2016-01-14, 21:02
Medlem
Jag är ganska ny till det här ämnet, och vet inte riktigt var jag ska börja. Jag är 21 år och har lyckats spara undan 100k som jag hade tänkt investera i antingen en bostadsrätt, aktier eller fonder men vet inte vad som är säkrast. Jag kommer börja studera inom de närmsta åren och då skulle ju en bostadsrätt sitta ganska fint, har dessutom ett fast jobb och skulle förmodligen lättare bli beviljad lån nu än som student. Så en bostadsrätt i Sthlm, Lund eller Uppsala kanske? Vad tror ni?
Citera
2016-01-14, 21:05
Medlem
100 000 räcker inte långt. Dessutom får du väl inget lån om du inte har fast jobb, även om du sätter bostaden i pant. Sätt pengarna i en fond. Avanza har en bra introduktionskurs on-line. Och du har deltidsjobb läser jag.
Citera
2016-01-14, 21:18
Medlem
Xer0s avatar
Ha det som kontantinsats till lägenheten, så slipper du låna så mycket till den.
Det blir ju förmodligen privatlån med typ 7-8% ränta för lån till kontantinsatsen, så där kan du ju faktiskt tjäna på att slippa ta lån.

Investera bara i aktier i du är berädd att avvara pengarna i 5+ år.

På lång sikt får du med ganska stor sannolikhet en avkastning från börsen som ligger på omkring 8% per år med utdelingar, men ju kortare tid du investerar desto större blir risken att du förlorar på affären.
Senast redigerad av Xer0 2016-01-14 kl. 21:21.
Citera
2016-01-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
100 000 räcker inte långt. Dessutom får du väl inget lån om du inte har fast jobb, även om du sätter bostaden i pant. Sätt pengarna i en fond. Avanza har en bra introduktionskurs on-line. Och du har deltidsjobb läser jag.

Jag har en tillsvidareanställning på deltid. Hade givetvis tänkt att den summan skulle vara en kontantinsats som Xer0 skriver nedan. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ha det som kontantinsats till lägenheten, så slipper du låna så mycket till den.
Det blir ju förmodligen privatlån med typ 7-8% ränta för lån till kontantinsatsen, så där kan du ju faktiskt tjäna på att slippa ta lån.

Investera bara i aktier i du är berädd att avvara pengarna i 5+ år.

På lång sikt får du med ganska stor sannolikhet en avkastning från börsen som ligger på omkring 8% per år med utdelingar, men ju kortare tid du investerar desto större blir risken att du förlorar på affären.

Jag tänker också att det kan vara smartare att ha det som kontantinsats till en lägenhet. Om man dessutom väljer att köpa den i Uppsala/Lund/Sthlm/GBG borde det vara hyfsat säkert? vill ju helst gå i vinst när jag sedan säljer den. Jag hade tänkt spara ihop lite mer som jag ska investera i aktier, och som också får växa till sig under en längre period.
Citera
2016-01-15, 00:38
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiquitabanana
Jag tänker också att det kan vara smartare att ha det som kontantinsats till en lägenhet. Om man dessutom väljer att köpa den i Uppsala/Lund/Sthlm/GBG borde det vara hyfsat säkert? vill ju helst gå i vinst när jag sedan säljer den. Jag hade tänkt spara ihop lite mer som jag ska investera i aktier, och som också får växa till sig under en längre period.

En bostadsrätt i dessa orter låter klokt. Frågan är vad 100000 i kontantinsats räcker till. Bör väl knappt räcka till en trång etta tänker jag. Kanske långt ute i ytterområden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in