Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-09, 14:18
  #133
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
och vad ska folk göra då? sluta leva eller? det är ju populära turistmål trotts allt.
Det är ju just det terroristerna vill att folk ska sluta resa och va rädda.
Folk reser ju till Paris fortfarande trotts att risken för terror där är ganska hög, USA och så vidare, finn s ju länder som är mer utsatta för terror än andra som folk fortfarande reser mycket till.

Att vissa människor fattar korkade beslut och tar risker betyder kanske inte att alla måste göra likadant?

Det finns resmål med lägre risk än Egypten, man måste inte åka till Hurghada bara för att andra gör det. Reser man till det här landet måste man också vara beredd på de konsekvenser som kan uppstå, så har det varit i många år i Egypten.
Citera
2016-01-09, 14:20
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att vissa människor fattar korkade beslut och tar risker betyder kanske inte att alla måste göra likadant?

Det finns resmål med lägre risk än Egypten, man måste inte åka till Hurghada bara för att andra gör det. Reser man till det här landet måste man också vara beredd på de konsekvenser som kan uppstå, så har det varit i många år i Egypten.

Paris är väl typ lika stor risk nu :P har ju hänt mycket där senaste året.
Citera
2016-01-09, 14:24
  #135
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Paris är väl typ lika stor risk nu :P har ju hänt mycket där senaste året.

Tråden handlar ju inte om Paris, men visst, man bör noga överväga om man ska välja Paris, London, Madrid med flera, tycker jag. Hur som helst, sol kan man få på betydligt säkrare platser än i Hurghada, det är jag övertygad om.

Att resa till militärdiktaturer, odemokratiska länder och länder med en historia av terrordåd kan knappast påstås vara ett smart val tycker jag, inte ur någon aspekt.
Citera
2016-01-09, 14:27
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tråden handlar ju inte om Paris, men visst, man bör noga överväga om man ska välja Paris, London, Madrid med flera, tycker jag. Hur som helst, sol kan man få på betydligt säkrare platser än i Hurghada, det är jag övertygad om.

Att resa till militärdiktaturer, odemokratiska länder och länder med en historia av terrordåd kan knappast påstås vara ett smart val tycker jag, inte ur någon aspekt.

Nej,men samtidigt vinner ju terroristerna då, så det där är ju åt båda håll.
Tex om folk skulle sluta åka till Paris.
Citera
2016-01-09, 14:31
  #137
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nej,men samtidigt vinner ju terroristerna då, så det där är ju åt båda håll.
Tex om folk skulle sluta åka till Paris.

Man kan också se det som konsumentmakt, gör ert land säkert och rättvist så kommer jag med mina pengar igen.

Vill egyptierna tjäna pengar på mig så får de kämpa för det, se till så att landet blir demokratiskt och stabilt, en förutsättning för att bygga säkerhet, de kan börja där.
Citera
2016-01-09, 14:47
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Jag postar hellre källor som är skrivna av människor på plats än av journalister som uppenbarligen inte har en aning om vad som har hänt.

Det verkar som vindarna har vänt även i media, det kanske inte var ett terrordåd trots allt

Du har postat ett facebookinlägg från en person som inte har sett händelsen. Ingenting mer än att postaren är vid liv, verkar stämma. Trots det tycker du att det är relevant.... Du kan lika gärna posta vad en kassörska på ICA har för förklaring till händelsen.


Ser inga tecken på att "vindarna har vänt" i seriös media, som färska artiklar i BBC eller Independent.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-35268713
http://www.independent.co.uk/news/wo...-a6803736.html

Man tar upp att hotellet söker ansluta till turistmyndigheternas bortförklaringar, men det är ingen som förväntar sig något annat.

BBC:s analys:
Citat:
Sadly for Egypt, this is only the latest incident in a growing list of sporadic terrorist attacks carried out by jihadist fanatics, aimed at harming the government and driving away much-needed foreign investment and tourism.

Trovärdigt vittne, från Independents artikel:
Citat:
But witnesses claimed the killed attacker was wearing an explosives belt, with retired military officer Mohammed Beram telling the Associated Press it could be seen when the man was stripped by security forces.
Citera
2016-01-09, 15:13
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nej,men samtidigt vinner ju terroristerna då, så det där är ju åt båda håll.
Tex om folk skulle sluta åka till Paris.
Skillnaden mellan FR och Egypten är att Frankrike (ännu) är ett övervägande icke-muslimskt land (dvs sekulärt). Egypten, vad jag vet, tillåter bara islam. I praktiken. I en sådan "tillåtande" miljö är det lättare för radikala krafter att växa till sig ohejdat.

Franska folket avskyr jihadism/islam(ism), men jag är inte lika säker på vad egyptier anser i den frågan - bortsett från de som är direkt beroende av turistnäringen förstås. Men de kan ju nära ett hat mot "kafirer" i smyg, mot bättre vetande, det kan vi inte veta någonting om. Kvinnosynen lämnar ju mycket övrigt att önska, enligt många kvinnliga turisters vittnesmål, när det väl hettar till i gruppflockar med unga egyptiska män.

Jag råder ingen att resa till något MENA-land i dagsläget, för riskabelt helt enkelt. Paris är en mild västanfläkt i jämförelse.
Citera
2016-01-09, 15:40
  #140
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Du har postat ett facebookinlägg från en person som inte har sett händelsen. Ingenting mer än att postaren är vid liv, verkar stämma. Trots det tycker du att det är relevant.... Du kan lika gärna posta vad en kassörska på ICA har för förklaring till händelsen.


Ser inga tecken på att "vindarna har vänt" i seriös media, som färska artiklar i BBC eller Independent.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-35268713
http://www.independent.co.uk/news/wo...-a6803736.html

Man tar upp att hotellet söker ansluta till turistmyndigheternas bortförklaringar, men det är ingen som förväntar sig något annat.

BBC:s analys:


Trovärdigt vittne, från Independents artikel:

Och hur värderar du de så kallade trovärdiga vittnena? Du tycker att dessa vittnena är trovärdiga för att det uppfyller vad du själv tror på. Varför skulle en kassörskas vittnesmål vara mindre trovärdigt än vad medias är? Bara för att man har en journalistutbildning innebär inte att man har absolut rätt i alla sammanhang. Tänk om tänk rätt.
Citera
2016-01-09, 15:45
  #141
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tråden handlar ju inte om Paris, men visst, man bör noga överväga om man ska välja Paris, London, Madrid med flera, tycker jag. Hur som helst, sol kan man få på betydligt säkrare platser än i Hurghada, det är jag övertygad om.

Att resa till militärdiktaturer, odemokratiska länder och länder med en historia av terrordåd kan knappast påstås vara ett smart val tycker jag, inte ur någon aspekt.

Sitt hemma ni och var rädda ni så lever vi andra vidare. Terrordåd och/eller brott kan hända överallt.
Citera
2016-01-09, 15:52
  #142
Medlem
Equinoxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Jag postar hellre källor som är skrivna av människor på plats än av journalister som uppenbarligen inte har en aning om vad som har hänt.

Det verkar som vindarna har vänt även i media, det kanske inte var ett terrordåd trots allt

Jag tror mer på en journalist som intervjuar drabbade Sammie än på någon full turist på hotellet bredvid.
Citera
2016-01-09, 15:53
  #143
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Sitt hemma ni och var rädda ni så lever vi andra vidare. Terrordåd och/eller brott kan hända överallt.

Man måste ju inte vara rädd för att man inte tar onödiga risker, jag anser att det är en onödig risk att åka till Hurghada när det finns sol på historiskt betydligt säkrare platser.

Japp, terrorn kan slå till närsomhelst, varsomhelst, dock är vissa platser historiskt säkrare än andra, man behöver liksom inte utmana ödet, rätt så dumt tycker jag.

Gnäll bara inte när de svenska skattebetalarna inte vill undsätta er eller när resebyrån inte går er till mötes, ni reser på eget ansvar, många har inte riktigt grepp om det.
Citera
2016-01-09, 16:41
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man måste ju inte vara rädd för att man inte tar onödiga risker, jag anser att det är en onödig risk att åka till Hurghada när det finns sol på historiskt betydligt säkrare platser.

Japp, terrorn kan slå till närsomhelst, varsomhelst, dock är vissa platser historiskt säkrare än andra, man behöver liksom inte utmana ödet, rätt så dumt tycker jag.

Gnäll bara inte när de svenska skattebetalarna inte vill undsätta er eller när resebyrån inte går er till mötes, ni reser på eget ansvar, många har inte riktigt grepp om det.
Exakt. Solen steker på lika bra på Teneriffa som i Egypten vid denna tid på året. Teneriffa har ett bättre track reckord vad gäller IS-terror, och då blir valet enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback