2016-01-12, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Joo, så är det. Problemet är att det motsäger vissa Flashbackanvändares agenda där allt är DN:s och etablerad massmedias fel. Trots att det de senaste dagarna varit just DN som drivit den här frågan hårt, och i början relativt ensamma.

Nåja. DN:s hand var väl forcerad i och med Nyheter Idags smått sensationella story och man måste tillstå att de spelade sina kort väl. Genom att gå på offensiven fick de debatten att handla om händelsen i sig i första hand, polisens tystnad i andra hand och sitt eget hanterande av saken först i tredje eller fjärde hand. De har till och med gått så långt att de slagit sig för bröstet efter sin framtvingade publicering, vilket är rätt magstarkt.

Citat:
När DN frågade polisen så ville de ju inte höras talas om några systematiska övergrepp mot unga tjejer.

Det är mig veterligen inte utrett om DN verkligen frågade polisen eller om de bara kollade deras webbsida eller liknande. Det är precis den informationen jag efterlyser.
Senast redigerad av rosebud 2016-01-12 kl. 01:49.
Citera
2016-01-12, 01:45
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
När DN frågade polisen så ville de ju inte höras talas om några systematiska övergrepp mot unga tjejer. Det enda journalisten brast i var väl att man inte följde upp det hela ändå, men ska man utgå från att polisen ljuger...? I Sverige är vi alldeles för naiva och godtrogna för det.
Men nu är det ju uppenbart att vi har en politiserad poliskår i landet, som agerar olika beroende på vilket parti det kan gynna. Vilket såklart är skandalöst.

Jag drar inte växeln "politserad" som SD gör, eller media nu, för den delen. Nej, faktum är att poliser är människor. De vet vad som händer om man släpper pöbeln lös. I Köln blev ju några nedklubbade. Då kan de få skit för det av media. Så media och polis måste sätta sig ned och diskutera det här med öppenheten, som man brottats med i alla år. Att det är unga tjejer utan riktigt stark röst som drabbats är intressant, eftersom Schyman för länge sen lämnat marken. Hon kämpar inte för de unga tjejerna. Jag har inte märkt detta. Hon vill vara "storpolitiker", när skolgårdarna borde vara hennes arena. Och DN:s. Värdegrunder jobbar det offentliga med, men DN och andra fattar inte att unga ofta är väldigt ensamma eftersom man med automatik inte vill blanda in föräldrar, lärare osv. Då kan det bli värre. Samma tänk som polisen. Och en ev. reporter på DN. Mänskligt beteende, måste belysas…
Citera
2016-01-12, 01:47
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joubert
Har en oroskänsla i magen att det inte kommer bli så mycket mer än det här. Hoppas komma in här på flashback imorgon och se att det är 5000+ läsare så det innebär något smaskigt.

Det beror väl på vems sida man är på? Rasisternas eller de unga tjejernas? Själv är jag på tjejernas, kvinnornas sida. Det borde DN också vara…

Nej, jag tror inte att någon stormakt försöker destabilisera DN. Snarare är svenskar korkade i allmänhet. Som alla andra, inte bättre. VÅr självbild är löjlig. Vi har VM i allt tror vi, även journalistik, jämställdhet, rättigheter. Gång på gång ser man att så inte är fallet. Dumtänkarna finns överallt, godhetsknarkarna, de som tror att de gör rätt, när de gör fel. Kokar kanske ned till att det var en av tidsanda styrd redaktör som gav upp för lätt, jag gissar det, men jag vet inte, och sätter inga rubriker på detta. För tänk på att en redaktör som inte ger sig, kan bli en rättshaverist och brunstämplad. Tidsandan återigen. Den ser de flesta först efteråt. Finns jättemånga som gör emot sin övertygelse, och vi ser hur lätt det blir så att massan styr. Journalister är som alla andra… dessutom är vi svenskar noga med att "passa in i gänget". En jobbig jävel som säger emot får knappast hänga kvar som "den alla vill leka med" eller får rekommendationsbrev.

Ambitionen att gå vidare på spår som kan leda till brundrev är antaligen inte så lockande. Vi behöver media och myndigheter som har högre i tak...
Senast redigerad av IQ130 2016-01-12 kl. 01:58.
Citera
2016-01-12, 01:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmbw
Vi får väl se. Jag hoppas på att du har rätt men något säger mig att det har övergått till det gamla vanliga om någon vecka och när Polisens utredning kommer så blir en liten notis om det som hälften av oss missar.

Men visst allt är perspektiv. Polariseringen lär fira med skumpa åt det är väl också en vinst på ett sätt.

Tänk på att oavsett om allt återgår till det normala eller inte (hos media) så kan det som har sagts och skrivits inte göras ogjort. Varenda svensk känner nu till detta. Nu vet svenskarna att de politiska korrekta mörkar en del saker av politiska skäl. Till och med polisen mörkar!

För 5 år sedan var detta sådant som främst diskuterades på Flashback och vissa andra sajter. Nu diskuteras detta i stort sett varenda hem i hela Sverige.

För 5 år sedan kallades man för en foliehatt om man tog upp sådant här. Nu har en myndighet erkänt att det faktiskt ligger till så här.

Det kommer inte att återgå till hur det var förr eftersom folk nu har en helt annan insikt än vad de hade för bara ett år sedan. Folk kommer vara mer motståndskraftiga mot eventuell PK-propaganda i fortsättningen. I synnerhet när många journalister själva vänt 180 grader och skriver betydligt mer kritiskt om invandringen än förut (som t.ex Anna Dahlberg på Expressen).
Citera
2016-01-12, 01:55
Medlem
Att inte media rapporterar obekräftade uppgifter är ju inte så konstigt. Sånt jävla skvaller som cirkulerar här är ju mest sktisnack.
Citera
2016-01-12, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmbw
Då han fortfarande dammar av så står det lika i min mening. MSM har skött detta galant utifrån det som finns på bordet. (Detta då utifrån det nästan påstådda domedagsscenario vi förväntade oss.)

Någonstans är det ju inte Flashback som ska övervinnas, det är hela debattklimatet. Som visat så har mycket media redan nu övergått till det gamla vanliga.

Han har dragit ner brallorna på hela PK etablissemanget på ett sätt som ingen enskild person lyckats med tidigare, inför öppen ridå, i folkets ögon har han vunnit. Att media har full panik, gaddar ihop sig och slår tillbaka så hårt de kan är ganska givet, det handlar om deras egen överlevnad, de tror uppenbarligen att de kan styra folkets åsikter trots att det har gått rakt åt helvete senaste 5 åren, de har ingen plan B, de kör med högsta hastighet ända in i kaklet.
Citera
2016-01-12, 01:57
Medlem
Nocets avatar
När jag öppnar appen Omni för att se de mest bevakade nyheterna just nu så är det DN som håller i drevet mot Polisen medans alla andra nyhetsförmedlare som skriver något om ämnet hänvisar till DN's scoop om polisens mörkning osv. Detta är oroande då DN i detta fall sannolikt varit direkt delaktiga i mörkläggningen genom Hanne Kjöller och möjligtvis ansvariga överordnade.

Oavsett om DN gjort fel eller inte i sin egen rapportering om just detta fall så har de en stor skuld i hur detta uppkommit. Det är DN och ledande media som satt debattklimatet vi har idag där sakliga förhållanden och händelser är sekundära mot politisk agenda eller vad som anses vara ok att skriva enligt rådande PK-mob för att undvika stigmatisering, förlorad anställning eller vad det må vara som kan drabba en enskild när drevet släpps lös.

Alla Sveriges största nyhetsförmedlare har gått från att debattera fakta, omständigheter och åsikter till att istället tänka över vad kan vi släppa igenom. Detta är enligt mig en rak motsats till vad ett fritt lands press skall arbeta efter. Jag förstår att alla journalister måste försörja sig och att de sannolikt inte är roten till denna röta men någonstans så måste det väl ändå kännas olustigt att gå till jobbet och känna att du inte motsvarar definitionen av din yrkesroll.

Jag är inte främlingsfientlig, jag har aldrig röstat höger över 4 val(oväsentligt egentligen), men, media måste sluta skriva med dold agenda och öppna upp för allmän debatt, om allt. Bara då kan människor bemöta åsikter och problem med valida argument.
Senast redigerad av Nocet 2016-01-12 kl. 02:01.
Citera
2016-01-12, 02:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Att inte media rapporterar obekräftade uppgifter är ju inte så konstigt. Sånt jävla skvaller som cirkulerar här är ju mest sktisnack.

Ditt skitsnack krossas ganska enkelt av denna artikel från i lördags:

Citat:
På liknande sätt var det i augusti förra året. Då arrangerades Europas största ungdomsfestival ”We are Sthlm” i Kungsträdgården. I publikhavet framför scenen, där stjärnor som Zara Larsson uppträdde, passade stora killgäng kväll efter kväll på att trycka sig mot unga flickor och stoppa in sina händer innanför tröjor och byxor.

Polisernas och ordningsvakternas strategi blev att så snabbt som möjligt få bort gärningsmännen med stöd av polislagens trettonde paragraf, som tar fasta på ordningsstörningar, och enbart under en enda kväll avlägsnades ett 90-tal unga män. Att upprätta anmälningar och inleda brottsutredningar fick komma i andra hand. Enligt vad DN erfar har ingen heller hittills dömts.

En av de poliser som deltog i insatsen, och fick lägga mycket tid på att stötta de drabbade tjejerna, säger att saken betraktades som känslig. Killarna som skickades iväg bedömdes nämligen till övervägande del vara ensamkommande nyanlända.

Varför de omfattande sextrakasserierna mitt i centrala Stockholm, med något litet undantag, hamnade i medieskugga är för mig oklart. Men blotta misstanken om att övergreppen ansetts som besvärliga att beskriva innebär ett svek mot de drabbade.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kvi...n-inte-offras/

Vad skrev du nu? "Att inte media rapporterar obekräftade uppgifter är ju inte så konstigt."

Ovanstående skrevs i DN innan polisen bekräftat vad som hänt. Det skedde dagen efter, i samband med att Nyheter Idag angrep DN.
Citera
2016-01-12, 02:00
Medlem
IQ130s avatar
Citat:

Nej, men DN borde ha gått vidare med de eventuella rykten de fick. Jag tror att förtroendet för polisen var lite för högt, och det gäller även andra myndigheter. De som gör karriärer som journalister idag är kanske mer blivande pr-makare och inte de där hungriga journalisterna man ser framför sig. Guillou är ute, Reinfeldts pr-kvinna är inne. Man vill bli som hon. Den karriären får man lättare om man är smidig och tycker som alla andra. Kanske är slimningen i mediabranschen också ett problem, eller att man rekryterar fel folk? Visst borde DN ha kunnat bättre, det kan man inte komma ifrån, även om man inte kan påstå medveten mörkning än, så har de klantat sig grovt, INTE GJORT SITT JOBB.

Tjafset om PK-media är okunnigt trams. Vad det handlar om är att vi behöver bättre journalister och en helt annan inställning till att ifrågasätta. En journalist SKA vara jobbig, en finne i röven. Inte en serviceperson som tankar ut nyheter på webben….
Senast redigerad av IQ130 2016-01-12 kl. 02:05.
Citera
2016-01-12, 02:02
Medlem
cmbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tänk på att oavsett om allt återgår till det normala eller inte (hos media) så kan det som har sagts och skrivits inte göras ogjort. Varenda svensk känner nu till detta. Nu vet svenskarna att de politiska korrekta mörkar en del saker av politiska skäl. Till och med polisen mörkar!

För 5 år sedan var detta sådant som främst diskuterades på Flashback och vissa andra sajter. Nu diskuteras detta i stort sett varenda hem i hela Sverige.

För 5 år sedan kallades man för en foliehatt om man tog upp sådant här. Nu har en myndighet erkänt att det faktiskt ligger till så här.

Det kommer inte att återgå till hur det var förr eftersom folk nu har en helt annan insikt än vad de hade för bara ett år sedan. Folk kommer vara mer motståndskraftiga mot eventuell PK-propaganda i fortsättningen. I synnerhet när många journalister själva vänt 180 grader och skriver betydligt mer kritiskt om invandringen än förut (som t.ex Anna Dahlberg på Expressen).

Jag håller med, självfallet så är detta en milstolpe som så. Men skillnaden emot nu och den om Frick nu har denna bomb det pratas om kan nog vara ganska fundamental.

Kanske bara jag som är besviken över att det redan mynnar ut på sina håll.
Jag är inte ens säker på att rättvisa kommer segra här. (För tjejerna och diverse huvuden som borde rulla.) För sanningen är ju att där är väldigt mycket oenligheter i diverse berättelse som MÅSTE redas ut, allt annat vore skandal bara det. Tvivlar på att detta sker.
Senast redigerad av cmbw 2016-01-12 kl. 02:09.
Citera
2016-01-12, 02:04
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Nej, men DN borde ha gått vidare med de eventuella rykten de fick. Jag tror att förtroendet för polisen var lite för högt, och det gäller även andra myndigheter. De som gör karriärer som journalister idag är kanske mer blivande pr-makare och inte de där hungriga journalisterna man ser framför sig. Guillou är ute, Reinfeldts pr-kvinna är inne. Man vill bli som hon. Den karriären får man lättare om man är smidig och tycker som alla andra. Kanske är slimningen i mediabranschen också ett problem, eller att man rekryterar fel folk? Visst borde DN ha kunnat bättre, det kan man inte komma ifrån, även om man inte kan påstå medveten mörkning än, så har de klantat sig grovt, INTE GJORT SITT JOBB.

Om man följt DN och Wolodarski så är det inte helt orimligt att tänka att de rapporterar om vad de vill, hur de vill, när de vill?
Citera
2016-01-12, 02:05
Medlem
Badfingers avatar
Citat:

Skrev tidigare: Registrerade anmälningar från festivalen 2014 måste ha funnits tillgängliga som offentliga handlingar. Dessa ska, vad jag vet, inte ha mörkats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in