Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-08, 11:41
  #1
Medlem
Hej på er,

Är svensk medborgare som under våren kommer att bosätta mig på Åland.

Är det någon här som vet om jag som svensk får ta åländsk jägarexamen + sedermera även licens för jaktvapen där?

Har försökt få kontakt med åländska samt finska myndigheter men utan resultat hittills.
Citera
2016-01-08, 11:46
  #2
Medlem
Man får som svensk jaga med SVENSK jägarexamen på Åland/Finland. Som svensk får man INTE jaga med Åländsk/finsk jägarexamen på Åland/Finland. En finne får jaga i Sverige med finsk jägarexamen, men INTE med svensk. Som jag förstår det.
Citera
2016-01-08, 12:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man får som svensk jaga med SVENSK jägarexamen på Åland/Finland. Som svensk får man INTE jaga med Åländsk/finsk jägarexamen på Åland/Finland. En finne får jaga i Sverige med finsk jägarexamen, men INTE med svensk. Som jag förstår det.


Som jag misstänkte, tack!

Vet du hur det ligger till med att som svensk med svensk jägarexamen förvara sitt vapen i bostaden på Åland om man nu bor där?
Citera
2016-01-08, 12:13
  #4
Medlem
Med vapenskåp och registrerat vapen hos Polismyndigheten, ja.
Citera
2016-01-08, 12:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Med vapenskåp och registrerat vapen hos Polismyndigheten, ja.


Självklart, tack för din hjälp!
Citera
2016-01-08, 14:15
  #6
Medlem
seadog678s avatar
Det kan va bra att checka upp hur det är med jakträtt också, speciellt om du vill jaga ensam.
Citera
2016-01-08, 15:44
  #7
Medlem
Släng iväg ett PM eller fråga här om du behöver mer hjälp med jaktrelaterade saker om speciellt Åland då. Har bekanta (som tydligen inte svarat dig) och är rätt kunnig på lagstiftningen själv...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback