Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 14:38
  #1
Medlem
Custom_mades avatar
God dag!

Såg en video på VICE där dom i Barcelona och Grekland kör hårt på att förstöra och förhindra bankverksamhet.

Där går de runt och helt sonika limmar igen alla automater med silikonfiller.

Detta ligger säkert heeelt fel, men jag kikade på lite olika trådar och kunde inte bestämma mig.

Men det låter faktiskt som en ganska bra idé som ändå är rätt harmlös.
Fast beror ju på perspektiv, men enligt mig måste vi få folk att vända sig bort från de centrala bankerna, trots att de via dem kan ta de lån de behöver för att leva(där har vi det sjuka med det hela).

Jag vet inte hur sjukt det är i Sverige, men jämför man med andra länder som USA, så ser man ju vart det brakar iaf! 1%. Eller som jag såg i en dokumentär att 20 rikaste PERSONERNA i USA ägde lika mycket som Indiens totala GDP... dessa siffror behöver inte stämma, men att det ens pekar i dessa riktningar visar att det är något genomruttet med systemet, särskilt när 4 miljarder människor lever under existensminimum!

Vi ser det över hela Europa hur folket börjar tröttna och säger emot, för det finns inga legala vägar längre.
Många oinsatta människor ser nog våld och öppet våldsamma demonstrationer som fel för att de tar avstånd mot våld(Så tänkte jag tidigare.), men när man förstår att dessa människor inte har ett val, utan det är detta eller döden så förstår man att hade man själv varit i samma situation hade man förmodligen reagerat minst lika våldsamt om inte tidigare pga. vår något högre livskvalité.

Jag tänker såhär: Om man aktivt hindrar viss bankverksamhet från att kunna uppfylla det behov folk dagligen byggt upp, att kunna ta ut pengar t.ex. så kanske folk till slut vänder sig från dessa banker, när de inte kan erbjuda den tjänsten man från början var ute efter.

Nu uppviglar jag inte till något, det var bara en tanke som slog mig när jag såg klippet!

Så då funderar jag om ni har några tips på liknande idéer samt alla tankar kring detta!
Citera
2016-01-12, 14:52
  #2
Medlem
elpirros avatar
Du får gärna länka klippet du pratar om.
Citera
2016-01-12, 15:18
  #3
Avstängd
GatorGs avatar
Idiotiskt beteende. Att limma igen bankomater drabbar bara privatpersoner dvs civila som inte har något att göra mer anarkisternas krig mot bankväsendet.

Det är nästan i samma klass som att befria höns och minkar som inte klarar sig i naturen. Dom flesta är döda inom ett par veckor.

Fan vad ni extremister är hjärndöda.
Citera
2016-01-12, 15:49
  #4
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
Du får gärna länka klippet du pratar om.

Tror det är deras HBO serie, vilket avsnitt är jag osäker på då jag sett 2 säsonger rakt av nu!
Ska snoka lite så återkommer jag, men det är väl ingen nyhet för folk att ungdomarna i Spanien ligger på 50% arbetslöshet och blir mött med piska och piska!

Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Idiotiskt beteende. Att limma igen bankomater drabbar bara privatpersoner dvs civila som inte har något att göra mer anarkisternas krig mot bankväsendet.

Det är nästan i samma klass som att befria höns och minkar som inte klarar sig i naturen. Dom flesta är döda inom ett par veckor.

Fan vad ni extremister är hjärndöda.

Okej du tillförde noll till tråden!
Tack och hej!

Jag skrev ju till och med en förklaring åt dig, klart jag håller med om att det DIREKT skadar privatpersonerna, men ändå på en ganska "vanilj" nivå. Du snackar om så jävla lyxproblem din outbildade apa!

Det har ju visats om och om igen att bankerna är på toppen och privatpersoner samt familjer som ärver står bakom dessa. De är dessutom onåbara genom legala vägar och människor dör i 1000 tals varje dag pga. deras girighet över hela världen, planeten dör pga. "städningen" oljebolagen gör efter att de spillt olja.

Finns mkt man kan påpeka för att visa hur jävla hjärndöd du faktiskt är.

Så då frågar jag igen, vad föreslår du om du sätter dig in i tanken på att förhindra deras verksamhet samt få tidigare kunder att gå över till andra alternativ t.ex. mer lokala banker, decentralisera.
Lek med tanken bara, det är därför man diskuterar.
Och ingen kommer att dö av att inte komma åt automaten en dag, så det var också en hjärndöd jämförelse!
Dessutom kan du gå in på banken och ta ut.
Men skit i att skriva så onödigt, för det var ej det jag frågade efter, du kommer ju inte direkt med något till bordet!

Ligger tråden fel så bar flytta mods!
Citera
2016-01-12, 21:41
  #5
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Oftast blir det så att när man inte kan krossa makten så ger man sig på folket.

Så har det alltid varit. Terrorism, krig, med mera.

Det är alltid folket som får ta smällen.
Citera
2016-01-13, 22:40
  #6
Moderator
Siegfrids avatar
Är dom här anarkisterna i maskopi med kort företagen? Vill införa det kontantlösa samhället?
Citera
2016-01-14, 00:05
  #7
Medlem
Oh-be-wans avatar
Galet idiotiskt limma igen för vanligt folk.

GatorG har rätt här ju. Dessa idioter borde avrättas av vanligt folk istället.

Anarkisterna borde fokusera på bankkontoren och bankcheferna sk bankirerna, istället. Möjligen deras skyskrapor. Men de vågar de väl inte.
Citera
2016-02-01, 21:51
  #8
Medlem
Kan tänka mig att det antagligen är vettigt att göra så i länder som Grekland där kontanter är viktigare och kort ovanligare. I Sverige hade väl motsvarande varit att limma igen kortläsare i butiker.
Citera
2016-02-01, 22:16
  #9
Medlem
TreatGirlsGentlys avatar
Jag har svårt att förstå vitsen med det eftersom jag inte tror att man hotar bankernas existens på något sätt utan, som andra redan skrivit, bara ställer till det för oskyldiga.

Sedan kan man ju ifrågasätta den bakomliggande analysen också. Visst, det är en vansinnig snedfördelning i världen och många företag beter sig omoraliskt men banker har inte någon särskild roll i det. Och jag tror inte att ägandet av banker är så extra koncentrerat till några "familjer". Alla som vill kan ju köpa aktier i vanliga banker och mycket av våra pensionspengar o.s.v. finns i sådana aktier också...
Citera
2016-02-01, 22:47
  #10
Medlem
felstavadds avatar
Ideer och tankar? Det ska du gärna få:

1. Det är inte bara att "gå in och ta ut" eller hur du formulerade dig. Bor i en mellanstor svensk stad där de några av de vanligaste bankerna finns representerade, ingen av dem har kontanhantering kvar.

2. Det låter mer som om du själv och dina gelikar saknar pengar att plocka ut och låter er bitterhet gå ut över oss vanliga som bara vill leva okomplicerat, hinna med att göra ärenden och göra rätt för oss i samhället. Ni kanske har synpunkter på hur vi lever men dra för fan inte in oss i era idéer och ideologier.

3. Att slå mot era medmännsikor istället för för uppåt, ni kommer bli ännu mer marginaliserade än vad ni är nu. Bara för att er "kamp", eller vad ni nu kallar det för misslyckats, så vänder ni er irritation och missnöje åt sidan där era föräldrar, grannar, syskon, mor/farföräldrar, släktingar kanske t.o.m vänner finns.
-Det min vän är förräderi mot sin klass, sparka för all del rejält där det hör hemma men låt som sagt mig och mina medmänniskor vara ifred med mitt liv så lägger inte jag mig i ert liv såvida inte ni vill det.

4. "Vanilj", beskriver snarare färgen och konsistensen på era ryggradar, har ni problem med banker och politiker, ta det med dem istället, låt oss andra sköta oss själva.

5. Som nån skrev, folk handlar med kort o betalar via internet, det enda ni gör är att försvåra för de som saknar detta. Oftast, äldre och mer utsatta i samhället som inte får kontokort som behöver få ut pengar via automaterna, även de fattiga dvs de som inte har råd med dator eller internet.
För att återgå till det jag skrev tidigare, säg att 98% kommer att lösa det på annat sätt, 2% kommer få det svårare och de tillhör de grupperna i samhället som antagligen har det svårare än vad ni själva har det som genomför en sådan aktion.

Så ställ dig själv frågan, vem vill du sparka på? -era små "vaniljaktioner" får pissiga konsekvenser som ni oftast inte tänker på även för dem som står er nära och som ni borde bry er och vara rädda om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback