Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-14, 15:13
  #1
Medlem
shadow666s avatar
Tänkte kolla om det är vanligt att man får dåligt bas tryck från äldre rock låtar? tex låtar som rock you like a hurricane, posion osv. Dock när jag spelar lite nyare rock låtar med in flames, metallica osv och dance/dubstep låtar så blir rejält mycket mer bas tryck i högtalarna.


Förstärkare: Yamaha rx-830a
Högtalare: Yamaha NS-555 med monster kablar kopplade till förstärkaren.


Och går det ställa in EQ på något sätt?
Citera
2016-01-14, 15:34
  #2
Medlem
CXTs avatar
Det du kan göra är väl att du rotat fram en eq preset som låter bra på dom gamla låtarna och slår på den när du spelar dom gamla låtarna och av den när du spelat dom nya
Tråkigt svar kanske

Möjligt att det i teorin skulle kunna finnas nån slags "baskompressor", som justerar nivån på basregistret så att det alltid är minst en viss volym fast nä jag vet inte
Citera
2016-01-14, 16:08
  #3
Medlem
Waterlilys avatar
På vinyltiden begränsade man den allra lägsta basen. Jag minns inte vid vilken frekvens man började skära. Men det var nere i regionerna kring 50 Hz om jag minns rätt. Allt var ju analogt och man ville minska risken att ha ljud kring de olika resonansfrekvenser som skivspelare kunde ha.

I och med digitalteknik behöver man inte ta hänsyn till detta. Förutom då man gör en vinyl förståss.

Men det är kanske inte det du tänker på i första hand.

Vänligen Näckrosen.
Citera
2016-02-11, 14:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
På vinyltiden begränsade man den allra lägsta basen. Jag minns inte vid vilken frekvens man började skära. Men det var nere i regionerna kring 50 Hz om jag minns rätt. Allt var ju analogt och man ville minska risken att ha ljud kring de olika resonansfrekvenser som skivspelare kunde ha.

I och med digitalteknik behöver man inte ta hänsyn till detta. Förutom då man gör en vinyl förståss.

Men det är kanske inte det du tänker på i första hand.

Vänligen Näckrosen.

Anledningen till riaa korrigering är att gravernålen skulle få slå på tok för stora slag vid de djupaste frekvenserna därav sänkningen av de lägsta oktaverna.
Citera
2016-07-08, 05:15
  #5
Medlem
Pungsvings avatar
Förr i tiden var bas inte något som skulle sticka ut i ljudbilden, så som det är nu, speciellt med techno och rapmusik. Förr dansade man inte med sig själv i extas i 120 dB till en bas som gör en illamående av ljudtrycket. Då var det tango och Do the twist, och det var socialt. När man spelar in instrument så som det låter i en studio så finns inte bisarra basnivåer.

Men exempel på att det finns LP skivor med bra bastryck är Chapmans Crossroads. Och Kraftwerks skivor. Plus tusen andra.
Citera
2016-07-08, 10:44
  #6
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Tänkte kolla om det är vanligt att man får dåligt bas tryck från äldre rock låtar? tex låtar som rock you like a hurricane, posion osv. Dock när jag spelar lite nyare rock låtar med in flames, metallica osv och dance/dubstep låtar så blir rejält mycket mer bas tryck i högtalarna.


Förstärkare: Yamaha rx-830a
Högtalare: Yamaha NS-555 med monster kablar kopplade till förstärkaren.


Och går det ställa in EQ på något sätt?

Varken dina högtalare eller din förstärkare (din förstärkare är en 7-kanalsförstärkare dessutom) förväntas ge något makalöst bastryck.

Är det stereo du eftersöker så köp en riktig stereoförstärkare till att börja med.

Dessutom har det betydelse vilka signalkällor du har. CD/Vinyl? Någon Spotifyvariant?
Citera
2016-07-08, 12:19
  #7
Medlem
Freders avatar
Det beror på att bas avtar med tiden, ju äldre den blir desto mindre kraftfull blir den. År 2036 kommer dessa låtar troligtvis helt sakna bas.
Citera
2016-07-08, 17:22
  #8
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Varken dina högtalare eller din förstärkare (din förstärkare är en 7-kanalsförstärkare dessutom) förväntas ge något makalöst bastryck.

Är det stereo du eftersöker så köp en riktig stereoförstärkare till att börja med.

Dessutom har det betydelse vilka signalkällor du har. CD/Vinyl? Någon Spotifyvariant?

Jag kör Tos-link digital med s-pdif från dator till förstärkaren och spelar upp musik i spotify med högsta kvalite och får samma bas tryck med samma låtar i vanlig mp-3 kvalite. Men som tidigare skrivit, verkar bero på låtarna. övrigt så är sakerna helt nya och bara förstärkaren kostade 8.000 och är inställd på stereo läget.
Citera
2016-07-08, 17:35
  #9
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Jag kör Tos-link digital med s-pdif från dator till förstärkaren och spelar upp musik i spotify med högsta kvalite och får samma bas tryck med samma låtar i vanlig mp-3 kvalite. Men som tidigare skrivit, verkar bero på låtarna. övrigt så är sakerna helt nya och bara förstärkaren kostade 8.000 och är inställd på stereo läget.

OK, då vet jag. Som jag nämnde tidigare är inte din förstärkare optimal till stereo men det är knappast huvudproblemet.

Min egen erfarenhet av spotify (som iofs är en bra tjänst) är att musiken ofta är lite basfattig men min teori är att mycket av den äldre musiken som sänds via spotify är remixad för att passa den typiska spotify-kunden bättre. Dvs mindre bas. Om jag jämför med den tidigare original-CD:n (som kan vara 15 är äldre och INTE remixad) så låter den mycket bättre med mer naturlig bas.

Personligen tror jag att musikindustrin lurar kunderna genom att remixa musik som redan finns utgiven och som vi vet hur den ska låta. Problemet är att den nya remixade skivan ofta låter skit.

Musikindustrin anpassar alltså ljudkvaliten till dom typiska 20-åriga popsnörena som aldrig någonsin har hört hur musik skall låta.

Längre kan jag nog inte hjälpa dig. Hur fungerar det om du ansluter andra signalkällor...eller du har kanske inte tillgång till CD och CD-spelare?

Du är absolut säker på att din förstärkare levererar musik i stereo mode? Ibland händer det att folk rattar runt bland inställningarna och sen vet dom inte vad som händer...
Citera
2016-07-08, 18:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Det beror på att bas avtar med tiden, ju äldre den blir desto mindre kraftfull blir den. År 2036 kommer dessa låtar troligtvis helt sakna bas.


Vad är det för rappakalja du kommer med....? Förklara gärna...
Citera
2016-07-08, 20:46
  #11
Medlem
W.Irvings avatar
Säkert beror det också på att allt mastrat efter 1991 är komprimerat till vansinnets rand.
Citera
2016-07-15, 10:13
  #12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad är det för rappakalja du kommer med....? Förklara gärna...

Precis. Eftersom Freder tidigare visat ett tydligt intresse för fysik så väntar vi spänt på en teknisk förklaring som tydligt visar varför basen avtar med tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback