grannmarken, vilket det kanske går att fundera på om balarna till hästarna gör.


Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Förstår inte hur man kan äga marken utan att veta om man har jakträtt på den? Jagar man inte själv så arrenderar man väl ut jakten. Allergi mot pengar?

Är det så att marken är pytteliten?
Citera
2016-01-16, 12:54
  #11
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Förstår inte hur man kan äga marken utan att veta om man har jakträtt på den? Jagar man inte själv så arrenderar man väl ut jakten. Allergi mot pengar?

Är det så att marken är pytteliten?


Jo, man kan tycka att det borde vara så.

Men något jag har lärt mig, är att inte bli förvånad hur lite folk ar insatta i olika företeelser, och då menar jag inte bara jakt.
Citera
2016-01-16, 13:01
  #12
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
Äger man bara en avstyckad tomt har man förvisso jakträtt på tomten, men det finns ju både formella och sociala regler kring hur en sådan jakt borde bedrivas. Till exempel får man ju inte locka in viltet från grannmarken, vilket det kanske går att fundera på om balarna till hästarna gör.

Är balarna utsatta i hästhagen i syfte att föda hästarna, kan det nog inte ses som lockande av vilt.
I vissa lägen kan det tom. vara önskvärt att hålla vilda djur borta för att hindra smittspridning, som vid den tyvärr alt vanligare sjukdomen kvarka.

Men jag håller med i att man blir inte populär bland jagande grannar, om man fäller 2-3 rådjur årligen på någon eller några hektar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback