Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-10, 15:43
  #1
Medlem
Virre217s avatar
Hej, det är så att jag tvingas installera ett program som enligt beskrivning har kompatibilitetsproblem med DFSR replikation, på en Windows 2012 R2 Essentials server.
Som jag fattat det så är Essentials-versionen av tvång en domänkontrollant som inte går att nedgraderas till workgroup, och domänkontrollanter använder DFSR-tjänsten så det blir då lite problematiskt ur kompatibilitetssynpunkt.

Essentials-servern används dock ej som DC, så är det möjligt att helt enkelt stänga ner DFSR-tjänsten då den som sagt inte behövs på det att programmet fungerar utan problem?
Citera
2016-01-11, 18:27
  #2
Medlem
Virre217s avatar
Jag kan ju förtydliga frågan: till vad används DFRS för på en domänkontrollant, och vad kan påverkas om man stänger ner tjänsten?
Citera
2016-01-11, 20:35
  #3
Medlem
Kan du inte stänga av dfs i tjänstehanteraren?
Sysvol mappen synkas mellan pdc-dc och använder sig av dfs
Citera
2016-01-11, 22:23
  #4
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkfan
Kan du inte stänga av dfs i tjänstehanteraren?
Sysvol mappen synkas mellan pdc-dc och använder sig av dfs

Jo, precis det jag hade i åtanke att stänga av som tjänst rakt av men visste ej om det kunde stöka till det för servern i övrigt. Att servern inte kan replikera SYSVOL spelar dock ingen roll då den är ensam domänkontrollant och inte ska användas som DC heller.
Citera
2016-01-11, 22:54
  #5
Medlem
Ja om du inte ska ha den som en pdc så kan du antingen "demota" (https://technet.microsoft.com/en-us/.../jj730363.aspx) servern eller stänga av dfsr tjänsten.
Vart lite nyfiken på vad det är för program som inte är kompatibelt med dfs?
Citera
2016-01-11, 23:30
  #6
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkfan
Ja om du inte ska ha den som en pdc så kan du antingen "demota" (https://technet.microsoft.com/en-us/.../jj730363.aspx) servern eller stänga av dfsr tjänsten.
Vart lite nyfiken på vad det är för program som inte är kompatibelt med dfs?

Det ska visst vara Visma, och jag var först inne på att helt enkelt demota servern men verkar som Essentials-varianten är en specialare som inte går att demota till stand-alone server?

Jag kan ha missuppfattat, men har i länken fått intryck att man där snarare demotar DC-servern man hade innan Essentials snarare än just Essentials-servern?
__________________
Senast redigerad av Virre217 2016-01-11 kl. 23:34.
Citera
2016-01-12, 02:21
  #7
Medlem
Jag kan ha skickat fel länk..
Men visma? hur kan visma inte vara kompatibelt med dfs?

Möjligtvis ifall du kör en full dfs replikering som inte stödjer fillåsning men om du sätter upp en enkel share utan namespaces/replikering så rör dfs aldrig visma filerna..
Citera
2016-01-12, 20:41
  #8
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkfan
Jag kan ha skickat fel länk..
Men visma? hur kan visma inte vara kompatibelt med dfs?

Möjligtvis ifall du kör en full dfs replikering som inte stödjer fillåsning men om du sätter upp en enkel share utan namespaces/replikering så rör dfs aldrig visma filerna..

Ja, utifrån det lilla som jag fattat av dfs så är det ett mysterium för mig med men vismas systemkrav för fleranvändare är rätt tydliga på att DFS stökar till, och supporten sade att det gäller oavsett om man väljer att replikera fildelningar eller ej.


https://vismaspcs.se/produkter/systemkrav
Citera
2016-01-12, 22:53
  #9
Medlem
Jag tror inte att dfsr kommer störa visma. Vi kör dfsr mellan 20 servrar och enda gången vi har stött på fel är när någon har arbetat mot en namespace som replikerar med dfsr. Testa? Blir det strul så inaktiverar du bara dfsr tjänsten. Sen kan jag även ge +1 på att inaktivera smb2 och smb3.
Citera
2016-01-27, 22:18
  #10
Medlem
Virre217s avatar
Faktum är att vi har kört ett tag nu och användarna klagar på att det ändå är segt att köra Visma mot nätverksshare på domänkontrollant trots att jag stängt av DFSR-tjänsten.

Visma supporten säger att ett fulhack som kan fungera på domänkontrollanter är att avaktivera SMB2 och SMB3 enligt nedan:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2696547

Är dock lite osäker på att pröva då jag inte riktigt vet vilka konsekvenser det kan ha i övrigt?
Stämmer det att nätverksshares fortfarande skulle fungera men istället skulle köra på en ålderdomligare SMB1-protokoll med mer begränsad prestanda och funktionalitet?
Citera
2016-02-03, 09:36
  #11
Medlem
Vi har stängt av smb2/3 för det ställde bara till en massa strul. Smb1 är lite långsammare men knappt märkbart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback