Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-07, 18:00
  #13
Medlem
Mulla Krekars avatar
Stålmannen flyger ju ut i rymden! Där finns inget luft!
Citera
2016-01-10, 09:58
  #14
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Naturligtvis skulle det gå att kväva Stålmannen, men han kan nog hålla andan ganska länge.
Citera
2016-01-14, 04:38
  #15
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Naturligtvis skulle det gå att kväva Stålmannen, men han kan nog hålla andan ganska länge.

Har inte läst mycket stålmannen de sista trettio åren men förr i tiden var det åtminstone accepterat att hans lungkapacitet är i det närmaste obegränsad och att detta således blir en ickefråga. Vilket jag tycker är fullt acceptabel serietidningslogik. Är man stark nog att flytta planeter kan man nog hålla andan något år eller så också.
Citera
2016-01-26, 14:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Jag undrar ibland över lite snaskiga saker typ hur går det till pippa med stålmannen jag menar är snoken som ett armeringsjärn eller?
Det finns utrett:
http://www.rawbw.com/~svw/superman.html
Citera
2016-03-30, 13:05
  #17
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Jag undrar ibland över lite snaskiga saker typ hur går det till pippa med stålmannen jag menar är snoken som ett armeringsjärn eller?

Vidare undrar jag hur det går när han är gör nummer två klankar det till som en metalltacka i stolen eller?


Jasså han dör om man inte ger honom sol

eller ge honom mat som inte vuxit under solljus..
verkar skilja vilken tidsaxel som gäller,är det sextiotalets till versionbytet på 80talet så är det nog omöjligt,då flög han ju genom universum och flyttade planeter etc redan som stålpojken.
Men från 80talets nystart är han betydligt klenare ,behöver syre i rymden,åtminstone efter ett tag.
I vatten verkar han klara sig länge ,möjligt att kroppen ska föreställa kunna absorbera syret i vattnet.
men det är ju också mycket motsägelser i stålis krafter. Flygförmågan tex beror ju framför allt på jordens lägre gravitation. Hans superkänslor verkar det ju vara lite si och så med ,när han känner av kryptonit i när området borde han bara sparka ifrån och hoppa undan ett femtiotal mil,men det verkar ju aldrig fungera..
Citera
2016-07-04, 18:30
  #18
Medlem
Theomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Därför att han är en seriefigur och avsnittet rimligen på att det utspelas under vattnet. Hur kan Stålmannen flyga, han har ju inga vingar? Det är samma fråga.

Försök inte bygga ihop ett logiskt ramverk runt en ologisk figur. Den här typen av spekulationer är idiotiska.

Inte alls. Även om superhjältar och serietidningar är overkliga så kan de universa de vistas i ha en intern logik och interna fysiska lagar. Det är inte så att Stålmannen kan göra exakt vad som helst för att han är en fiktiv karaktär, utan det finns vissa lagar och regler som hans superhjältande håller sig inom. Detsamma gäller de flesta typer av fiktiva verk.
Om Spindelmannen helt oförklarligt skulle börja flyga, spruta eld och utveckla vingar och antenner i senaste filmens sista akt så hade du bara ryckt på axlarna och tänkt "ja, det är ju fiktion så vad som helst kan ju hända"? Antagligen inte, utan du hade tagits ur upplevelsen eftersom händelsen bryter logiken i diegesis som man genom sitt narrativ byggt upp. Sen är ju inte den logiken alls förenlig med den logik vi känner till i vår värld och oftast är den jävligt dum, men det är en helt annan sak.

För att hålla mig Ont: Såvitt jag vet så behöver inte Stålmannen kvävas eftersom han inte är i behov av syre. Post-crisis så använde Stålmannen ett tag syrgastuber (Och i den tecknade JL-serien en rymddräkt) när han vistades i syrefria miljöer, men det var först innan han insett sin fulla potential. Hans vilja att vara människa var såpass stark att han höll tillbaka sina förmågor och det var inte förrän denna psykologiska spärr släppt som han först lärde sig att till fullo klara sig utan syre.
__________________
Senast redigerad av Theomania 2016-07-04 kl. 18:33.
Citera
2016-07-07, 13:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Egentligen skulle jag vilja säga att han dör. Dock så är han rätt mycket under vatten, till synes helt utan problem, i Justice League: Throne of Atlantis så förmodligen går det inte kväva Stålmannen.


Stålmannen har ju setts flyga mellan planeterna ute i solsystemet, där det inte finns något syre att tala om. Helt utan rymddräkt. Har han inte dykt ner i jordens glödande inre också vid något tillfälle?

Vi snackar inte om en vanlig man med behov av att skydda sin kropp mot sådana saker.
Citera
2016-07-19, 09:35
  #20
Medlem
Theomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Stålmannen har ju setts flyga mellan planeterna ute i solsystemet, där det inte finns något syre att tala om. Helt utan rymddräkt. Har han inte dykt ner i jordens glödande inre också vid något tillfälle?

Kan inte minnas om jag läst någon serie där han flyger ner till Jordens mitt, men jag vet att han bland annat flygit igenom en röd superjätte (I Infinity Crisis) och klarat sig fint. Han förlorade visserligen sina krafter kort därefter, men hann lyckligtvis landat på planeten (Och green lantern) Mogo, så mycket talar för att höga temperaturer eller högt tryck knappast är ett problem för honom.
Citera
2018-09-06, 09:24
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Därför att han är en seriefigur och avsnittet rimligen på att det utspelas under vattnet. Hur kan Stålmannen flyga, han har ju inga vingar? Det är samma fråga.

Försök inte bygga ihop ett logiskt ramverk runt en ologisk figur. Den här typen av spekulationer är idiotiska.
Då har jag en höjdare för dig, han har sin dräkt under sin kostym korrekt? De röda stövlarna
är en del av dräkten korrekt? Nu kan han inte gå omkring i kostym och ha röda stövlar så frågan
är då, har han vanliga skor utanpå stövlarna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback