Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-07, 21:01
  #13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnstajn
Eller om man säger som såhär istället, kontinentalsäng, med ribbad madrassbotten, resårmadrass med pocketfjädrar ala hökkåsen och latexbäddmadrass, allt från ikea.

Eller resårmadrassbotten/ramsäng också med pocketfjädrar ala sultan + samma bäddmadrass, allt från ikea.

Dessa kostar typ lika mycker,
kontinentalsäng är snyggare, tjejen vill ju väldigt gärna ha det, det är ju trendigt.
Dessutom är kontinentalsäng högre vilket tydligen är en fördel när man vaknar och skall stiga ur på morgonen.
Vilken säng kommer att hålla längst?
Känns säkrast med en traditionell säng.

Eller är det bara att slå till på en jensen j6 för 45k från sova?

Just nu känns det som att vilken skit som helst duger, sover hellre i soffan än den gamla säng vi har nu.

Jag har en kontinentalsäng från Mio som är väldigt bekväm, dock har jag bara haft den i drygt ett år så jag kan inte uttala mig om hållbarheten ännu. Den var inte så rasande dyr, tror vi betalade totalt 20 000 spänn för den. Då var det kampanj så att gaveln ingick, annars hade den kostat 2 000 till eller något sånt. Jag tycker att det är väldigt svårt att bedöma hur mycket vinst man får av att gå upp i pris på en säng. Jag tycker att "alla" sängarna känns bekväma i butiken, det viktigaste för mig är att den är riktigt fast och den vi köpte är på min sida bland det fastaste Mio hade i sortimentet. Sen hade den gärna fått vara ännu fastare för min del. Problemet är väl att det är först efter fem-tio år som man kan veta om dubbelt pris ger bättre komfort i längden...

Jag gillar kontinentalsängar själv. Gillar att det är 180 cm sammanhängande bredd i översta klädda delen, även om vi har varsin botten med olika hårdhet. Gillar också att ligga högt. Enda nackdelen är väl att vill man ha en riktigt fast säng så verkar det svårt att få tag på. Bäst mår jag av lite kyrkbänksvarning, men det vete fan var man får tag på.
Citera
2017-07-07, 22:40
  #14
Medlem
Vet du vad din mio-säng heter?
Läst att många kontinentalsängar med 2 kasetter i resårmadrassen delar på sig efter ett tag så att man känner glipan, och om man då har kasetter med olika fasthet så kan de slitas olika så att den ena madrassen känns märkbart högre/lägre än den andra.

Läste även någon resencion om någon säng från sova, kan inte svära på vilken men har för mig att det var jensen j2, där ägarna efter nått år kastade resårmadrassen och använde den som en ramsäng med bäddmadrass istället då extraresåren slets ut på nått år och ej gick att byta.
Citera
2017-07-07, 23:40
  #15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnstajn
Vet du vad din mio-säng heter?
Läst att många kontinentalsängar med 2 kasetter i resårmadrassen delar på sig efter ett tag så att man känner glipan, och om man då har kasetter med olika fasthet så kan de slitas olika så att den ena madrassen känns märkbart högre/lägre än den andra.

Läste även någon resencion om någon säng från sova, kan inte svära på vilken men har för mig att det var jensen j2, där ägarna efter nått år kastade resårmadrassen och använde den som en ramsäng med bäddmadrass istället då extraresåren slets ut på nått år och ej gick att byta.

Nej, minns tyvärr inte och orkar inte leta efter kvittot. Kollade på Mios hemsida nu och kände inte igen något av namnen så eventuellt säljs den inte längre. Vi fick en del rabatter på den så det är möjligt att det var utgående modell.

Innan vi köpte Mio-sängen hade vi en Kungsängen som jag visserligen var väldigt missnöjd med komforten i, men problemet du beskriver råkade vi inte ut för. Sängen kändes jämnhög efter tio års användning, då hade vi samma som nu att jag har fastast möjliga madrass och den andra mjukare. Faktiskt ännu mjukare än vad vi har i Mio-sängen. Men det finns säkert alla möjliga former av slitage man kan råka ut för. Kungsängen-sängen blev ganska nedlegad trots att vi vände madrasserna enligt instruktion. Nu höll den visserligen i tio år ändå, men jag tycker inte att det är någon respektabel ålder för en säng. Den var verkligen bedrövlig på slutet, så där ska jag aldrig mer handla säng.
Citera
2017-07-26, 10:21
  #16
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnstajn
Vet du vad din mio-säng heter?
Läst att många kontinentalsängar med 2 kasetter i resårmadrassen delar på sig efter ett tag så att man känner glipan, och om man då har kasetter med olika fasthet så kan de slitas olika så att den ena madrassen känns märkbart högre/lägre än den andra.

Läste även någon resencion om någon säng från sova, kan inte svära på vilken men har för mig att det var jensen j2, där ägarna efter nått år kastade resårmadrassen och använde den som en ramsäng med bäddmadrass istället då extraresåren slets ut på nått år och ej gick att byta.

Det kan säkert stämma men en av anledningarna till att man gjorde resårmadrassen med två kassetter var för att i vissa fall var det jävligt svårt - ibland även omöjligt - att få in sängen i det rummet där den var tänkt.
Citera
2017-08-08, 19:08
  #17
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnstajn
Eller om man säger som såhär istället, kontinentalsäng, med ribbad madrassbotten, resårmadrass med pocketfjädrar ala hökkåsen och latexbäddmadrass, allt från ikea.

Eller resårmadrassbotten/ramsäng också med pocketfjädrar ala sultan + samma bäddmadrass, allt från ikea.

Dessa kostar typ lika mycker,
kontinentalsäng är snyggare, tjejen vill ju väldigt gärna ha det, det är ju trendigt.
Dessutom är kontinentalsäng högre vilket tydligen är en fördel när man vaknar och skall stiga ur på morgonen.
Vilken säng kommer att hålla längst?
Känns säkrast med en traditionell säng.

Eller är det bara att slå till på en jensen j6 för 45k från sova?

Just nu känns det som att vilken skit som helst duger, sover hellre i soffan än den gamla säng vi har nu.
Kika på Sleepo.
Citera
2018-01-01, 23:23
  #18
Medlem
smoerreboms avatar
Undrar lite allmänt, är det värt med kontinentalsäng eg? Jag har IKEA:s finaste ramsäng fn o kommer nog inte köpa IKEA mer eftersom man känner hur den sätter sig på nätterna, det gjorde jag från dag 1 typ. Nu är den ca 7 år gammal o det börjar kännas som ryggen inte riktigt får vila längre.

Är lite småskeptisk till kontinental, hur många lager med fjädrar ska det behövas liksom? Har hört att det ska vara svårare med fasta sängar i kontinental, det var nån som skrev det här oxå, stämmer det? Jag väger typ 90 och gillar rent allmänt fasta sängar som bara puffar till och sen sitter man fast liksom. Kan det inte vara bättre att smälla på med en rejäl ramsäng på 20k istället?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback