Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-12, 11:45
  #121
Medlem
Hur har det gått för er, har ni kommit in på era utbildningar och vad/vart sökte ni?
Citera
2016-07-12, 21:14
  #122
Medlem
Fick 38 poäng på provet och kom in på teknisk fysik på KTH
__________________
Senast redigerad av ayylmao1337 2016-07-12 kl. 21:48.
Citera
2016-07-12, 21:52
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayylmao1337
Fick 38 poäng på provet och kom in på teknisk fysik på KTH

Stort Grattis!
Citera
2017-01-06, 21:07
  #124
Medlem
Kan alla som gjorde provet vara vänliga och att svara på dessa frågor:
Vad fick ni för betyg i Matte 4?
Hur många poäng fick ni på provet?
Gjorde ni matte 5? Isf vilket betyg?
Citera
2017-05-20, 15:20
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirubawz
Kan alla som gjorde provet vara vänliga och att svara på dessa frågor:
Vad fick ni för betyg i Matte 4?
Hur många poäng fick ni på provet?
Gjorde ni matte 5? Isf vilket betyg?

Har A i Ma1-Ma5 samt Fy1-Fy2. Kommer troligen få A i Ma-Spec1 också. Gjorde provet i år, vet inte säkert vilken poäng jag fick men jag uppskattar en undre gräns på 40 poäng.

Majoriteten av frågorna ligger ungefär på gymnasiets A-nivå. Många frågor ligger på vad som troligen skulle betraktas som högre än A-nivå. Jag skulle även säga att ett fåtal frågor endast ligger på C-nivå. Har du dock bra betyg i Matte och Fysik bör du inte vara rädd för att provet ska innehålla frågor svårare än A-nivå. Det krävs trots allt endast 30 av 75 poäng för att få godkänt. Oftast brukar antagningsgränsen också ligga på 30 poäng eller lite över 30.

Värt att tillägga är att matematik- och fysikprovet är mycket annorlunda än de vanliga proven på matte- och fysikkurserna på gymnasiet. Att ha förkunskaperna och vara påläst räcker inte utan är en förutsättning för att du ens ska ha någon chans på provet överhuvudtaget. God problemlösningsförmåga är vad som krävs (och troligen vad högskolorna efterfrågar). För det första är miniräknare otillåtet, vilket betyder att man behöver vara bra på huvudräkning och approximation i synnerhet på fysikdelen. Många frågor har även fyra alternativ att välja bland, t.ex. "hur många reella lösningar har ekvationen[...]?". Vid dessa frågor är syftet ofta inte att göra tidskrävande uträkningar för att finna svaret, utan istället att resonera sig fram exempelvis genom att tänka på ekvationen grafiskt. Pluggar man mycket på gamla prov så att man får en vana för frågorna och hur man ska lösa dem kommer det riktiga provet kännas mycket mer bekvämt. Så mitt bästa råd är att plugga mycket på gamla prov.
__________________
Senast redigerad av Marxist1 2017-05-20 kl. 15:34.
Citera
2017-06-16, 13:14
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marxist1
Har A i Ma1-Ma5 samt Fy1-Fy2. Kommer troligen få A i Ma-Spec1 också. Gjorde provet i år, vet inte säkert vilken poäng jag fick men jag uppskattar en undre gräns på 40 poäng.

Majoriteten av frågorna ligger ungefär på gymnasiets A-nivå. Många frågor ligger på vad som troligen skulle betraktas som högre än A-nivå. Jag skulle även säga att ett fåtal frågor endast ligger på C-nivå. Har du dock bra betyg i Matte och Fysik bör du inte vara rädd för att provet ska innehålla frågor svårare än A-nivå. Det krävs trots allt endast 30 av 75 poäng för att få godkänt. Oftast brukar antagningsgränsen också ligga på 30 poäng eller lite över 30.

Värt att tillägga är att matematik- och fysikprovet är mycket annorlunda än de vanliga proven på matte- och fysikkurserna på gymnasiet. Att ha förkunskaperna och vara påläst räcker inte utan är en förutsättning för att du ens ska ha någon chans på provet överhuvudtaget. God problemlösningsförmåga är vad som krävs (och troligen vad högskolorna efterfrågar). För det första är miniräknare otillåtet, vilket betyder att man behöver vara bra på huvudräkning och approximation i synnerhet på fysikdelen. Många frågor har även fyra alternativ att välja bland, t.ex. "hur många reella lösningar har ekvationen[...]?". Vid dessa frågor är syftet ofta inte att göra tidskrävande uträkningar för att finna svaret, utan istället att resonera sig fram exempelvis genom att tänka på ekvationen grafiskt. Pluggar man mycket på gamla prov så att man får en vana för frågorna och hur man ska lösa dem kommer det riktiga provet kännas mycket mer bekvämt. Så mitt bästa råd är att plugga mycket på gamla prov.

Oj, är det verkligen så mycket svårare än det man lär sig på gymnasiet alltså? För jag tänkte liksom att om man hade A i matte 1-5 och Fysik 1-2 så borde man ju ha nära alla rätt. För det står ju väl ändå på deras hemsida att det är baserat på matte 4 och fy2? För om du får lite under 40 av 75 har du ju 50% rätt, och då känns det ju lite fel utav dom att säga att det är baserat på matte4 och fy2?
Citera
2017-06-18, 22:47
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirubawz
Oj, är det verkligen så mycket svårare än det man lär sig på gymnasiet alltså? För jag tänkte liksom att om man hade A i matte 1-5 och Fysik 1-2 så borde man ju ha nära alla rätt. För det står ju väl ändå på deras hemsida att det är baserat på matte 4 och fy2? För om du får lite under 40 av 75 har du ju 50% rätt, och då känns det ju lite fel utav dom att säga att det är baserat på matte4 och fy2?

Enligt mig uppstår svårigheten främst från att uppgifterna skiljer sig enormt från dem jag fått på gymnasieprov. T.ex. är det vanligt med olikhetsuppgifter, vilket täcktes ganska kortfattat i gymnasiet jämfört med den kunskap som förväntas. I många matte-uppgifter hänger det på att man enkelt kan manipulera och skriva om uttryck så att svaret blir uppenbart. Vissa uppgifter kan lösas endast genom logiska resonemang utan kladdpapper. Sen finns det alltid ett par uppgifter som liknar gymnasieprovets uppgifter (t.ex. att kunna logaritm- och potenslagar, derivera samt integrera uttryck). Så länge man tränar på tidigare prov i tid och gör sig familjär med sortens uppgifter kommer man troligen klara sig bra, eftersom alla prov har liknande uppgifter. Jag kan nästan garantera att jag skulle missa MINST 5-10 poäng om jag inte hade kollat på något tidigare prov alls.

Har aldrig hört någon få över 50 poäng på provet, vet inte vad provmakarnas baktanke är med att använda så pass svåra uppgifter. Men det är inte fel av dem att säga att provet är baserat på ma4 och fy2 (och lägre), eftersom alla uppgifter kan lösas med denna kunskap. Provet handlar dock i första hand om problemlösningsförmåga snarare än ren kunskap, till skillnad från gymnasiet där prov rent allmänt är till för att bekräfta att du lärt dig den kunskap du blivit utlärd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback