Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-09, 23:28
  #1
Medlem
Om vi bortser från basic-kryddor såsom salt och peppar så vill jag slå ett slag för Santa Marias "Roasted garlic & pepper". En krydda som jag använder extremt ofta.
Citera
2016-01-09, 23:31
  #2
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Aromat är najs.
Citera
2016-01-09, 23:32
  #3
Medlem
Brukar köpa en färdig blandning med provencalska kryddor, från frysdisken. Den är god till det mesta.
Citera
2016-01-09, 23:34
  #4
Medlem
Elementarts avatar
Räknas grillkrydda? Annars så brukar jag alltid ha chiliflingor hemma.
Citera
2016-01-09, 23:35
  #5
Avstängd
GatorGs avatar
Ramslök slår allt. Beställer hem en stor påse en gång per år.
Citera
2016-01-09, 23:47
  #6
Medlem
vtcs avatar
Om röd currypasta räknas så är det ett givet val för mig. I annat fall får det bli spiskummin.
Citera
2016-01-09, 23:56
  #7
Medlem
gurkmajjas avatar
Spiskummin ligger bra till. Annars är det nog oregano eller timjan tror jag.
Citera
2016-01-10, 00:02
  #8
Avstängd
Till skillnad från tidigare inlägg använder jag olika kryddor beroende på maträtt... Att som Ohnae köpa färdig blandning med provencalska kryddor, från frysdisken och tro att den passar det mesta köper jag inte. Är det en indisk gryta man lagat krävs det trots allt helt andra kryddor.

Salt och peppar är grunden, det klarar man sig inte utan. Sen beror kryddorna helt och hållet på maträtt...
Citera
2016-01-10, 00:05
  #9
Avstängd
GatorGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Till skillnad från tidigare inlägg använder jag olika kryddor beroende på maträtt... Att som Ohnae köpa färdig blandning med provencalska kryddor, från frysdisken och tro att den passar det mesta köper jag inte. Är det en indisk gryta man lagat krävs det trots allt helt andra kryddor.

Salt och peppar är grunden, det klarar man sig inte utan. Sen beror kryddorna helt och hållet på maträtt...

Självklart använder man olika kryddor till olika rätter men frågan är vilken man inte kan vara utan.
Citera
2016-01-10, 00:14
  #10
Medlem
Swedensmokers avatar
Tacokrydda.
Citera
2016-01-10, 00:21
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Du ville undanta peppar... men gäller det även pepparmix? vet inte exakt vilka peppar sorter (orkar inte gå och läsa på den nu)... men denna pepparmix är nog min "allkrydda" just nu...
Känns dock som jag har alla kryddor man kan tänka sig... men pepparmixen är går nog nästan ner i alla mina maträtter... lite Aromat också iofs...
Citera
2016-01-10, 00:23
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag använder en hel del Gurkmeja, finns ingen direkt ersättare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback