Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-10, 23:47
  #1
Medlem
Vet inte om jag någonsin hört om ett bombhot och sedan har det smällt. Men så har väl skett. Men lär vara väldigt sällsynt? Eller?
Citera
2016-01-10, 23:55
  #2
Avstängd
twigdolls avatar
Inte i sverige. Men vet en händelse som inträffa att en kvinna skulle spränga massa civila och fick dåligt samvete och flippa ur och började varna alla innan de hände.
Citera
2016-01-11, 00:03
  #3
Medlem
Legionariis avatar
IRA brukade köra så när dem var i farten, först varnade dem för att en bomb fanns någonstans så att folk höll sig borta sedan small det oftast där dem sagt.
Citera
2016-01-11, 00:06
  #4
Medlem
ok. Ja, hade det aldrig hänt så var det väl ingen vits med och bombhota.
Citera
2016-01-11, 00:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pejtrik
ok. Ja, hade det aldrig hänt så var det väl ingen vits med och bombhota.

Fast målet är väl ofta just att skrämmas, en del gör det säkert för lite uppmärksamhet också.
Citera
2016-01-11, 00:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast målet är väl ofta just att skrämmas, en del gör det säkert för lite uppmärksamhet också.

Men om det hade varit sjuhundraåttiofemtuseniohundra bombhot utan och smällt så hade man väl inte blivit så värst skrämd längre?
Citera
2016-01-11, 00:35
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Det beror ju på terroristernas syfte. Tänker man längre än att bara sitta och runka dödssiffror så kanske man inser det onödiga i att döda folk som bara råkar vara på väg till jobbet.
Att en viss stat råkar vara din fiende betyder inte att dess invånare är din fiende.
Citera
2016-01-11, 02:20
  #8
Medlem
mEaters avatar
Militärligan smällde av en bomb inne på Centralen i Stockholm 1991 som de hade ringt in och varnat om.
Citera
2016-01-11, 09:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mEater
Militärligan smällde av en bomb inne på Centralen i Stockholm 1991 som de hade ringt in och varnat om.
Men då var det väl mer tänkt som avledningsmanöver än som terrordåd?
Citera
2016-01-11, 16:20
  #10
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men då var det väl mer tänkt som avledningsmanöver än som terrordåd?
Jag har för mig jag hörde på P3 Dokumentär att den var fylld med spikar o sånt.
Citera
2016-01-11, 16:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mEater
Militärligan smällde av en bomb inne på Centralen i Stockholm 1991 som de hade ringt in och varnat om.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men då var det väl mer tänkt som avledningsmanöver än som terrordåd?

Ja, det var en avledningsmanöver. Enligt P3 Dokumentär så var inte alla överens om att den skulle explodera, utan det verkar (enligt de andras utsagor) som att det var en medlem som på eget bevåg gjorde så att bomben exploderade, mot de andras vetskap.

Sant eller inte är det väl ingen mer än de själva som vet.
Citera
2016-01-22, 11:10
  #12
Medlem
Jag tror att en av de tryggaste platser man kan befinna sig på är en plats som har blivit bombhotad. Om någon terrorist verkligen har tänkt spränga en bomb så kan de möjligen använda ett bombhot för att avleda uppmärksamhet från det verkliga bombmålet. Vanligen är dock bombhotet i sig själva terrorismen. Bara att hota är att tillfoga en viss skada. Dagens bombhot mot ett plan från London till Arlanda till exempel stoppar hela flygtrafiken på Landvetter, men troligen har ingen bom funnits i närheten av planet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback