Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-14, 20:35
  #85
Medlem
Tyckte senaste avsnittet med Johan Victor är topp 3 hittills. Hade gärna lyssnat 30 min till.

Sjukt intressanta storys och man såg ju allt framför sig Trist att han aldrig berättade hur det gick till när han greps (innan hans duktigt saftiga straff) borde som sagt varit ett längre avsnitt denna gång då det fanns hur mycket som helst att prata om.

Aldrig hört Krull vara så nyfiken på mer mer meeeer heller
Citera
2016-12-19, 18:02
  #86
Medlem
vegeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Tyckte senaste avsnittet med Johan Victor är topp 3 hittills. Hade gärna lyssnat 30 min till.

Sjukt intressanta storys och man såg ju allt framför sig Trist att han aldrig berättade hur det gick till när han greps (innan hans duktigt saftiga straff) borde som sagt varit ett längre avsnitt denna gång då det fanns hur mycket som helst att prata om.

Aldrig hört Krull vara så nyfiken på mer mer meeeer heller

Bara jag som reagerade över begreppsförvirringen? Kändes som att han nämnde "hasch och cannabisen" i samma mening flera än en gång. I alla fall i delen när han beskrev hur kvantiteterna skiljer sig åt.

Märkligt.
Citera
2017-01-09, 18:50
  #87
Medlem
Cannabisministerns avatar
Ganska bra podd, även om jag tycker intervjuerna är lite väl okritiska ibland. Det här handlar om människor som gjort mycket skada i sina liv.
Citera
2017-01-23, 16:42
  #88
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Ganska bra podd, även om jag tycker intervjuerna är lite väl okritiska ibland. Det här handlar om människor som gjort mycket skada i sina liv.
Samtidigt blir det väl svårt att få dem att ställa upp om tanken är att de ska sitta och bli grillade. Jag tycker att Krull ofta ställer åtminstone någon fråga som handlar om deras samvete eller liknande i varje program, klart att Krull hade kunnat pressa dem med flera sådana frågor men som sagt, de har ingen skyldighet att ställa upp och gör det högst troligen utan ersättning dessutom.


Programmet med Ricard Nilsson var det bästa på länge.

Intressant person den där Ricard. Han sitter i en svår sits, han förväntas hela tiden ta avstånd från sitt brott samtidigt som han vill få sagt andra saker. Han tar upp den problematiken själv. Han glider också ibland in i ett tredjepersonsperspektiv och talar om "du" istället för "jag" vilket är intressant och säkert något som någon psykologiskt bevandrad kan förklara. Han gjorde samma sak för övrigt i en mycket gammal intervju med Kriminalkanalen (ett floppande projekt från TV4 vill jag minnas).
Citera
2017-01-23, 19:13
  #89
Medlem
Totalt chockad av mördaren i senaste avsnittet.
Att han gick från att inte vara särskilt tungt kriminell, han hade ju till och med ett vanligt jobb, och behövde bara pengar för att öppna nån studio.
Ändå kan han mörda 3 främmande män.

Något jag aldrig upphör att förvånas över att brottslingar kan ha en sån respekt för kvinnor ("jag kan inte ens dra en pistol mot en kvinna") men är kapabla att mörda män.
Går inte ihop i min hjärna hur man kan göra sån enorm skillnad på kvinnor och mäns liv.

Då har jag större förståelse för totalt hänsynslösa brottslingar som skiter i alla.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2017-01-23 kl. 19:15.
Citera
2017-01-23, 20:23
  #90
Medlem
swimp78s avatar
Mycket av kriminellas hederssnack om kvinnor o barn osv är bara skit
Kriminella psykopater är kriminella psykopater
Större risk att frugan får pisk av en yrkeskriminell psykopat än av nån som inte är det
Kriminella våldsbrottslingar är Kicktorskar med impulskontrollbrist. De är farliga barn. De slår nog kvinnor mer än andra grupper
Citera
2017-01-24, 08:02
  #91
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Totalt chockad av mördaren i senaste avsnittet.
Att han gick från att inte vara särskilt tungt kriminell, han hade ju till och med ett vanligt jobb, och behövde bara pengar för att öppna nån studio.
Ändå kan han mörda 3 främmande män.
Nu är ju psykopat ett överanvänt begrepp, men känns det inte som att Ricard Nilsson uppfylde de flesta kriterier för att klassas som det? Får intryck av att han bara lärt sig vad han skall säga för att verka empatisk och lyckas komma ut, men inte alls förstått vad han gjort. Jävligt obehaglig typ.
Citera
2017-01-24, 10:01
  #92
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Nu är ju psykopat ett överanvänt begrepp, men känns det inte som att Ricard Nilsson uppfylde de flesta kriterier för att klassas som det? Får intryck av att han bara lärt sig vad han skall säga för att verka empatisk och lyckas komma ut, men inte alls förstått vad han gjort. Jävligt obehaglig typ.
Fick lite samma slemmiga vibbar som av Andreas Niklasson
Hala typer som man anar saknar nåt i huvudet
Fast värre i detta fall såklart
Citera
2017-01-24, 19:22
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Mycket av kriminellas hederssnack om kvinnor o barn osv är bara skit
Kriminella psykopater är kriminella psykopater
Större risk att frugan får pisk av en yrkeskriminell psykopat än av nån som inte är det
Kriminella våldsbrottslingar är Kicktorskar med impulskontrollbrist. De är farliga barn. De slår nog kvinnor mer än andra grupper
Möjligt. Fast man hör ju ofta på fängelsedokumentärer att pedofiler och våldstäktsmän lever farligt. Och även de som utfört icke-sexuella brott på barn och i viss mån kvinnor ses ned på.
Men att mörda oskyldiga män det är okej.
Citera
2017-01-24, 19:27
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Nu är ju psykopat ett överanvänt begrepp, men känns det inte som att Ricard Nilsson uppfylde de flesta kriterier för att klassas som det? Får intryck av att han bara lärt sig vad han skall säga för att verka empatisk och lyckas komma ut, men inte alls förstått vad han gjort. Jävligt obehaglig typ.
Fick svaga psykopatvibbar men tror man lurar sig själv om man tror att man har nån träffsäkerhet i att upptäcka sånt.
Har du tex hört en flera psykopater på riktigt nån gång så du vet vad du letar efter?
Jag är övertygad om att vi låter oss övertygad baserat på godtyckliga saker som hur sympatisk röst man har eller sättet folk talar på. Vissa låter helt enkelt generellt lite osympatiska eller mindre trovärdiga till naturen. Svårt att avgöra om de är spelande psykopater eller inte.

Jag tyckte det mesta han sa va utanför ramen för vad en som skådespelar ångerfull skulle säga.
Han sa ju exempelvis att han INTE tänker på sitt brott varje varje dag.
att han INTE tycker han förtjänar att ruttna i finkan.
Han berättade ganska neutralt om sitt brott. Tex nämner att han bara i förbifarten att han skjuter 3 män i huvudet, och sen fortsätter han berätta om sitt jobb.

En psykopat som tränat på att låta "som man ska göra" hade inte berättat så.

Därmed heller inte sagt att han lät helt känslokall. Tyckte det på riktigt lät som han svettades och fick svindel medan han försökte minnas detaljerna kring hur dådet gått till.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2017-01-24 kl. 19:49.
Citera
2017-01-25, 23:58
  #95
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Fick svaga psykopatvibbar men tror man lurar sig själv om man tror att man har nån träffsäkerhet i att upptäcka sånt.
Har du tex hört en flera psykopater på riktigt nån gång så du vet vad du letar efter?
Jag är övertygad om att vi låter oss övertygad baserat på godtyckliga saker som hur sympatisk röst man har eller sättet folk talar på. Vissa låter helt enkelt generellt lite osympatiska eller mindre trovärdiga till naturen. Svårt att avgöra om de är spelande psykopater eller inte.

Jag tyckte det mesta han sa va utanför ramen för vad en som skådespelar ångerfull skulle säga.
Han sa ju exempelvis att han INTE tänker på sitt brott varje varje dag.
att han INTE tycker han förtjänar att ruttna i finkan.
Han berättade ganska neutralt om sitt brott. Tex nämner att han bara i förbifarten att han skjuter 3 män i huvudet, och sen fortsätter han berätta om sitt jobb.

En psykopat som tränat på att låta "som man ska göra" hade inte berättat så.

Därmed heller inte sagt att han lät helt känslokall. Tyckte det på riktigt lät som han svettades och fick svindel medan han försökte minnas detaljerna kring hur dådet gått till.

Du tror inte att en högintelligent psykopat (som i det här fallet även besitter 7 examina i bl.a psykologi) inser att det blir mer trovärdigt att säga saker som inte förväntas?
Detta är garanterat en person som i princip bara funderar på vad han ska säga för att bli utsläppt.
Det som talar för att han är psykopat (eller åtminstone lider av en grov empatistörning) för mig är egentligen inte vad han säger eller hur han pratar utan att han de facto sköt tre oskyldiga människor i huvudet.
Sen har vi mysteriet med "lelle" också, hammerfalls manager som försvann mystiskt precis innan Daniel hoppade in
Citera
2017-01-26, 08:04
  #96
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Möjligt. Fast man hör ju ofta på fängelsedokumentärer att pedofiler och våldstäktsmän lever farligt. Och även de som utfört icke-sexuella brott på barn och i viss mån kvinnor ses ned på.
Men att mörda oskyldiga män det är okej.

Pedofilers och våldtäktsmäns motiv är inte att fixa pengar och det finns således inget att respektera med deras brott. Det passar bra att ge dem spö och därmed känna att det finns männisior som är ruttnare än en själv. Rättfärdiga sig själv alltså. Kvasi-moral, eftersom det givetvis slår minst lika fel i normala människors kompass att avrätta någon.

En yrkeskriminells moral är lättare köpt för pengar än en icke-kriminell och därför ska du se att en kriminell boss som våldtagit/spöat på frugan eller till och med gillar småflickor ses genom fingrarna med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback