Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-26, 20:10
  #13
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jag tror det är du som inte begriper. Vad fan skall du med deras smtp-server till om du INTE vill ha en mailadress @bredband2 ? Och varför skulle man vilja ha det?

Om du har Gmail använder du lämpligen smtp.gmail.com. Samma sak för alla seriösa mail-providers, man använder mailservrarna där man har sin mailtjänst, antingen det är en gratistjänst eller nåt man betalar för.

De dagarna man kunde köra sin utgående mail via valfri operatörs smtp är som tur är över. Använder du POP3 också... ?

/capmac
Du måste väl vara synnerligen korkad? Varför skulle man vilja använda sin ISPs mail? ALLA (förutom B2) har en smtp RELAY som man kan använda för att skicka mail, oavsett vad man har för e-post adress. Varför skulle man vilja använda gmail när man kan ha en egen server?

Om det är coolt att ha en egen MC server är det väl ok att ha en egen mailserver?

Har haft egen mailserver i närmare 20 år och har aldrig haft problem med att en ISP inte låter mig använda deras SMTP server för relay.
Citera
2017-02-27, 15:18
  #14
Medlem
Ser inte problemet, har Bredband2, port 25 utgående är öppen för mig. Även inkommande för den delen.
Citera
2017-05-10, 12:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jag tror det är du som inte begriper.

Jag har tolkat prislistan och mailat Bredband2 och fått svar att det kostar pengar att ha utgående mail hos dem. Du får gärna klargöra om det ligger till på annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Vad fan skall du med deras smtp-server till om du INTE vill ha en mailadress @bredband2 ? Och varför skulle man vilja ha det?

För att kunna skicka ut mail från tjänster på servrar på deras nät. T ex SMART-varningar från hårddiskövervakning exempelvis. Det spelar inte så mycket roll om det står @bredband2 på slutet, det får det gärna göra, men det kostar pengar att skicka mail via deras SMTP-servrar.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Om du har Gmail använder du lämpligen smtp.gmail.com. Samma sak för alla seriösa mail-providers, man använder mailservrarna där man har sin mailtjänst, antingen det är en gratistjänst eller nåt man betalar för.

Har växlat till Gmails SMTP sen jag skrev förra inlägget, funkar ypperligt och mer lättöverskådligt. Jag trodde man kunde använda Bredband2:s SMTP-server eftersom uppkopplingen är därifrån. Så var det med Telia, det erbjöd SMTP utan kostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
De dagarna man kunde köra sin utgående mail via valfri operatörs smtp är som tur är över.

Via valfri operatör genererar spam utan tvekan, om det ens existerat måste det varit väldigt länge sedan. Det här gällde via operatören - Bredband2 - man har uppkopplingen hos. Eftersom de spam-spärrar (antar jag) SMTP-porten (det gjorde Telia iaf) så kan man ju inte köra en egen SMTP-server och måste därför relaya mailen vidare till deras SMTP-server som ersättning - som var gratis hos Telia.

Dock såg jag nu att xenion rapporterat att 25:an är öppen. Tack för det, då finns det alternativ att köra egen SMTP-server.

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Använder du POP3 också... ?

POP3 är off topic. Men ja visst, t ex för att hämta mail från andra adresser in i Gmail när andra alternativ inte finns.
__________________
Senast redigerad av dotpointer 2017-05-10 kl. 12:20.
Citera
2017-05-10, 12:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
För att kunna skicka ut mail från tjänster på servrar på deras nät. T ex SMART-varningar från hårddiskövervakning exempelvis. Det spelar inte så mycket roll om det står @bredband2 på slutet, det får det gärna göra, men det kostar pengar att skicka mail via deras SMTP-servrar.

Fast SMTP-relän som tråden verkar handla om är väl inte speciellt nödvändiga idag. De flesta eposttjänster brukar stödja port 465 (smtps d v s SSL/TLS) och 587 (message submission med STARTTLS). Dessa portar brukar inte vara blockerade även om port 25 är det vilket gör att SMTP-relän blir onödiga och det är ju även onödigt att internetoperatören ska logga all epost man skickar.
Citera
2017-05-10, 20:08
  #17
Medlem
Bongomans avatar
Det var sämre förr. Då kunde man sitta med en massa prylar som kameror och mjukvaror som inte hade något annat än SMTP utan autentisering. När leverantörerna stängde ner sina portar plus avslutade sina relay satt man fast på riktigt. Då var det bara att sätta upp en linuxburk och relaya till ett annat relay som man fick betala dyrt för. Den ISP jag hade så till att man inte ens kunde göra det utan var tvingad till webbmail eller deras relay som inte accepterade andra adresser än deras egna. De gick i konkurs ett halvår senare.
Citera
2017-05-11, 14:08
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
Dock såg jag nu att xenion rapporterat att 25:an är öppen. Tack för det, då finns det alternativ att köra egen SMTP-server.

Varför ska du sitta och köra egen SMTP-server? I princip varje seriös email-leverantör har lösningar för SMTP. Du behöver inte sitta och mecka med egen server eller använda din ISP's.
Citera
2017-05-14, 10:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Varför ska du sitta och köra egen SMTP-server? I princip varje seriös email-leverantör har lösningar för SMTP. Du behöver inte sitta och mecka med egen server eller använda din ISP's.

Det var enklast att bara köra på ISP:ns SMTP, bara mata in deras adress och klart färdigt. Men ISP:n Bredband2 har ingen gratis SMTP. Kör Gmails nu som föreslaget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback