Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-12, 21:51
Medlem
Dharmas avatar
Jag funderar kring Apple produkter i allmänhet och funderar på hur lång hållbarhet dom har?

När man köper en iMac. Hur länge kan man uppdatera operativsystemet? De senaste uppgraderingarna verkar vara gratis medan de tidigare kostar pengar.

Men hur ser det ut. Kommer Apple att sluta släppa uppdateringar etc till äldre modeller?

När det kommer till iPhone minns jag för några år sedan. Då slutade dom släppa uppdateringar till iPhone, sedan till 3G och 3Gs. Även min iPad 1 har slutat uppdateras för flera år sedan.

Hur länge kan man ha en iMac, Mac Mini, Mac Pro och veta att man får tillgång till uppdateringar och att appar fungerar?

Sedan undrar jag också detta. Jag ser apple produkter såsom iMac 2009 som säljs begagnade på blocket. Det innebär en dator som kan vara upp till sju år gammal.
En PC behåller väl inte samma andrahandsvärde?

Om jag köper en iMac 27" 5K. Borde jag anta att jag 2026 fortfarande kommer att sitta och vara nöjd med min fullt fungerande dator med det senaste Mac OS installerat och möjligheten att ladda ner nya appar?
Citera
2016-01-12, 21:57
Medlem
Dharmas avatar
Ni får gärna berätta om era erfarenheter av Apples produkter.

Vad har ni för erfarenheter? Hur gamla är era appledatorer?
Tycker ni att dom håller måttet även efter flera år?

En iMac som idag har 5K borde ju hålla rätt så länge i och med att 1080p fortfarande är huvudstandarden på de flesta moderna TV apparater och datorer. Samt för att inte glömma kameror.

Vad i utvecklingen skulle göra att allt omkullkastas och folk skriker "jag måste köpa en ny dator!"?
Eller borde en ny apple iMac hålla?
Citera
2016-01-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Ni får gärna berätta om era erfarenheter av Apples produkter.

Vad har ni för erfarenheter? Hur gamla är era appledatorer?
Tycker ni att dom håller måttet även efter flera år?

En iMac som idag har 5K borde ju hålla rätt så länge i och med att 1080p fortfarande är huvudstandarden på de flesta moderna TV apparater och datorer. Samt för att inte glömma kameror.

Vad i utvecklingen skulle göra att allt omkullkastas och folk skriker "jag måste köpa en ny dator!"?
Eller borde en ny apple iMac hålla?

Har haft min macbook pro sedan 2011 och den funkar som när den va ny. Jag har själv satt i en ssd i efterhand men det är också det enda jag har gjort. Jag har det senaste operativsystemet. Det går även att uppdatera iphone oavsett hur gammal den är, dock så blir telefonen sjukt seg om den är för gammal, en gammal telefon ska du inte uppdatera.
Citera
2016-01-12, 22:18
Medlem
towbs avatar
Tio år är väl tveksamt om man tänker på rent slitage men man kan nog räkna med minst fem år.
Vem vet vad som drar datorkraft i framtiden. VR? 8K? 8KVR?
Citera
2016-01-12, 22:34
Medlem
Macen håller längre än dess mjukvara. Jag sålde nyligen en Mac mini Mid 2007, som bara kunde köra Lion, ett Mac OS X som sedan länge inte supportas. Men den kan köra senaste Linux av olika varianter, och därför hänga med ett tag till, i alla fall att surfa på. Med det sagt så lär hårdvaran överleva mjukvaran. Den minin jag sålde lär kunna funka flera år till. Jag har en fullt fungerande Ibook 12" Late 2004. Jag kör Leopard på den, men har testat Linux på den också. Senaste Lubuntu finns för den. Man kanske skulle testa...
Citera
2016-01-12, 23:27
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandmanz
Har haft min macbook pro sedan 2011 och den funkar som när den va ny. Jag har själv satt i en ssd i efterhand men det är också det enda jag har gjort. Jag har det senaste operativsystemet. Det går även att uppdatera iphone oavsett hur gammal den är, dock så blir telefonen sjukt seg om den är för gammal, en gammal telefon ska du inte uppdatera.

Nej. Det går inte att uppdatera min 3Gs längre.

Jag tror att iPhone 4 och 4s antingen redan eller snart kommer gå samma öde till mötes
Citera
2016-01-12, 23:31
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Macen håller längre än dess mjukvara. Jag sålde nyligen en Mac mini Mid 2007, som bara kunde köra Lion, ett Mac OS X som sedan länge inte supportas. Men den kan köra senaste Linux av olika varianter, och därför hänga med ett tag till, i alla fall att surfa på. Med det sagt så lär hårdvaran överleva mjukvaran. Den minin jag sålde lär kunna funka flera år till. Jag har en fullt fungerande Ibook 12" Late 2004. Jag kör Leopard på den, men har testat Linux på den också. Senaste Lubuntu finns för den. Man kanske skulle testa...

Hur länge garanterar apple att dom släpper nya uppdateringar till sitt operativsystem till dagens modeller?

Det innebär... Mac OS Lion kom 2011. Din dator kom 2007.
Det innebär att efter 4 år så kan du inte längre uppdatera ditt operativsystem. Det är inte så lång tid.

Fast nu gällde det ju Mac Mini. Det verkar vara skillnad på iMac. Mountain Lion stöds av iMac 2007 och nyare.
Citera
2016-01-12, 23:40
Medlem
Dharmas avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/OS_X_v10.11

Citat:
Systemkraven för slutkundutgåvan av version 10.11 var ej officiell vid annonseringen i juni 2015, men den första utvecklarversionen av OS X 10.11 har ett systemkrav som är identisk med OS X 10.8–10.10, vilket innebär att den fungerar på följande datorer:[3]
Imac ("Mid 2007" tillverkad i augusti 2007 eller senare)
Macbook ("Late 2008 Aluminum", eller "Early 2009" eller nyare)[a]
Macbook Pro ("Mid/Late 2007" eller nyare)[a]
Macbook Air ("Late 2008" eller nyare)
Mac Mini ("Early 2009" eller nyare)
Mac Pro ("Early 2008" eller nyare)
Xserve ("Early 2009")

Utöver krav på specifik datormodell krävs följande:
Mac OS X 10.6.8 eller senare för att kunna uppdatera

Jag förstår mer nu. Enligt wikipedias engelskspråkiga sida handlar det om att Mac OS X släppte sin support för 32 bitars processorer till förmån för 64 bitars.

Det borde innebära att så länge som dom inte släpper 128 bitars processorer i sina nya datorer så borde Svensson kunna sitta lugnt i sina stugor och surfa vidare och uppdatera sina system
Citera
2016-01-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Hur länge garanterar apple att dom släpper nya uppdateringar till sitt operativsystem till dagens modeller?

Det innebär... Mac OS Lion kom 2011. Din dator kom 2007.
Det innebär att efter 4 år så kan du inte längre uppdatera ditt operativsystem. Det är inte så lång tid.

Fast nu gällde det ju Mac Mini. Det verkar vara skillnad på iMac. Mountain Lion stöds av iMac 2007 och nyare.
De garanterar ingenting. Fast de har på sistone släppt nya Mac OS X som stöder fler äldre modeller än tidigare. Jag skulle dock räkna med att Mac OS X stöds kortare tid än vad Linux gör.

Jag testade nyss att starta min gamla Ibook från 2004 med senaste LTS av Lubuntu, och det gick fint. Om nästa LTS går bra vet vi i april, då nästa Lubuntu LTS släpps (som stöds till 2019).

Windows struntar jag personligen i.
Citera
2016-01-12, 23:51
Medlem
maggesbs avatar
Jag har en MacBook Pro retina 13'' late 2012 som jag inhandlade ny för snart tre år sedan och det är utan tvekan den bästa datan jag har haft. Allt funkar precis lika bra som den gjorde när jag köpte den. Andra apple prudukter jag har är en iPad, iPhone och en apple TV. Bara att fråga om det är något du undrar över.
Citera
2016-01-13, 00:24
Det stämmer att det var något skifte av 32/64 bitar på någon komponent (har för mig att det var EFI, motsvarande Bios som måste klara 64 bitar) som medförde att det var ett klipp av äldre hårdvara.

Kör själv en MBP mid 2012 med senaste El Capitan och den snurrar på helt OK.
Har uppdaterat den till 8G Ram och funderar nu på att komplettera med en SSD.

Tycker att Apples prylar fungerar rätt länge om man jämför med PC dito, men jag skulle helst se att de underhöll äldre generationer av OSX med säkerhetsuppdateringar längre än vad de nu gör.
Har för mig att Microsoft erbjuder uppdateringar i nästan 10 år på sina Windows versioner, så där ligger Apple lite efter.
Citera
2016-01-13, 00:28
Medlem
Dharmas avatar
Jag funderar på en iMac 27" 5K själv. Därmed så lyfte jag upp ämnet eftersom att Apple uppdaterar en produkt höjer absolut produktens värde.

Tänk själv iOS om dom inte hade uppdaterat operativsystemet. Dvs att ens iPhone eller surfplatta är fast med det operativsystemet som följde med.

Jag minns windows 95. Windows update kom först till Windows 98.
Alla buggar och all skit i windows 95. Man var som konsument tvungen att vänta till microsoft släppte sina service pack för att få buggfixar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in