Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-09, 22:18
Medlem
Får på sin höjd någon tusenlapp...

blir det över 10 000 kommer jag amortera ett blancolån jag dras med. tvivlar dock att det blir så mycket.

mellan 5000-10 000 så unnar jag mig en resa

under fem så blir det konsumtion
Citera
2016-01-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Det känns kanon! Hellre få 40k i klumpsumma än att få 3k extra i månaden som jag ändå hade spenderat på skit. Nu kommer jag spara 35k och spendera 5k på nåt roligt.

Du har så dålig koll på pengar så att du hellre ser att staten snor dina pengar innan du kommer åt dem till 0% ränta istället för att pyttsa in 3k på ett sparande med riktig avkastning per månad?
Citera
2016-01-10, 00:42
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Är jag den enda som sitter och väntar på deklarationen i mars månad? Jag har lyckats räkna ut att jag får tillbaka runt 40000 kr iår. Betalat väldigt mycket skatt iår.. vet ni själva hur mycket ni kommer få tillbaka och vad ni skall göra med pengarna? Denna ständigt ivriga väntan..

Grattis! Så du har lånat ut pengar mer eller mindre räntefritt till (S)vetsaren för att kunna finansiera befolknings utbytet och annat trams! Grattis!

Fan att svensken är så ekonomiskt efterbliven...
Citera
2016-01-10, 00:44
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg

blir det över 10 000 kommer jag amortera ett blancolån jag dras med. tvivlar dock att det blir så mycket.

Vart reser man för 5-10k? Söderköping?
Citera
2016-01-10, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du har så dålig koll på pengar så att du hellre ser att staten snor dina pengar innan du kommer åt dem till 0% ränta istället för att pyttsa in 3k på ett sparande med riktig avkastning per månad?
Jag har perfekt koll på min ekonomi. Jag föredrar hellre en större klumpsumma än extra i lön vajre månad. Det är roligare att få en klumpsumma. Jag sparar redan 10000 kr per månad, så jag är ändå inte i större behov av pengarna. Räntefritt eller inte, roligare med en klunpsumma och det är individuellt.
Senast redigerad av Spark7 2016-01-10 kl. 00:48.
Citera
2016-01-10, 02:04
Medlem
Frolmlansts avatar
Jag får tillbaka cirka 26 000, jag har många avdrag att göra. Resor till och från arbetet á cirka 3 000 mil, till exempel. Och då dras redan lägre skatt för mig av arbetsgivaren än vad som är standard.
Citera
2016-01-10, 14:45
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg

Om det blir >10 tkr så amorterar du ett blancolån, vilket låter vettigt.
Blir det <10 tkr så lägger du pengarna på skit, hur tänker du där?
Kommer du endast att betala av ditt blancolån den gång du får >10 tkr på en gång?
Citera
2016-01-10, 14:48
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Jag har perfekt koll på min ekonomi. Jag föredrar hellre en större klumpsumma än extra i lön vajre månad. Det är roligare att få en klumpsumma. Jag sparar redan 10000 kr per månad, så jag är ändå inte i större behov av pengarna. Räntefritt eller inte, roligare med en klunpsumma och det är individuellt.

Om du nu är så lättroad, varför ber du inte din arbetsgivare att dra extra preliminärskatt så du får ännu roligare?
Citera
2016-01-10, 15:28
Medlem
Kommer förmodligen få en kvarskatt på 3-4K

Begärde jämkning men skulle kanske tagit i lite mer fast när jag tänker efter så är det nog bättre att få en summa man lätt kan pynta in direkt i Maj.
Citera
2016-01-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Vart reser man för 5-10k? Söderköping?

Va? För 5-10k kan du åka till valfritt resmål i Europa...

Jag får nog betala som vanligt.
Citera
2016-01-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Om du nu är så lättroad, varför ber du inte din arbetsgivare att dra extra preliminärskatt så du får ännu roligare?
Därför att jag behöver ha råd till att betala mina räkningar likaså. Att betala skatt är inte roligt men alla hanterar vi pengar olika.
Citera
2016-01-10, 17:32
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Va? För 5-10k kan du åka till valfritt resmål i Europa...

Jag får nog betala som vanligt.

OCh man bor på gatan då eller? Och äter det man hittar i soptunnor?

jag brukar ju köra hotell och sen restaurang. Men alla är vi olika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in