Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-01-17, 22:30
  #25
Medlem
Har själv varit anställd på CO en längre tid och är således rätt partisk. Men känner folk som jobbar på Kjell och kan säga att jag tror du uppskattar jobbet på Clas Ohlson mer och deras rotationsschema. På Kjell så står du i butiken hela tiden och gör i stort sätt samma sak. Kunderna kan lätt bli upprörda pga kölappssystemet (även om vissa föredrar det).

På CO får du jobba efter ett rotationsschema som innebär att du aldrig gör något max 2h i sträck. Står du i kassan ena timmen så står du i kundtjänst eller säljer ute på golvet.

Kjell har en individuell lön där du tjänar mer om du säljer mer medan CO har en prestationslön som gör att hela butiken får viss många kronor extra per timme (kanske snitt 14-20kr i timmen extra). Skiljer sig en del mellan stora/små butiker.

Clas Ohlson är det bäst betalda handelsjobbet enligt http://www.market.se/bransch/har-ar-lonerna-hogst-i-detaljhandeln.

Båda två är bra arbetsgivare, men tror det är enklare att utvecklas på CO då dom har en större organisation (fler anställda per butik, fler som tar mammaledigt/sjukskrivna/slutar och på så sätt kan du snabbt få mer % anställning).

Vill inte outa ut för mycket i tråden. Dra iväg ett PM om du undrar mer om Clas Ohlson.
Citera
2018-07-22, 12:37
  #26
Medlem
Sven_Hedins avatar
Två bekanta till mig har nu i sommar haft att göra med båda företagen, var och en för sig och i helt olika städer, men deras upplevelser mellan hyllraderna går ändå inte att negligera. Det må vara isolerade företeelser och kanske inte representativt för någon av affärsrörelserna, men eftersom man kan skönja ett mönster i åtminstone den ena kamratens upplevelser så känns det ändå som att någonting stort kan vara under uppsegling. Som han skriver själv på sin Facebook; Inte mindre än tre gånger fick jag en kupad hand runt mig när jag skulle titta på kaffekvarnar hos Clas Ohlson.

Läser man vidare ser man att det handlar om testiklarna och att det av allt att döma rörde sig om tre olika butiker i södra Stockholm och med helt olika personal. En annan bekant skulle bara ett par dagar senare komma att bevittna hur en manlig person som helt uppenbart tillhörde personalen gav oralsex till en medelålders man strax innan stängningsdags på Clas Ohlson i Birsta.

Det är inte utan att man ryggar tillbaka inför dessa fruktansvärda vittnesmål och istället vänder blicken mot t.ex. Järnia, ett välrenommerat bolag där kränkningar och eventuella övergrepp hittills och åtminstone lär vara av strikt heterosexuell natur.
Citera
2018-07-22, 17:45
  #27
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven_Hedin
Två bekanta till mig har nu i sommar haft att göra med båda företagen, var och en för sig och i helt olika städer, men deras upplevelser mellan hyllraderna går ändå inte att negligera. Det må vara isolerade företeelser och kanske inte representativt för någon av affärsrörelserna, men eftersom man kan skönja ett mönster i åtminstone den ena kamratens upplevelser så känns det ändå som att någonting stort kan vara under uppsegling. Som han skriver själv på sin Facebook; Inte mindre än tre gånger fick jag en kupad hand runt mig när jag skulle titta på kaffekvarnar hos Clas Ohlson.

Läser man vidare ser man att det handlar om testiklarna och att det av allt att döma rörde sig om tre olika butiker i södra Stockholm och med helt olika personal. En annan bekant skulle bara ett par dagar senare komma att bevittna hur en manlig person som helt uppenbart tillhörde personalen gav oralsex till en medelålders man strax innan stängningsdags på Clas Ohlson i Birsta.

Det är inte utan att man ryggar tillbaka inför dessa fruktansvärda vittnesmål och istället vänder blicken mot t.ex. Järnia, ett välrenommerat bolag där kränkningar och eventuella övergrepp hittills och åtminstone lär vara av strikt heterosexuell natur.




Visste verkligen INTE att det var på det viset, vad gör vi nu för att få stopp på detta fruktansvärda..?
Ljusmanifestationer över hela landet, från norr till söder, känns ju som en bra början.
Citera
2018-07-22, 18:39
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du skulle bi gråtfärdig om du visste hur många som "flöjtar" sig igenom livet. Det är en ganska liten procentandel av befolkningen som öht har ekonomiskt intresse nog att veta 5 företag som ingår i omx30 exempelvis.

Jag har hade trott att omx30 skulle innehålla 30bolag och inte 5 men kanske är det top 30% eller nåt. Både företaget jag jobbar på och våra kunder är noterade på andra marknader så jag ser ingen anledning att följa OMX så noga.
Citera
2018-07-22, 18:44
  #29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag har hade trott att omx30 skulle innehålla 30bolag och inte 5 men kanske är det top 30% eller nåt. Både företaget jag jobbar på och våra kunder är noterade på andra marknader så jag ser ingen anledning att följa OMX så noga.

Jag skrev 5 som i nämn 5 bolag av de 30.. Allmänbildningen generellt sjunker i Sverige, men på området ekonomi är det direkt katastrofalt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/OMX30
Citera
2018-07-22, 18:47
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag skrev 5 som i nämn 5 bolag av de 30.. Allmänbildningen generellt sjunker i Sverige, men på området ekonomi är det direkt katastrofalt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/OMX30

Läser som en kratta, får skylla på värmen. Ja, 5 av de 30 största ska man ju klara av.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback