Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-09, 08:04
  #1
Medlem
Jag har bredband2 och från den 15:e januari så kommer jag inte längre kunna skicka epost:

http://www.bredband2.com/info-om-ny-e-postplattform/

Man kan köpa nya epost-adresser från bredband2 och då får man tillgång till en smtp-server som man kan skicka med de från de adresserna. Jag vill dock fortsätta skicka med min egen adress som avsändare.

Jag har försökt prata med dem på supporten både via epost och telefon men de verkar inte ens förstår problemet. De tycker jag skall byta till gmail-adress om jag inte vill köpa en ny epost-adress från dem.

Man kan ju tycka att när de blockerar port 25 så borde de åtminstånde tillhandahålla en smtp-server man kan relay:a via.
Citera
2016-01-09, 09:51
  #2
Medlem
usb3s avatar
Varför skulle de hänvisa utgående SMTP till port 25 om de nu skulle blocka den?

Citat:
Utgående (SMTP): mailout.bredband2.com (port 25, eller 465)
Det är inte så att du ska relaya hit?
Citera
2016-01-09, 11:11
  #3
Medlem
Deras gamla smtp-server var fri att använda för alla deras kunder.

Den nya (mailout.bredband2.com) får man bara tillgång till om man köper epost-konton av dem och dessutom enligt supporten så skall man då bara kunna använda deras adresser som avsändare när man skickar via den.

Port 25 har de blockerat i många år så som de flesta ISP:er så att man inte kan köra en egen mailserver.
Citera
2016-01-09, 12:30
  #4
Medlem
hashs avatar
Jag bytte till Bahnhof häromdagen och var säker på att dom blockerade utgående TCP 25 för mig, så jag började konffa min Postfix för deras SMTP-relay och fick det att lira.
Men igår testade jag att köra en telnet ut på TCP 25 och såg att för mig är det helt öppet.
Citera
2016-01-09, 12:33
  #5
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1521
Deras gamla smtp-server var fri att använda för alla deras kunder.

Den nya (mailout.bredband2.com) får man bara tillgång till om man köper epost-konton av dem och dessutom enligt supporten så skall man då bara kunna använda deras adresser som avsändare när man skickar via den.

Port 25 har de blockerat i många år så som de flesta ISP:er så att man inte kan köra en egen mailserver.

Men är det inte så att du kan skicka via servern ändå bara att du authentiserar dig på TCP 465, antar att det är TLS som gäller för dig?
Så får man göra på Bahnhofs SMTP-relay iaf.
Citera
2016-01-09, 16:29
  #6
Medlem
Mogaku-sans avatar
Varför inte använda gmail, hotmail eller yahoo? Dessa är inte beroende av vilken ISP man har. Man riskerar ju bara att binda upp sig då man blir beroende av sin ISP för att kunna skicka och läsa e-post.

Vad vinner man på att använda adresser från Telia, Bahnhof eller i detta fall Bredband2?
Citera
2016-01-09, 16:43
  #7
Medlem
Jagtrollarintes avatar
Du har missuppfattat datum det där var för ett år sen.
Citera
2016-01-10, 04:48
  #8
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1521
Jag har bredband2 och från den 15:e januari så kommer jag inte längre kunna skicka epost:

http://www.bredband2.com/info-om-ny-e-postplattform/

Man kan köpa nya epost-adresser från bredband2 och då får man tillgång till en smtp-server som man kan skicka med de från de adresserna. Jag vill dock fortsätta skicka med min egen adress som avsändare.

Jag har försökt prata med dem på supporten både via epost och telefon men de verkar inte ens förstår problemet. De tycker jag skall byta till gmail-adress om jag inte vill köpa en ny epost-adress från dem.

Man kan ju tycka att när de blockerar port 25 så borde de åtminstånde tillhandahålla en smtp-server man kan relay:a via.



Du ändrar ju bara inställningarna till dem nya om du använder en egen klient för eposten och fortsätter som vanligt. Inget mer med det? Vad yrar du om? De blockerar ju inte heller port 25, utan skriver att du ska bland annat använda den framöver. Varför använder du inte en epost som inte tillhör en operatör? Slipper man en massa kladd.



Citat:
Ursprungligen postat av Jagtrollarinte
Du har missuppfattat datum det där var för ett år sen.


"Flytten av samtliga konton kommer att ske under flera dagar, med start 2015-01-16 klockan 21.00.
Trots detta kommer alla inkommande meddelanden att hamna på den nya plattformen fr.o.m. 2015-01-16 klockan 21.00."

Jag skulle inte räkna med att ett datum som inträffar om några dagar är för ett år sen.
__________________
Senast redigerad av Slitet-Golv 2016-01-10 kl. 04:51.
Citera
2016-01-10, 17:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtrollarinte
Du har missuppfattat datum det där var för ett år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
...
"Flytten av samtliga konton kommer att ske under flera dagar, med start 2015-01-16 klockan 21.00.
Trots detta kommer alla inkommande meddelanden att hamna på den nya plattformen fr.o.m. 2015-01-16 klockan 21.00."

Jag skulle inte räkna med att ett datum som inträffar om några dagar är för ett år sen.

Ähum...
V.v jämför årtalet du citerade med dagens på valfri extern pålitlig källa - Typ TextTV eller www.SR.se
Citera
2016-01-14, 00:20
  #10
Medlem
Motor_666s avatar
Den mest nedrökta tråden i mannaminne! Hur får jag den i min signatur?!

Ligger och hoppar av fniss...
Har i o för sig Bredband2 men med Gmail. Så jag kanske klarar mig!

*skrattar så jag kiknar!
Citera
2017-02-25, 14:45
  #11
Medlem
Skratta kan man gott göra - åt Bredband2.

Vet att tråden är gammal, men för nästa person som undrar samma sak så kan informationen nedan vara intressant.

Informationen Bredband2 lämnat på sin hemsida (i utloggat läge) är luddig enligt min åsikt. Mailade därför och frågade Bredband2 idag 2017-02-25 om de verkligen inte hade någon kostnadsfri SMTP-server för sina kunder.

Svaret från deras kundtjänst/support var detta (snabbt svar i alla fall):

Citat:
"För att kunna ta del utav våra SMTP inställningar så behöver du ha ett epostkonto hos oss
Det kostar 19,00 kr/mån.

Återkom gärna om du har vidare frågor eller funderingar.

Ha en bra dag!"

Det blir 228 spänn om året för att kunna skicka mail. Till och med gamla Telia ADSL erbjöd en SMTP-server kostnadsfritt, men inte Bredband2 alltså. Bredband2 fungerar i övrigt bra som leverantör vad jag vet, men i det här fallet är det tumme ner.

Kan tipsa om att om man har ett Gmail-konto tillgängligt (eller Google Apps/Gsuite) så kan man använda deras SMTP-server, om man tillåter "mindre säkra appar" (dvs SMTP-åtkomst).
Citera
2017-02-26, 00:04
  #12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
Kan tipsa om att om man har ett Gmail-konto tillgängligt (eller Google Apps/Gsuite) så kan man använda deras SMTP-server, om man tillåter "mindre säkra appar" (dvs SMTP-åtkomst).

Jag tror det är du som inte begriper. Vad fan skall du med deras smtp-server till om du INTE vill ha en mailadress @bredband2 ? Och varför skulle man vilja ha det?

Om du har Gmail använder du lämpligen smtp.gmail.com. Samma sak för alla seriösa mail-providers, man använder mailservrarna där man har sin mailtjänst, antingen det är en gratistjänst eller nåt man betalar för.

De dagarna man kunde köra sin utgående mail via valfri operatörs smtp är som tur är över. Använder du POP3 också... ?

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback