Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-13, 20:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Opteron för 939 är samma som San Diego (3700+ och 4000+) men oftast lite billigare. Renderingsmässigt är ett bra grafikkort A&O

Har fått för mig att mitt val av grafikkort (X800GT, 256 mb) borde räcka ett tag för cad. Har jag fel?
Citera
2005-11-13, 20:53
  #14
Medlem
Mullvadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trym
/../
Apropå minne. Vilket är bäst: Att köpa 2st "billiga" CL3-minnen (2x1024mb) eller 1 st "dyrt" CL2-2.5-minne?
I överklockningssyfte alternativ två men om du inte tänker slå rekord i överklockning så rekommenderar jag 2gb billigare minnen 7 dagar i veckan.
Citera
2005-11-13, 21:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
I överklockningssyfte alternativ två men om du inte tänker slå rekord i överklockning så rekommenderar jag 2gb billigare minnen 7 dagar i veckan.

Bockar och bugar för det rådet. Är lite rädd för att köra skiten ur grejerna med överklockning. Tror att det är bättre att köpa bättre standardminne/prolle/graffe" vartefter nytt kommer.
Citera
2005-11-14, 11:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trym
Tillstår att jag inte tänkt på Opteron. Den verkar ju inte vara helt gratis. Räknar med att prolleprisernas sänks vartefter. Känner mig dessutom osäker om moderkortet passar (fast mitt val är ju inte heligt).


Kolla upp priserna För Opteron på www.pricerunner.se , om du inte har gjort det.
Visst den kostar några kronor extra... Men så lär du slippa vänta 1 månad på att den ska beräkna klart också

Funderar själv seriöst på att välja Opteron (fastän jag inte jobbar med Cad) när jag ska bygga ny stationär.

Opteron + Scsi 15k rpm- 8mb cache. antingen 36 eller 73gb som master. (Scsi är dyrt, så det hänger lite grann på priserna för respektive storlek, kan ju ändå ha en stor SATA som slave)

1gb. Börjar med det för att utöka till 2 om ett halvår eller år då priserna är lite mer realistiska.

och ett skapligt grafikkort.


Scsi-disken skulle jag ha valt för att minimera väntetider när program ska m.m. ska laddas. Den snabbar även upp växlingsfilen (Jämfört med IDE/Sata) de gånger den mot förmodan används.

Med ovan konfiguration är väntans tider förbi, iaf för 2-3 år framåt
Citera
2005-11-14, 15:59
  #17
Medlem
Mullvadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspie
Kolla upp priserna För Opteron på www.pricerunner.se , om du inte har gjort det. /../

Reagerade bara på detta, när det gäller datorkomponenter måste jag få säga att Buggy.nu är mycket bättre än pricerunner. http://buggy.nu/
Citera
2005-11-14, 16:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
Reagerade bara på detta, när det gäller datorkomponenter måste jag få säga att Buggy.nu är mycket bättre än pricerunner. http://buggy.nu/

Kan inte annat än hålla med även om nya buggy är sämre än innan.

Sen så angående Opteron vs Athlon64. I samma frekvens så är Opteron bättre än motsvarande athlon64 (Bortsett ifrån 3700/4000+) vilka även dem har lika stort cacheminne.
Citera
2005-11-14, 18:32
  #19
Medlem
Tack Aspie och Mullvaden. Skall kolla in priserna på Opteron. Men hur blir det då med moderkortet. Är det så att ett kort som stöder Athlon också stöder Opteron eller måste jag välja? Skulle kanske av kostnadsskäl hellre välja Athlon 64 idag och byta upp mig senare. Och är verkligen Scsi bättre än de SATA-diskar jag tänkt välja. De har en överföringshastighet på 300 Mb/s. De flesta andra jag sett ligger på 150 Mb/s.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback