Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
100 000 räcker inte långt. Dessutom får du väl inget lån om du inte har fast jobb, även om du sätter bostaden i pant. Sätt pengarna i en fond. Avanza har en bra introduktionskurs on-line. Och du har deltidsjobb läser jag.
Jag har en tillsvidareanställning på deltid. Hade givetvis tänkt att den summan skulle vara en kontantinsats som Xer0 skriver nedan. Tack för tipset!
Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Ha det som kontantinsats till lägenheten, så slipper du låna så mycket till den.
Det blir ju förmodligen privatlån med typ 7-8% ränta för lån till kontantinsatsen, så där kan du ju faktiskt tjäna på att slippa ta lån.
Investera bara i aktier i du är berädd att avvara pengarna i 5+ år.
På lång sikt får du med ganska stor sannolikhet en avkastning från börsen som ligger på omkring 8% per år med utdelingar, men ju kortare tid du investerar desto större blir risken att du förlorar på affären.
Jag tänker också att det kan vara smartare att ha det som kontantinsats till en lägenhet. Om man dessutom väljer att köpa den i Uppsala/Lund/Sthlm/GBG borde det vara hyfsat säkert? vill ju helst gå i vinst när jag sedan säljer den. Jag hade tänkt spara ihop lite mer som jag ska investera i aktier, och som också får växa till sig under en längre period.