Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-09, 22:05
  #1
Medlem
Hej!! (sry om tråden ligger fel och sånt, brukar inte skriva så mycket på forum ) jag behöver hjälp med att hitta ett bra slutsteg åt högtalaren ( AUDIOPIPE TXXBD112 ) som jag tänker köpa, om den inte är sämst förstås för då får ni säga det. Den är på 1200w peak, 600w rms och med 4ohm per voice coil(den har två voice coil(s)). Jag kan typ inget om högtalare, jag har endast haft två 2.1 datorhögtalarpaket vilket jag har än idag. De har inte världens bästa bas så jag tänkte att jag kunde köpa till en baslåda så billigt som möjligt. Så jag skulle vilja önska om ni kunde hjälpa mig att hitta den billigaste och bästa slutsteget för denna högtalare.

Tack i förhand
Citera
2016-01-09, 22:19
  #2
Medlem
franges avatar
Har du tänkt använda den i bilen, eller?

Har aldrig hört talas om märket förut, och googlar man så är det främst Ebay man hittar dem på, och där de säljs är det främst med argumentet "MASSOR AV WATT, TITTA HUR MÅNGA WATT DU FÅR" och egentligen ingenting om hur de faktiskt låter. Givetvis 5/5 i alla kategorier i customer reviews helt utan missnöjda kunder... Och, vare sig basar eller slutsteg kostar särskilt mycket... Så, jag skulle nog inte säga att de verkar vara av särskilt hög kvalitet, nej.
Citera
2016-01-09, 23:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du tänkt använda den i bilen, eller?

Har aldrig hört talas om märket förut, och googlar man så är det främst Ebay man hittar dem på, och där de säljs är det främst med argumentet "MASSOR AV WATT, TITTA HUR MÅNGA WATT DU FÅR" och egentligen ingenting om hur de faktiskt låter. Givetvis 5/5 i alla kategorier i customer reviews helt utan missnöjda kunder... Och, vare sig basar eller slutsteg kostar särskilt mycket... Så, jag skulle nog inte säga att de verkar vara av särskilt hög kvalitet, nej.

okej, men vad för billigt element kan du rekommendera för främst låga toner. Och nej hade tänkt att använda på mitt rum eftersom jag tar ofta hem kompisar och vi brukar lyssna på Music hela tiden. Plus min ena kompis köpte ett pyle element från ebay (dock kommer jag inte ihåg vilket) som det var ett jävla drag i, och tror det va runt samma spec och samma tum. Hade tänkt att "slå" honom med denna högtalare eftersom den verkade vara bra på de låga frekvenserna med den stora upphängningen. Men jag kan ha helt fel med allt för som sagt så är jag inte så bra med högtalare, så om du kan ge några fler tips så skulle jag vara jätte tacksam. btw tack för det snabba svaret
Citera
2016-01-10, 14:12
  #4
Medlem
Jag har kollat upp lite och har bestämt mig för den högtalaren som jag nämnde först. jag la ut en simpel grej där jag fråga "om man har ett basselement på 600wrms ska man ha slutsteg på 500wrms" och nån random svara "nej 1000" så jag är lite förvirrad
Citera
2016-01-11, 18:37
  #5
Medlem
Alltså du ska ha detta i lägenheten... Du kommer aldrig ha nytta av 1000w. Normalt sett så ligger normal lyssnings nivå runt 2 watt.
Citera
2016-01-24, 00:38
  #6
Medlem
chricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobotKeso
Alltså du ska ha detta i lägenheten... Du kommer aldrig ha nytta av 1000w. Normalt sett så ligger normal lyssnings nivå runt 2 watt.


Hmm watt hit och dit, man skall ha headroom på effekten, dvs effekt som inte utnyttjas för att hålla distorsion borta och kontroll på elementet erhållas, oavsett effekt brinner grejerna upp så låter det oftast ganska mycket skit, innan dom gör det så det är lite kunskap i detta ämne som behövs, dubbla talspolar har man för att kunna välja impedans på subben anpassat till vad steget vill ha parallell kopplar man spolarna så ser steget en impedans som motsvarar halva ohmtalet av en serie kopplar blir det till att addera talspolarnas impedans t.ex 2 x 4 ohm, parallell kopplat 2 ohm serie 8 ohm, driver man med 2 kanalssteg kan man köra en talspole på varje kanal helst då med samma signal till båda kanalerna dvs Mono signal, bryggar man steget då blir ena av stegets + en -, denna andra förblir +, det beror på att man låter monosignalens minus gå till ex högerkanals lågnivå in på + det blir då en minus på högtalar sidans inkoppling den mono signalens + går till vänsterkanalens + den blir + på högtalar sidans inkoppling, endast 2 ledare kopplas alltså in, nu är förhållande annorlunda, nu ser steget allt som kopplas in till hälften av den totala impedansen som läggs på t.ex 8 ohm blir 4 ohm, steget dubblar utspänningen försöker om det klarar av också dubbla strömmen "amperen" som sagt förhållandena mellan motståndet i en krets spänning och ström som sedan blir watt... ja lär er ohm´s lag så slipper ni friskt kopplat hälften brunnet vill ni veta mer så fråga eller googla fram ohms lag, och effekt formlen även om P=UxI, så betyder det inte att effekten som är mest, kan ens användas!
Citera
2016-01-24, 00:43
  #7
Medlem
chricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrick
Hmm watt hit och dit, man skall ha headroom på effekten, dvs effekt som inte utnyttjas för att hålla distorsion borta och kontroll på elementet erhållas, oavsett effekt brinner grejerna upp så låter det oftast ganska mycket skit, innan dom gör det så det är lite kunskap i detta ämne som behövs, dubbla talspolar har man för att kunna välja impedans på subben anpassat till vad steget vill ha parallell kopplar man spolarna så ser steget en impedans som motsvarar halva ohmtalet av en serie kopplar blir det till att addera talspolarnas impedans t.ex 2 x 4 ohm, parallell kopplat 2 ohm serie 8 ohm, driver man med 2 kanalssteg kan man köra en talspole på varje kanal helst då med samma signal till båda kanalerna dvs Mono signal, bryggar man steget då blir ena av stegets + en -, denna andra förblir +, det beror på att man låter monosignalens minus gå till ex högerkanals lågnivå in på + det blir då en minus på högtalar sidans inkoppling den mono signalens + går till vänsterkanalens + den blir + på högtalar sidans inkoppling, endast 2 ledare kopplas alltså in, nu är förhållande annorlunda, nu ser steget allt som kopplas in till hälften av den totala impedansen som läggs på t.ex 8 ohm blir 4 ohm, steget dubblar utspänningen försöker om det klarar av också dubbla strömmen "amperen" som sagt förhållandena mellan motståndet i en krets spänning och ström som sedan blir watt... ja lär er ohm´s lag så slipper ni friskt kopplat hälften brunnet vill ni veta mer så fråga eller googla fram ohms lag, och effekt formlen även om P=UxI, så betyder det inte att effekten som är mest, kan ens användas!

Sjäv har jag 1014 Watt RMS Driver subben med ett PA-Steg inget jävla dunka dunka, då jag har den mest till film, full kraft som används ner till 15 hz utan missljud, vet jag dock inte effekt talet på hur mycket jag tar ut....
Citera
2016-01-24, 14:09
  #8
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazerx
okej, men vad för billigt element kan du rekommendera för främst låga toner. Och nej hade tänkt att använda på mitt rum eftersom jag tar ofta hem kompisar och vi brukar lyssna på Music hela tiden. Plus min ena kompis köpte ett pyle element från ebay (dock kommer jag inte ihåg vilket) som det var ett jävla drag i, och tror det va runt samma spec och samma tum. Hade tänkt att "slå" honom med denna högtalare eftersom den verkade vara bra på de låga frekvenserna med den stora upphängningen. Men jag kan ha helt fel med allt för som sagt så är jag inte så bra med högtalare, så om du kan ge några fler tips så skulle jag vara jätte tacksam. btw tack för det snabba svaret

Använda AUDIOPIPE TXXBD112 på rummet? Detta är ett högtalarelement som skall sitta monterat i någon form av låda.
Citera
2016-01-26, 09:48
  #9
Medlem
Inte ens på tillverkarens hemsida finns Thiele/Small parametrar tillgängliga så det är omöjligt att bygga en ordentlig låda till den. Det är viktigt för du kan lätt spela sönder basen eller steget om det blir fel. Köp nåt annat.
Citera
2016-02-24, 12:55
  #10
Medlem
Totalt ointressant vad elementet klarar för effekt. Allt har med lådkonstruktionen att göra.
Sen blir jag alltid misstänksam när man marknadsför ett element med effektsiffror. Känns som Billebro typ. Junk.
Tex en bra hornhögtalare med hög känslighet. Typ 100 dB/w/m så behöver du inte många watt för bli vräkt.
Så om din högtalare har en känslighet på 86 db/w/m så kommer det se ut så här för komma upp i samma ljudtryck som en bra hornhögtalare.

2 w = 89 dB

4 w = 92 dB

8 w = 95 dB

16 w = 98 dB

32 w = 101 dB

64 w = 104 dB

128 w = 107 dB

256 w = 110 dB

Med det här som räkneexempel, börja med vilken typ av låda. Välj ett element som passar och sen slutsteget. Det kanske räcker med en bra 100 wattare som har lite ork , dvs som nästan dubblar ner till 2 Ohm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback