Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-09, 07:27
  #1
Medlem
Hej!
Som rubriken lyder, så planerar jag och tre vänner, att vara på plats under sommarens fotbolls-EM.

Planen vi har är att ta oss ner med husbil, med tanke på att Sveriges matcher spelas på tre olika platser. Saint Denis, Toulouse och i Nice.

Det jag nu undrar är:
Finns det någon som har erfarenhet av husbil/husvagns semester i Frankrike i stort, eller kanske mer specifikt dessa tre städer?
Det jag vill veta är hur möjligheterna att stanna med husbil ser ut, fungerar det som i Sverige med att kunna stanna på rastplatser etc?
Finns det gott om ställen för s.k. camping? Med elstolpe och hela köret?

Dessutom är tre av oss dåligt bevandrade i konsten att köra utomlands. Något extra man bör tänka på, vägar man bör undvika?

Hoppas på fina tips i denna tråd. Allt ni kan tänkas komma på ser jag som matnyttigt.
Tack på förhand!
Citera
2016-01-09, 11:42
  #2
Medlem
gilbert25s avatar
Frankrike har Europas bästa motorvägar enligt mig, stora och lättkörda. Ingen direkt ni behöver tänka på, finns rastplatser ut med alla stora vägar.

Ska ta bilen ner till Nice, ses där!
Citera
2016-01-09, 13:51
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Frankrike har tusentals ställplatser där ni kan stå över natten för en struntsumma, typ 5 till 10 euro.
Där kan ni tömma toa, gråvatten och sopor samt fylla på färskvatten.
Ni kan ta in på vanlig camping ibland, när kvinnorna ombord behöver tvätta håret och kläderna.

Frankrike är stort, det tar tid att köra till de sydligare delarna, där det också blir väldig varmt.

Köp boken All the Aires France (2016).

Jag rekommenderar er verkligen att göra denna resa!
Planera och stanna på fler ställen, det kan bli er häftigaste semester någonsin!!
Citera
2016-01-10, 19:59
  #4
Medlem
Tack för svaren. Lugnar åtminstone mig något, med så positiva tongångar.

Något man absolut bör se på resan? Annat än det som kan tyckas självklart?
Trippen blir alltså Saint Denis-Toulouse-Nice. Sedan troligen över Milano hem.
Citera
2016-01-10, 21:10
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiaialof
Tack för svaren. Lugnar åtminstone mig något, med så positiva tongångar.

Något man absolut bör se på resan? Annat än det som kan tyckas självklart?
Trippen blir alltså Saint Denis-Toulouse-Nice. Sedan troligen över Milano hem.
Du kan inte köpa husbil i Paris, stanna tex på Euro-Disneys ställplats, ta pendeltåget till stan.
Citera
2016-01-10, 21:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiaialof
Tack för svaren. Lugnar åtminstone mig något, med så positiva tongångar.

Något man absolut bör se på resan? Annat än det som kan tyckas självklart?
Trippen blir alltså Saint Denis-Toulouse-Nice. Sedan troligen över Milano hem.
Blir faktiskt lite avundsjuk måste jag säga! Jag och mina polare hade planerat en liknande rundresa under EM. Men nu har vissa fått för sig att det blir för långvarigt och för dyrt. Så blir nog bara ett par dagar och en match i en av Sveriges spelorter för min del. Troligtvis Sverige-Irland i Paris om vi får biljetter.

Hursomhelst tycker jag att ni borde stanna i Saint-Nazaire påvägen från Paris till Toulouse. Saint-Nazaire är alltså platsen för Sveriges träningsanläggning under hela mästerskapet. Kanske vore kul att kika på någon träning och jaga Zlatan och andra spelares autografer? Sen verkar det även som en mysig liten stad med närhet till stränder.

Andra lite större städer att besöka på vägen skulle kunna vara Nantes, Bordeaux, Montpellier och Marseille. Sen är hela den franska Rivieran väldigt fint, inklusive just Nice men även Cannes, Antibes och Monaco.
Citera
2016-01-11, 00:42
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheClitCommander
...
Andra lite större städer att besöka på vägen skulle kunna vara Nantes, Bordeaux, Montpellier och Marseille. Sen är hela den franska Rivieran väldigt fint, inklusive just Nice men även Cannes, Antibes och Monaco.
Japp, se bara till att ni inte reser när fransmännen tar semester, de är värre än oss!
Inte en solstol, barstol eller parkeringsplats kommer vara ledig på franska rivieran.

Övriga frankrike är dock tomt...

(Skrev fel ovan, köra inte köpa...)
Citera
2016-01-11, 14:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Japp, se bara till att ni inte reser när fransmännen tar semester, de är värre än oss!
Inte en solstol, barstol eller parkeringsplats kommer vara ledig på franska rivieran.

Övriga frankrike är dock tomt...

(Skrev fel ovan, köra inte köpa...)

När gör Fransmännen det då? Nog har dom relativt sen semester där, Aug-Sep? Resan planeras 10-26 Juni, plus minus någon dag.

Ställplats och pendel alltså. Var något vi funderat på, då vi nästan förstod att man inte vill in i Paris med något större än en vespa!
Antar att det finns gott om ställplatser runt omkring staden. Ska definitivt kolla upp Disney. Tack för tipset!
__________________
Senast redigerad av Hiaialof 2016-01-11 kl. 15:05.
Citera
2016-01-11, 15:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheClitCommander
Blir faktiskt lite avundsjuk måste jag säga! Jag och mina polare hade planerat en liknande rundresa under EM. Men nu har vissa fått för sig att det blir för långvarigt och för dyrt. Så blir nog bara ett par dagar och en match i en av Sveriges spelorter för min del. Troligtvis Sverige-Irland i Paris om vi får biljetter.

Hursomhelst tycker jag att ni borde stanna i Saint-Nazaire påvägen från Paris till Toulouse. Saint-Nazaire är alltså platsen för Sveriges träningsanläggning under hela mästerskapet. Kanske vore kul att kika på någon träning och jaga Zlatan och andra spelares autografer? Sen verkar det även som en mysig liten stad med närhet till stränder.

Andra lite större städer att besöka på vägen skulle kunna vara Nantes, Bordeaux, Montpellier och Marseille. Sen är hela den franska Rivieran väldigt fint, inklusive just Nice men även Cannes, Antibes och Monaco.

Ja jag ser framemot denna resa nåt så oerhört. Har haft tanken på att luffa runt i Europa tidigare, men aldrig gjort slag i saken. Fotbollen är såklart huvudmålet, men allt runt omkring är också spännande.

Vi får kika på lite städer helt enkelt. Enda bestämda är att vi ska möta upp lite andra vänner som bokat boende i Toulouse.
Får försöka klämma in ett stopp i Saint-Nazaire.
Hoppas du/ni tar er till Stade France åtminstone då!
Citera
2016-01-18, 18:49
  #10
Medlem
Jag slår ett slag för Menton som ligger nära Nice åt italienska gränsen till.
Som ett alternativ till stekarställen som Monaco och Cannes erbjuder Menton ett mera jordnära alternativ med samma goda klimat och än bättre stränder.

Har varit där innan och skall dit igen innan Sveriges match emot Belgien.
Citera
2016-01-19, 01:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag slår ett slag för Menton som ligger nära Nice åt italienska gränsen till.
Som ett alternativ till stekarställen som Monaco och Cannes erbjuder Menton ett mera jordnära alternativ med samma goda klimat och än bättre stränder.

Har varit där innan och skall dit igen innan Sveriges match emot Belgien.

Detta ska jag absolut lägga på minnet. Vi är inte några "stekare". Så det är absolut värt att kollas upp! Tack för tipset!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2671027

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback