Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-11, 15:47
  #1
Medlem
Apoks avatar
Hej

Jag ska åka med 1 eller 2 kompisar till Nya Zeeland senare delen av hösten (från och med mitten av november troligen). Sen ska vi vara borta i 2-3 månader, lite obestämt ännu faktiskt.

Det vi vill göra är helt enkelt att uppleva allt, backpacka igenom landet. Vi har planerat att komma i väldigt god form konditions mässigt, samt träna på mycket vandring inför resan så vi kan genomföra alla roliga aktiviter. Vi är väldigt öppna personer samt med god fysik. Vi är båda ca 20 år när vi åker ifall det påverkar något. Vi har räknat på att det går åt cirka 30 000-40 000 kronor utöver flygbiljetterna.

Det jag vill få ut av tråden är helt enkelt tips på saker att göra, som t.ex klättring på ett speciellt ställe, åka kanot genom en viss del. Ni fattar antar jag, roliga aktiviter att göra genom häftiga miljöer. Vi funderar även på att göra lite saker som att besöka Queenstown osv för några dagar.

Så vad har ni för tips? Tror ni att vi har för lite/mycket pengar eller låter det lagom? Är det värt att åka förbi australien en vecka också? Kan man t.ex ta med sig tält och gå ut och hika några dagar, hur funkar det?
Citera
2016-01-11, 16:19
  #2
Medlem
Personligen skulle jag aldrig lägga så lång tid som 2-3 månader på enbart NZ. Har varit där ett par gånger, och skulle vilja säga, att det räcker med en månad. Kombinera absolut med Australien. Ni
missar annars något helt fantastiskt, oavsett vart ni åker i Australien. Kom ihåg att prisnivån på
NZ är ganska hög, jämförbart med Sverige, många platser är "tråkiga", i mina ögon för öde och
begränsat med invånare. Men klart ett spännande land för en begränsad period. Men som sagt,
det vore nästan en synd, att inte göra uppehåll i tex Sydney och Cairns, när ni ändå lagt 24 timmar
för att komma så långt.
Citera
2016-01-30, 03:00
  #3
Medlem
freddanabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apok
Hej

Jag ska åka med 1 eller 2 kompisar till Nya Zeeland senare delen av hösten (från och med mitten av november troligen). Sen ska vi vara borta i 2-3 månader, lite obestämt ännu faktiskt.

Det vi vill göra är helt enkelt att uppleva allt, backpacka igenom landet. Vi har planerat att komma i väldigt god form konditions mässigt, samt träna på mycket vandring inför resan så vi kan genomföra alla roliga aktiviter. Vi är väldigt öppna personer samt med god fysik. Vi är båda ca 20 år när vi åker ifall det påverkar något. Vi har räknat på att det går åt cirka 30 000-40 000 kronor utöver flygbiljetterna.

Det jag vill få ut av tråden är helt enkelt tips på saker att göra, som t.ex klättring på ett speciellt ställe, åka kanot genom en viss del. Ni fattar antar jag, roliga aktiviter att göra genom häftiga miljöer. Vi funderar även på att göra lite saker som att besöka Queenstown osv för några dagar.

Så vad har ni för tips? Tror ni att vi har för lite/mycket pengar eller låter det lagom? Är det värt att åka förbi australien en vecka också? Kan man t.ex ta med sig tält och gå ut och hika några dagar, hur funkar det?

NZ är sprängfylld med aktiviteter ni kan göra.
Nåra som står ut lite mer är;

Norrön; (Från norr till syd)
Cape reigna
Bay of Islands
Auckland - Skywalk/skyjump
Coromandel - Cathedral Cove, Hot water beach
Hobbiton
Rotorua - Waiotapu thermal wonderlands
Lake taupo
Waitomo caves - Black water rafting
Tongariro crossings!

Sydön;
Abel tasman
Franz josef / Fox Glacier
Milford sound
Queenstown!! (ett måste om ni är på sydön, finns massvis med aktiviteter runtomkring där)

osvosvosv orkar inte skriva allt, NZ är ett land jag skulle besöka 1000 gånger om

Gjorde nästan allt på 1 månad i en campervan dock. Hade definitivt lagt tid på australien när ni ändå är i krokarna.
Citera
2016-02-01, 12:50
  #4
Medlem
Rushins avatar
Ska ni vara där 3 månader har jag väldigt svårt att tro att 40k kommer räcka. Det är typ 400kr/dagen och det stoppar inte om ni inte tältar er genom nz. Finns hemsidor där dom postar nationella evenemang mm. vilket kan vara kul för er att ha koll på så ni kan planera resan därefter
Citera
2016-02-01, 22:50
  #5
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Personligen skulle jag aldrig lägga så lång tid som 2-3 månader på enbart NZ. Har varit där ett par gånger, och skulle vilja säga, att det räcker med en månad. Kombinera absolut med Australien. Ni
missar annars något helt fantastiskt, oavsett vart ni åker i Australien. Kom ihåg att prisnivån på
NZ är ganska hög, jämförbart med Sverige, många platser är "tråkiga", i mina ögon för öde och
begränsat med invånare. Men klart ett spännande land för en begränsad period. Men som sagt,
det vore nästan en synd, att inte göra uppehåll i tex Sydney och Cairns, när ni ändå lagt 24 timmar
för att komma så långt.

Jag tycker ändå att 2-3 månader kan vara väldigt värt. Beror ju i och för sig på hur intresserad man är av landet. Trots att det inte är mycket större än Norge, så finns det extremt många guldkorn och pärlor "off the beaten track", lite klyschigt uttryckt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2672106

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback