Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-12, 03:07
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullmorfar
Och du tror att polisen jobbar bra under rådande omständigheter? Dvs ett klimat där en uttalad sanning kan få dig fullständigt uthängd och karaktärsmördad i media. Märkligt också hur stor uppståndelse det blev kring våldtäkten på Bråvalla och hur media direkt hoppade på och rapporterade om det. I fallet i fråga handlar det om gäng som satt ofredande och trakasserier i system och utfört dem inte bara under förra årets upplaga av WAS utan innan dess också, och ingen stor tidning har vetat detta? Vi pratar om Kungsträdgården mitt i Stockholm och ingen har vetat något men kort efter Chang Fricks avslöjande börjar plötsligt alla tidningar komma med fullständigt redogörande artiklar med vittnesmål osv. Hjälp på traven, jo tjena.

Du har rätt i att om polisen skulle ha lagt ut att det var ensamkommande afghaner som ofredat, hade de fått löpa gatlopp. Om de däremot rapporterat flera fall av övergrepp mot tonårstjejer hade de klarat sig. De gjorde… inget. Det är oacceptabelt. Även om det står på hemsidan för "we are stockholm" att föräldrar ansvar för sina barn, så kan man ju inte undgå att rapportera om vad som händer, samt lagföra. Nu kommer åtalen. Det är inte bra.

Sen måste polisen stå emot rädslan. Det media gjort och gör är inte bra, och inte heller är det bra att SD-svansar över hela Europa bränner och begår bott mot asylanter. Polisens roll: Bekämpa brott. Upplysa om fakta. Vi måste backa bandet. Rädslan får det vara slut med, för nånstans måste alla ta ansvar för sina roller. Media kan mycket riktigt klaga, men då får polisen bemöta. Byt chefer på flera poster. Sen ska polisen vara media behjälplig och inte värdera så himla mycket. De har brustit här, MEST skyldig är polisen som måste bli bättre på att stå upp för FAKTA. Fakta är fakta.

DN har missat, eller mörkat. Vi får se vad som händer, men tror just nu att det stannar på missat.
Senast redigerad av IQ130 2016-01-12 kl. 03:09.
Citera
2016-01-12, 03:57
Medlem
Borkasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Återigen, rikta kritiken mot polisen i första hand. En redaktör av medelsnitt på en dagstidning gräver inte så värst bra i nuvarande klimat. De behöver hjälp på traven… och den sämsta hjälparen är pöbeln som begår brott för att vedergälla brott. Det är den kontexten alla jobbar i… vad händer om vi berättar detta… ja, då måste vi tillsätta massor av resurser för att skydda x antal skyddssökande då svensk terror kommer att riktas mot vissa grupper. Detta vill ju ingen normalt tänkande göra sig skyldig till, så en resursfråga landar det också i… man försöker skydda och begår då övergrepp mot en liten grupp svaga tjejer. Man ser inte klart. DN lyckades inte sortera det här när de fick något tips som stupade på att polisen inte hjälpte till. Det är ett konsekvenstänkande som spårat ur, och som slår fel.

Hela ditt tänkande spårar ständigt ut, och slår fel.

Det finns två primära ingångsvinklar i denna eskapaden:
1). Antingen väljer man att titta åt andra hållet och därmed tysta ner händelsen, vilket primärt drabbar B.O.
2). Eller så gräver (borstar lite försiktigt på ytan, i detta fall) man fram och redogör sakligt och sanningsenligt om händelseförloppet, vilket drabbar främst G.M.

Sedan kan man så klart välja att se sekundära konsekvenser av detta:
Indirekt konsekvens av alt. 1). Fler unga flickor blir drabbade av samma sak.
Indirekt konsekvens av alt. 2). Färre unga flickor blir drabbade av samma sak.

DN valde alternativ 1.

Allt annat du skriver är fantasier. Du är på riktigt rädd för att "svensk terror" kommer riktas mot "vissa grupper"? Vilken värld lever du i? Dessutom är du rädd för att "tillsätta massa resurser" för att komma till rot med problemet. Jadu, vad ska man säga..det kostar att ligga på topp…listan i världen i invandring per capita av främmande medeltida kulturer.

Polisen ska stå i skamvrån också såklart, men enligt mitt synsätt är det just media och framför allt DN som är stora boven i dramat. P.g.a. av sina äckliga metoder att genom hot och drev skrämma myndigheter och folk i maktposition att följa deras unkna verklighetsfrånvända agenda.

CP listan topp 5:
1. Peter Wolodarski
2. DN
3. IQ130
4. Dan Eliasson
5. Polisen
Senast redigerad av Borkason 2016-01-12 kl. 04:47.
Citera
2016-01-12, 04:06
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borkason
Hela ditt tänkande spårar ständigt ut, och slår fel.

Det finns två primära ingångsvinklar i denna eskapaden:
1). Antingen väljer man att titta åt andra hållet och därmed tysta ner händelsen, vilket primärt drabbar B.O.
2). Eller så gräver (borstar lite försiktigt på ytan, i detta fall) man fram och redogör sakligt och sanningsenligt om händelseförloppet, vilket drabbar främst G.M.

Sedan kan man så klart välja att se sekundära konsekvenser av detta:
Indirekt konsekvens av alt. 1). Fler unga flickor blir drabbade av samma sak.
Indirekt konsekvens av alt. 2). Färre unga flickor blir drabbade av samma sak.

DN valde alternativ 1.

Allt annat du skriver är fantasier. Du är på riktigt rädd för att "svensk terror" kommer riktas mot "vissa grupper"? Vilken värld lever du i? Dessutom är du rädd för att "tillsätta massa resurser" för att komma till rot med problemet. Jadu, vad ska man säga..det kostar att ligga på topp…listan i världen i invandring per capita av främmande medeltida kulturer.

Polisen ska stå i skamvrån också såklart, men enligt mitt synsätt är det just media och framför allt DN som är stora boven i dramat. P.g.a. av sina äckliga metoder att genom hot och drev skrämma myndigheter och folk i maktposition att följa deras unkna verklighetsfrånvända agenda.

CP listan topp 5:
1. Peter Wolodarski
2. DN
3. Dan Eliasson
4. Polisen
5.

Din debatteknik är ju helt sjuk, är du säker på att du är vaken när du läser? Jag har aldrig pläderat för punkt 1, att titta bort. Vilken liga du tillhör skiter jag i, men du är ohederlig i din debatteknik.

Att vi har svensk terror riktad mot asylboenden, ensamkommande med flera har flera rapporterat om, även polisen, tag den psykiatriska hjälp du är i behov av nu. Att många i samhället har svensk terror i bakhuvudet är en sanning du har svårt att förstå, eftersom du troligen inte förstår att handlingarna är kriminella. Återigen, tag hjälp så att du blir frisk igen. Det finns hopp även för dig att komma ur det sektgrepp du fastnat i, men framför allt brister din läsförståelse. Du läser en text, men förstår den inte.

Om jag skriver att några kan tänkas ha skäl för att inte rapportera, eller tycker sig ha det, innebär inte att det att jag uttrycker min åsikt hur man bör agera. Återigen, återigen, återigen, flashbackknarkare kan inte läsa innantill. Gå om skolan, idiot. Sådana som du, i för stor mängd, är ett stort hot mot demokratin, då ni inte kan förstå det skrivna ordet. Du förstår, demokrati baseras på att folk är läskunniga, annars blir de bara simpla offer för demagoger och antidemokrater. Du är en lättlurad knarkare. Tycker synd om dig, men mest synd om svenska folket som har det så här illa ställt, generellt, med förståelsen, vilket därmed skapar problem på så många plan. Det som händer i DN-debatten kan trådas tillbaka till sådana som dig. Som brister i läsförståelse. Jag väntar mig inte att du går tillbaka till inläggen och läser dem sakta, men det är vad du behöver göra.

Till dig som inte kan läsa:
1. Läs sakta
2. Fundera på innehållet
3. Fundera på vad skribenten säger
4. Läs om igen, ännu saktare. Stämmer det du tror med textens innehåll?

Stackars Sverige. DN behöver även belysa detta faktum att läsförståelsen har gått ned så lågt att vi nu inte ens kan föra en demokratisk debatt på lika villkor. De kan inte försvara sig mot dumhuvuden, och risken är uppenbar att vi bara sett toppen på isberget av idioti ju svagare läsförståelsen blir, eftersom de kanske anpassar sig efter pöbeln som inte kan läsa. Så går allt runt...
Senast redigerad av IQ130 2016-01-12 kl. 04:17.
Citera
2016-01-12, 04:16
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Din debatteknik är ju helt sjuk, är du säker på att du är vaken när du läser? Jag har aldrig pläderat för punkt 1, att titta bort. Vilken liga du tillhör skiter jag i, men du är ohederlig i din debatteknik.

Att vi har svensk terror riktad mot asylboenden, ensamkommande med flera har flera rapporterat om, även polisen, tag den psykiatriska hjälp du är i behov av nu. Att många i samhället har svensk terror i bakhuvudet är en sanning du har svårt att förstå, eftersom du troligen inte förstår att handlingarna är kriminella. Återigen, tag hjälp så att du blir frisk igen. Det finns hopp även för dig att komma ur det sektgrepp du fastnat i, men framför allt brister din läsförståelse. Du läser en text, men förstår den inte.

Så rapportera om allt, som det sker, det borde väl gynna alla? Ni kastar ju bara paj nu, det är väl skit samma vad som är värst, huvudsaken är väl att media och myndigheter agerar sakligt?. Jag kan inte bry mig mindre om ni är höger eller vänster men ni får ju vara konsekventa. Allt går att utredas, vare sig det är svenskars rasism, muslimers våld mot X, kristnas våld mot X eller vad vet jag.

Sluta vara så jävla fega för att se vad som går att utläsa svart på vitt.
Citera
2016-01-12, 04:20
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Så rapportera om allt, som det sker, det borde väl gynna alla? Ni kastar ju bara paj nu, det är väl skit samma vad som är värst, huvudsaken är väl att media och myndigheter agerar sakligt?. Jag kan inte bry mig mindre om ni är höger eller vänster men ni får ju vara konsekventa. Allt går att utredas, vare sig det är svenskars rasism, muslimers våld mot X, kristnas våld mot X eller vad vet jag.

Sluta vara så jävla fega för att se vad som går att utläsa svart på vitt.

Du brister också i läsförståelse. Jag har inte diskuterat partitilhörighet personligen, bryr mig inte. Du förstår inte heller vad jag skriver. Vi kastar inte paj, jag ser allvarliga problem med brister i läsförståelsen. Tror att debatten är för svår för dig, men sammanfattningsvis, så ja, absolut ska media sträva efter att ha god journalistik. DN har missat, men inte medvetet, är det som gäller just nu, utifrån de få fakta vi har.
Citera
2016-01-12, 04:21
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Det som behövs är just att pöbeln släpps lös och förpassar dessa afghaner och syrier ditt dom hör hemma. Det räcker med rovdrift på svenska medborgare nu, invandrargäng som rånar svenskar i Malmö, invandrare som riktar in sig på att råna pensionärer eller andra människor som inte kan göra motstånd.
Dessa individer ser vanliga svenskar som mesiga offer som ska utnyttjas och har ingenting att göra i det svenska samhället och om det här fortsätter så tvingas vanligt folk att ta saken i egna händer.
Det bor på tok för många människor i det här landet som fullständigt skiter i Sverige och bara är här för att utnyttja våran naiva hjälpsamhet. Vi är lurade tre gånger om, alla vet hur konflikträdda vanliga svenskar är och händer det någonting så är det bara att ropa rasist.

Galning, nej, att sådana som du finns förklarar polisens handlingsmodell, och DNs frånvaro av journalistik i frågan, men den försvarar den inte. Den absoluta majoriteten av den hederliga befolkningen vill inte se våld från något håll, du kan flytta till något land där man går bärsärk mot folk, sådana länder du vill skicka folk tillbaka till, krigszoner. Vi andra lever vidare fredligt och lagför brottslingar samt ev. utvisar.

När ska du fatta att du skadar Sverige och det land du vill "försvara"? Gissar att du inte tänker efter eller bara är ute efter en anledning att slå ner folk. Trist i så fall, för jag tror att nu blir det hårda tag mot all sådana här brottslighet och media kommer att skriva som aldrig förr om "skitstövlar" och deras påverkan på samhället, det samhälle vi byggt upp och vill leva fredligt i. Nu är det nolltolerans mot kriminellt våld och jag hoppas att alla aktörer i samhället är med i denna match mot orättfärdigt beteende som sprider gift i samhället.
Senast redigerad av IQ130 2016-01-12 kl. 04:25.
Citera
2016-01-12, 04:25
Medlem
Borkasons avatar
Citat:

Att vi har svensk terror riktad mot asylboenden, ensamkommande med flera har flera rapporterat om, även polisen, tag den psykiatriska hjälp du är i behov av nu.

Kör ett öga öppet, men det får duga.
Jag påstår inte att du pläderat för punkt 1.
Jag ville bara framhäva att DN:s klavertramp är större än polisens, om än ytterst marginellt, enligt min åsikt då kan tilläggas.

Så no hard feelings..? Kan ta bort dig från CP-listan, men då får du fanimej hitta en stand-in åt mig!

Vilken liga tillhör jag? Hajar inte..

EDIT:
Ögnade igenom din komplettering av detta inlägg. CP-listan är uppdaterad.
Senast redigerad av Borkason 2016-01-12 kl. 04:46.
Citera
2016-01-12, 04:32
Medlem
rOjters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Finns inget som stöder att DN slopat artikeln för att det var ett SD-falsarie.

Vänta lite, det är psykologen som är källan till DN's mörkläggning. Eftersom vi uppenbarligen har köpt hans uppgifter, så finns det ingen anledning att misstro honom när han också påstår att detta var vad som hade sagts till honom. I min värd är det i alla fall ett stöd för att så skett, och inte motsatsen. Det innebär naturligtvis inte att det med nödvändighet var på det viset, men det är förbannat nog ett stöd.
Citera
2016-01-12, 04:42
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Du brister också i läsförståelse. Jag har inte diskuterat partitilhörighet personligen, bryr mig inte. Du förstår inte heller vad jag skriver. Vi kastar inte paj, jag ser allvarliga problem med brister i läsförståelsen. Tror att debatten är för svår för dig, men sammanfattningsvis, så ja, absolut ska media sträva efter att ha god journalistik. DN har missat, men inte medvetet, är det som gäller just nu, utifrån de få fakta vi har.

Du verkar förtjust i ordet läsförståelse och att förminska mig personligen. Jag har uppenbarligen lässvårigheter osv. Men bortsett från mina uppenbara brister i läsförståelse och intelligens så är vi nästan överens. Förutom att du tror att DN endast varit culpösa medans jag tror att de haft ett klart uppsåt.

Jag hoppas att min bristande läsförståelse inte drabbat min skrivförmåga.

Väl mött
/Nocet
Citera
2016-01-12, 04:54
Medlem
Citat:
Du har rätt i att om polisen skulle ha lagt ut att det var ensamkommande afghaner som ofredat, hade de fått löpa gatlopp. Om de däremot rapporterat flera fall av övergrepp mot tonårstjejer hade de klarat sig. De gjorde… inget. Det är oacceptabelt. Även om det står på hemsidan för "we are stockholm" att föräldrar ansvar för sina barn, så kan man ju inte undgå att rapportera om vad som händer, samt lagföra. Nu kommer åtalen. Det är inte bra.

Sen måste polisen stå emot rädslan. Det media gjort och gör är inte bra, och inte heller är det bra att SD-svansar över hela Europa bränner och begår bott mot asylanter. Polisens roll: Bekämpa brott. Upplysa om fakta. Vi måste backa bandet. Rädslan får det vara slut med, för nånstans måste alla ta ansvar för sina roller. Media kan mycket riktigt klaga, men då får polisen bemöta. Byt chefer på flera poster. Sen ska polisen vara media behjälplig och inte värdera så himla mycket. De har brustit här, MEST skyldig är polisen som måste bli bättre på att stå upp för FAKTA. Fakta är fakta.

DN har missat, eller mörkat. Vi får se vad som händer, men tror just nu att det stannar på missat.

Alltså, försök leva upp till ditt nick. Vi vet ganska lite idag eftersom alla skyller på alla. Men man kan titta logiskt på det hela.

DN har fått ett tips om systematiska övergrepp av invandrare. Där råder det ingen tvekan, alla parter bekräftar den händelsen.

HK på DN ringer polisen för att få en bekräftelse. Där är alla parter också överens om att händelsen ägt rum.

Nu börjar det intressanta. Nu börjar versionerna skilja sig åt. HK säger att polisen inte bekräftar dessa uppgifter, att de förnekar den. Jag vet inte vilken polis hon har pratat med. Men enligt Nyheter Idag så har en erfaren polisman i alla fall försökt få kontakt med HK för att bekräfta händelsen. Det borde vara tillräckligt mycket information att man inte lägger ner storyn efter ett enda förnekande. Det behöver man inte vara utbildad journalist för att förstå.

Sen kommer HK upp med en story att Sthlmsredaktionen tar över och att man inte vill spela främlingsfientliga krafter i händerna. Det går delvis emot vad hon sade innan, då hon påstod att hon lade ner storyn pga nekande. Något där redan är ett falsarium.

Sen har psykologen troligen i början av året, när historien om Köln uppdagades, kontaktat Nyheter Idag gällande konserten i augusti. Sviken av DN innan så vill han nog inte kontakta dem igen. Nyheter Idag börjar forska i detta, kontaktar en rutinerad polis som jobbade vid aktuella tidpunkten som bekräftar uppgifterna psykologen lämnat. Alltså inget systematiskt förnekande som DN vill ha det till.

Nyheter Idag publicerar storyn och lägger till och med upp inspelningar från telefonsvarare gällande HK. (Nu kommer lite spekulation från min sida). Troligtvis, efter några timmar då artikeln publicerades på natten, så upptäcker en journalist på DN vad man skriver. Man vet om att fel har begåtts, frågan är var. Min gissning är att DN är väl medvetna om den "missen". Man publicerar då en artikel om händelserna under festivalen, ca 17 timmar efter Nyheter Idags avslöjande.

Nu vill man ha en syndabock, och hittar det av en slump. Man ringer polisen i Sthlm för att få ett bekräftande, och man lyckas få det. Sen kommer den polismannen med sitt uttalande gällande SD. DN hittar den perfekta syndabocken. Det tillsammans med att nuvarande polischef offentligt har kastat skit på SD som myndighetsutövare. Men troligtvis har varken den lokale polischefen eller Eliasson varit med under festivalen, och troligtvis inte blivit kontaktade av HK eller ngn annan på DN. Detta gör att man sätter igång ett drev mot polisen.

Hela massmedia hakar på detta och man blåser upp den delen av historien. Inte så konstigt då många journalister är frilansare och säljer nyheter, skrifter och bilder till flera olika tidningar samtidigt. Samtidigt så håller man ihop, en avart gällande kåranda likt den inom polisen.

Vet att moderatorn skrev att polisens agerande är OT, men måste gå in på detta lite för att få sammanhanget. Polisens uppgift är ju inte att kontakta press eller att sköta statistik eller liknande sammanfattningar. Polisen ska lösa brott och upprätthålla en rättsstat och informera om dess åtgärder. Med tanke på det är det lite konstigt att man går ut hårt mot polisen om att inte tillräcklig information meddelades till massmedia.

Journalisten ska granska makten och informera invånarna om vad som händer. De ska inte sitta på sina feta rövar och vänta på att nyheter kommer serverade på silverfat. De ska ifrågasätta information. Ett nekande från en person är ingen bekräftelse, varken åt det ena eller andra hållet. Att man inte gick vidare är ett direkt tjänstefel av journalisten, oavsett anledning.

Så utifrån denna information så kan vi konstatera att polisen säkerligen gjort fel då man gått ut med att man underhåller information som kan gynna SD. Men den lika stora nyheten är att DN har mörkat. Frågan återstår av vilken anledning. HK har ju antytt varför, men frågan är i vilken omfattning. DN har ju tidigare gått ut med att man ska föra en agendasättande journalistik, och hade de varit ärliga om mörkandet utifrån det perspektivet hade man ju inte kunnat klandra DN. Nu ljuger man ju uppenbarligen och försöker skjuta hela skulden på polisen. Det gör ju att hela DN's trovärdighet är noll. Oavsett politisk hemvist och oavsett anledning så skulle Wolodarski (stavning?) karriär inom denna tidning vara över. Ett sådant grovt övertramp får man inte begå som chefredaktör. Men nu är detta Sverige, så inget kommer väl ske i vanlig ordning.
Citera
2016-01-12, 04:57
Medlem
Citat:

Du har inte allt klart för dig.

DN har mörkat. Man hade ett case redan i augusti. Hade den allra minsta vilja att publicera funnits så hade man gjort detta.

Det handlar inte om tveksamma överväganden eller taskigt bemannade redaktioner. Man valde att inte publicera eftersom detta skulle spela SD i händerna i valrörelsen.

Det DN ängar sig åt nu är offensiv damage control.

Men DN är inte ensamma om att ha skitit i det blå skåpet;

Polisen har, sannolikt med regeringens mycket goda minne;lagt informationen till medborgarna på lägsta möjliga nivå. Rikspolischef Eliasson ät tillsatt delvis på politiska meriter och är uttalat anti-SD.

Landstingspolitikerna i Sthlm, som bl.a förser festivalen med pengar, kände sedan flera år till situationen på festivalen. Av oklara skäl har man inte agerat.

Det riktigt sorgerliga är att DN, som i nån mening ska vara läsarens/medborgarens argusöga, bryr sig mer om sina egna ideologiska strategier än om unga svenska flickors trygghet.

Det är fullständigt oförlåtligt.

Lite ovälkomna fingrar i fittan ska väl svenska flickebarn tåla i försvaret av värdegrunden!

Det tycker Peter Wolodarski, chefredaktör på Dagens Nyheter, oberoende liberal.
Senast redigerad av Vansternationellt 2016-01-12 kl. 05:15.
Citera
2016-01-12, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
HK på DN ringer polisen för att få en bekräftelse

Är det bekräftat att HK (eller någon annan på DN för den delen) överhuvudtaget har ringt polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in