Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-13, 11:53
  #1
Medlem
Jag har försökt googla om restiden till Mars. Det finns tydligen två alternativ när man ska resa dit. Tar man den mest energieffektiva banan (den så kallade Hohmannbanan) så tar resan 260 dygn. Men jag är intresserad av att veta hur lång tid det tar att färdas den långa banan. Men jag hittar ingen information på nätet om den restiden.
Är det någon som kan hjälpa mej att svara på den frågan?
Citera
2016-01-13, 11:54
  #2
Medlem
TarzansFarsas avatar
2-3 år.
Citera
2016-01-13, 11:58
  #3
Medlem
Lootpack23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tender2
Jag har försökt googla om restiden till Mars. Det finns tydligen två alternativ när man ska resa dit. Tar man den mest energieffektiva banan (den så kallade Hohmannbanan) så tar resan 260 dygn. Men jag är intresserad av att veta hur lång tid det tar att färdas den långa banan. Men jag hittar ingen information på nätet om den restiden.
Är det någon som kan hjälpa mej att svara på den frågan?

Vad menar du med den långa vägen?
Citera
2016-01-13, 12:04
  #4
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Coolt förstainlägg.

Hur långt är ett snöre? Det beror på hur tekniken utvecklas osv, förstås.

Det här Mars 1 (One?) det talas så mycket om nämner hela tiden "hur ska besättningen klara färden på 8 månader" vilket torde vara något liknande dina 260 dygn du fått fram?

Intressant frågeställning, ändå! Eftersom planeterna snurrar runt solen, sätter man alltså rimligtvis sikte på var Mars befinner sig 8 månader senare?
Citera
2016-01-13, 12:18
  #5
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tender2
Jag har försökt googla om restiden till Mars. Det finns tydligen två alternativ när man ska resa dit. Tar man den mest energieffektiva banan (den så kallade Hohmannbanan) så tar resan 260 dygn. Men jag är intresserad av att veta hur lång tid det tar att färdas den långa banan. Men jag hittar ingen information på nätet om den restiden.
Är det någon som kan hjälpa mej att svara på den frågan?

Det beror på flera faktorer. Här är dock lite historik:
1964 Mariner 4’s totala flygtid var 228 dagar
1969 Mariner 6’s totala flygtid var 156 dagar
1969 Mariner 7’s totala flygtid var 131 dagar
1971 Mariner 9’s totala flygtid var 167 dagar
1976 Viking 1 – 335 dagar
1976 Viking 2 – 360 dagar
2006 Mars Reconnaissance Orbiter – 210 dagar
2008 Phoenix Lander – 295 dagar
2012 Curiosity Lander – 253 dagar

Ungefär 50 år av Mars utforskande ger svaret 150-300 dagar.

Åka direkt mot Mars är inte det mest bränsleeffektiva. Hohmann Transfer Orbit – eller Minimum Energy Transfer Orbit – går ut på att skicka farkosten från jorden till Mars genom att använda så lite bränsle som möjligt.

Om vi kan skapa en raket som drivs av antimateria har Albert Einstein’s ekvation: E = mc2 givit att endast 10 milligrams antimateria behövs för att skicka en farkost till Mars på 45 dagar. Dock beräknas kostnaden för att producera denna mängd antimateria kosta $250 milljoner.
Citera
2016-01-13, 12:41
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tender2
Jag har försökt googla om restiden till Mars. Det finns tydligen två alternativ när man ska resa dit. Tar man den mest energieffektiva banan (den så kallade Hohmannbanan) så tar resan 260 dygn. Men jag är intresserad av att veta hur lång tid det tar att färdas den långa banan. Men jag hittar ingen information på nätet om den restiden.
Är det någon som kan hjälpa mej att svara på den frågan?

Eftersom Mars-året är ungefär dubbelt så långt som Jordens så varierar också avståndet mellan Mars och jorden med mellan 55 och 400 miljoner km. Det betyder också att tidpunkten för en resa till Mars är bäst med ungefär 1.5 års mellanrum eftersom det då går att använda den kortast möjliga Hohmannbanan då. Denna bana är transportsmässigt inte kortast, men kostar minst energi och tar 8 månader med dagens färdsätt inkl varv via månen och slungbollseffekt (slungbollseffekten är bra om man bara skall passera och inte behöver ta hänsyn till inbromsning när man nått målet, men vid en bemannat rymdresa använder man det för att förkorta tiden och använder kanske mer energi för inbromsning än annars)

Har man gott om energi så går det kanske att använda en rakare bana där man färdas kortaste sträckan, och då borde man komma ner under 6 månader. Använder man en raket som har någon form av jonmotor som går hela tiden (och som ger en acceleration på 9.82 m/s vilket också ger konstgjord gravitation) så får man en restid på ett par veckor där man accelererar halva tiden och bromsar andra halvan. Det finns dock inga sådana motorer med denna effekt idag, utan man ligger på en acceleration på kanske 0.1 - 0.2 m/s och det går att krympa restiden nån månad med dagens jonraketer.
Citera
2016-01-13, 12:49
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edsviken
Det beror på flera faktorer. Här är dock lite historik:
1964 Mariner 4’s totala flygtid var 228 dagar
1969 Mariner 6’s totala flygtid var 156 dagar
1969 Mariner 7’s totala flygtid var 131 dagar
1971 Mariner 9’s totala flygtid var 167 dagar
1976 Viking 1 – 335 dagar
1976 Viking 2 – 360 dagar
2006 Mars Reconnaissance Orbiter – 210 dagar
2008 Phoenix Lander – 295 dagar
2012 Curiosity Lander – 253 dagar

De första sonderna passerade mars utan inbromsning och därför gick det snabbare. Från Viking 1 och senare så har man landat på mars och därför tog resan längre tid. Notabelt är också att resan kostar ungefär lika mycket energi men tidsåtgången blir olika om man missar bästa tidpunkten för uppskjutning och kanske måste vänta två veckor extra varpå tiden för resan också förlängs. Likaså vill man kanske inte vänta 1 år till nästa lämpliga tillfälle och startar resan i förtid men kommer ändå fram tidigare än om man väntat till bästa tillfället. Så därför kan restiden skilja sig så mycket som mellan Mars orbiters 210 dagar till t.ex. Phoenix Landers 295. Vid en bemannad resa är restiden viktigare än för en obemannad och därför också viktigare att passa rätt uppskjutningstillfällen.
Citera
2016-01-13, 15:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lootpack23
Vad menar du med den långa vägen?

Jag har sett någonstans förut där två olika banor är utritade till Mars men minns inte hur den såg ut. Den ena banan är kortare och uppstår bara vartannat år. Den andra är längre då jorden och Mars ligger längre ifrån varandra.
Citera
2016-01-13, 15:23
  #9
Medlem
Jätteintressant att läsa era svar. Tusen tack
Citera
2016-01-16, 20:44
  #10
Medlem
jag lånar tråden lite.. kanske borde börja med en googling, men skitsamma...jag frågar här.

-har man nåt årtal i sikte när man kan ta sig till mars?
-om man tar sig dit, med dagens teknologi, kan man ta sig hem? är man nära en lösning på att man ska kunna ta sig hem också?
-spola fram lite och det är dags för en resa till mars.... vilka astronauter kommer få åka? (jag menar alltså inte namn - jag syftar mer på om astronauterna i fråga redan är i träning etc)
Citera
2016-02-01, 15:26
  #11
Medlem
LazyBlues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tender2
Jag har försökt googla om restiden till Mars. Det finns tydligen två alternativ när man ska resa dit. Tar man den mest energieffektiva banan (den så kallade Hohmannbanan) så tar resan 260 dygn. Men jag är intresserad av att veta hur lång tid det tar att färdas den långa banan. Men jag hittar ingen information på nätet om den restiden.
Är det någon som kan hjälpa mej att svara på den frågan?

Det borde väll bero på hur lång väg man vill ta? Eller hur?
Citera
2016-02-23, 06:25
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av makawao
jag lånar tråden lite.. kanske borde börja med en googling, men skitsamma...jag frågar här.

-har man nåt årtal i sikte när man kan ta sig till mars?
-om man tar sig dit, med dagens teknologi, kan man ta sig hem? är man nära en lösning på att man ska kunna ta sig hem också?
-spola fram lite och det är dags för en resa till mars.... vilka astronauter kommer få åka? (jag menar alltså inte namn - jag syftar mer på om astronauterna i fråga redan är i träning etc)
lösningar har dom redan hur det ska göras, men ingen som vågar/har pengar till det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback