Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-12, 01:03
  #1
Medlem
Vänsterpartiet är väl ganska försiktigt legaliserings/avkriminaliserings-vänliga? Har dock fått uppfattningen att partiets ledning är mer skeptiska i frågan än deras väljare. Möjligen för att inte skrämma bort nya potentiella väljare, eftersom frågan är så kontroversiell. I vilket fall som helst lär väl frågan ligga rätt lågt bland partiets prioriteringar. I ett scenario där Vänsterpartiet hamnar som stödparti i en röd-grön regering och har möjlighet att förhandla med de rödgröna har jag mycket svårt att Vänsterpartiet ser denna fråga som en prioritet att ens ta upp vid förhandling. Vidare, har jag ännu svårare att se att sossarna vill kompromissa i denna fråga.

Därför undrar jag - är en röst för Vänsterpartiet överhuvudtaget en röst för drog-legalisering/avkriminalisering?
Citera
2016-01-12, 02:00
  #2
Medlem
freddefrisks avatar
Tror din analys är korrekt. Piratpartiet är förmodligen ditt bästa kort om du vill ha avkriminaliserade droger. http://www.piratpartiet.se/narkotika/

Rent faktamässigt tror jag de flesta partier fattar att bötfällning av missbrukare som behöver vård och brukare som bör lämnas i fred är kontraproduktiv.

Folkpartiets ungdomsförbund, numera liberalerna ungdomsförbund skrev ju här om året: http://www.accentmagasin.se/politik/...sera-cannabis/ men detta förkastades av moderpartiet. I framtiden kanske de tar sitt förnuft till fånga när ungdomarna ersätter fossilerna.
Citera
2016-01-12, 02:07
  #3
Medlem
Nirps avatar
Jag börjar själv fundera lite krasst på om det bästa inte vore att försöka etablera sig inom ett riksdagsparti för att själv föra frågan på tal. Det känns som att det finns så stora möjligheter att faktiskt debattera till sig en förändring i frågan på den vägen att det blir en omväg att välja parti efter dess inställning i frågan.

Särskilt SD har jag funderat på, det är ett nyare parti som kanske är lättare att bearbeta när det kommer till den här typen av perifer fråga, samtidigt som jag förutspår att de kommer att få en del inflytande i svensk politik i framtiden.

Personligen har det hänt att jag lagt en röst på V i ett riksdagsval, just med anledning av deras narkotikapolitik, som är den minst dåliga av de befintliga riksdagspartierna. Det räcker dock inte. Konsensuskulturen i Sverige märks jävligt tydligt när det kommer till narkotikapolitik, tycker jag, det behövs bra mycket mer engagemang inom frågan!
Citera
2016-01-12, 02:16
  #4
Medlem
freddefrisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Jag börjar själv fundera lite krasst på om det bästa inte vore att försöka etablera sig inom ett riksdagsparti för att själv föra frågan på tal.

Det vore ärbart av dig att själv praktiskt ta dig an problemet tillskillnad från alla andra drömmare och debattörer, mig inkluderat som predikar för redan frälsta i hopp om att förändra samhället här på FB. Jag önskar dig all lycka.

Frågan är om SD törs driva frågan. Deras kärnväljare är konservativa väljare.
Citera
2016-01-12, 02:26
  #5
Medlem
Attunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Jag börjar själv fundera lite krasst på om det bästa inte vore att försöka etablera sig inom ett riksdagsparti för att själv föra frågan på tal. Det känns som att det finns så stora möjligheter att faktiskt debattera till sig en förändring i frågan på den vägen att det blir en omväg att välja parti efter dess inställning i frågan.

Särskilt SD har jag funderat på, det är ett nyare parti som kanske är lättare att bearbeta när det kommer till den här typen av perifer fråga, samtidigt som jag förutspår att de kommer att få en del inflytande i svensk politik i framtiden.

Personligen har det hänt att jag lagt en röst på V i ett riksdagsval, just med anledning av deras narkotikapolitik, som är den minst dåliga av de befintliga riksdagspartierna. Det räcker dock inte. Konsensuskulturen i Sverige märks jävligt tydligt när det kommer till narkotikapolitik, tycker jag, det behövs bra mycket mer engagemang inom frågan!

Citat:
Ursprungligen postat av freddefrisk
Det vore ärbart av dig att själv praktiskt ta dig an problemet tillskillnad från alla andra drömmare och debattörer, mig inkluderat som predikar för redan frälsta i hopp om att förändra samhället här på FB. Jag önskar dig all lycka.

Frågan är om SD törs driva frågan. Deras kärnväljare är konservativa väljare.

Har för mig att SD vill ha hårdare straff, dock är detta interessant: http://data.riksdagen.se/dokument/H3023118
Citera
2016-01-12, 02:30
  #6
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddefrisk
Tror din analys är korrekt. Piratpartiet är förmodligen ditt bästa kort om du vill ha avkriminaliserade droger. http://www.piratpartiet.se/narkotika/

Rent faktamässigt tror jag de flesta partier fattar att bötfällning av missbrukare som behöver vård och brukare som bör lämnas i fred är kontraproduktiv.

Folkpartiets ungdomsförbund, numera liberalerna ungdomsförbund skrev ju här om året: http://www.accentmagasin.se/politik/...sera-cannabis/ men detta förkastades av moderpartiet. I framtiden kanske de tar sitt förnuft till fånga när ungdomarna ersätter fossilerna.

Liberalerna går också att rösta på om man tycker detta är viktigt.

Oavsett vad så kan man inte annat än och ironiskt skratta åt Sverige drogpolitik. Landet där man ska bry sig om vad alla andra gör. Hela världen har fel. Alla fakta är fel. Man dör inte av nikotin, alkohol eller fetma. Man dör av Cannabis!

Citera
2016-01-12, 09:34
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Vänsterpartiet är väl ganska försiktigt legaliserings/avkriminaliserings-vänliga? Har dock fått uppfattningen att partiets ledning är mer skeptiska i frågan än deras väljare. Möjligen för att inte skrämma bort nya potentiella väljare, eftersom frågan är så kontroversiell. I vilket fall som helst lär väl frågan ligga rätt lågt bland partiets prioriteringar. I ett scenario där Vänsterpartiet hamnar som stödparti i en röd-grön regering och har möjlighet att förhandla med de rödgröna har jag mycket svårt att Vänsterpartiet ser denna fråga som en prioritet att ens ta upp vid förhandling. Vidare, har jag ännu svårare att se att sossarna vill kompromissa i denna fråga.

Därför undrar jag - är en röst för Vänsterpartiet överhuvudtaget en röst för drog-legalisering/avkriminalisering?
Nä, då de inte driver frågan överhuvudtaget idag.
Men man kan vända på det också, och säga att man röstar på dom just är för avkriminalisera konsumtion.
Citera
2016-01-12, 13:02
  #8
Medlem
Som det ser ut idag har det ingen betydelse vad man röstar. Den här frågan kommer att avgöras utifrån ..... enda fördelen är att SVT gör några program om ämnet och rapporterar regelbundet om alla fördelar med legalisering och " ny forskning visar..." och då kommer folket tycka att det verkar vettigt och spännande och sen är det klart.
Men innan ordern kommer från högre ort så kommer inget att ske.

Mvh
Citera
2016-01-12, 13:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Som det ser ut idag har det ingen betydelse vad man röstar. Den här frågan kommer att avgöras utifrån ..... enda fördelen är att SVT gör några program om ämnet och rapporterar regelbundet om alla fördelar med legalisering och " ny forskning visar..." och då kommer folket tycka att det verkar vettigt och spännande och sen är det klart.
Men innan ordern kommer från högre ort så kommer inget att ske.

Mvh

Jag tror främsta anledningen till att man ändå märker viss attitydförändring i Sverige, även hos SVT, är legaliseringen i USA. Tror att fler och fler stater kommer att legalisera, till hela USA tillslut inser att CB är i stort sett harmlöst. Då kommer det dyka upp i varenda film och TV-program (redan börjat hända) -> vilket kommer ha stor påverkan på unga mediakonsumerande svenskar. När dessa sedan växer upp och hamnar i beslutsfattande positioner så kommer frågan om legalisering plötsligt ses som legitim. Denna förändring är uppenbarligen redan delvis påbörjad, men jag tror det kommer ta ett eller två generationsskiften till innan vi får igenom legaliseringen. Tror helhjärtat att det kommer ske innan jag dör.

Skrattar åt folk som är konservativa i den här frågan eller trivialiserar den som totalt oviktig. CB svarar för den större majoriteten av det illegala drogbruket. Får vi genom en legalisering kommer förekomsten av stökiga förälder-barn-förhållanden, avskedanden, skilsmässor etc, som orsakas av samhällets stigmatisering av oproblematiskt bruk, att gå way way way down.
Citera
2016-01-12, 16:56
  #10
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken

Skrattar åt folk som är konservativa i den här frågan eller trivialiserar den som totalt oviktig. CB svarar för den större majoriteten av det illegala drogbruket. Får vi genom en legalisering kommer förekomsten av stökiga förälder-barn-förhållanden, avskedanden, skilsmässor etc, som orsakas av samhällets stigmatisering av oproblematiskt bruk, att gå way way way down.
Helt rätt! Däremot skulle polisen få börja göra riktigt polisarbete vilket jag hoppas att dem vill, men de kanske blivit för veka med åren av att busta 15åringar som röker på för första gången. Så ni kan ju fundera över hur "hård" polis vi har egentligen när de aktivt väljer att ge sig på *trumvirrvel* våra barn!

Men massvåldtäkt/grupp det tystas istället! Börjar spåra det här!

Men på en ren social nivå vore en avkriminalisering av bruk det enda vettiga ur en humanitär synvinkel vilket har visats i portugal samt andra platser.

Dessutom skulle man ta den största inkomsten ifrån organiserad kriminalitet och istället om man reglerar det som alkohol får man plötsligt skatt samt kan säkert lägga mindre på vissa polisiära insatser och faktiskt öppna upp för en riktig vård av missbrukare som i nuläget ej finns.
__________________
Senast redigerad av Custom_made 2016-01-12 kl. 17:00.
Citera
2016-01-12, 17:11
  #11
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Vänsterpartiet kommer aldrig medverka till en legalisering.

(FB) Jonas Sjöstedt (V) ang cannabis.
Citera
2016-01-12, 21:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Vänsterpartiet kommer aldrig medverka till en legalisering.

(FB) Jonas Sjöstedt (V) ang cannabis.

Jahapp, då blir det väl piratpartiet då.. Suck. Hade hoppas på att lägga min röst på ett riksdagsparti. Trist att "slänga bort" sin röst på ett parti som med hög sannolikhet inte kvalar in i riksdagen..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback