Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-07, 03:14
  #1
Medlem
kato85s avatar
Behöver hjälp i detta tankespöke som inte vill försvinna eftersom palmemordet hela tiden pratas om i media.

Har sedan tidigare i höst haft starka funderingar om var den .357 magnumrevolver med 6-tumspipa som min morfar under början av 1980-talet ägde, tog vägen.


Bakgrund:

Allt började med att en släkting kommer hem till oss i september med några fotografier från min morfars liv under slutet av 1970-talet, som hon funnit efter decennier i ett källarförråd.

De slitna polaroidbilderna daterade slutet av 70-talet och början av 80-talet visar allt från semestrar till sitt hus, och i en av bilderna ser jag en kollektion med skjutvapen, där en stor magnumrevolver fångar mitt intresse.

Jag kan en del om vapen, är ingen expert på revolvrar men det ser ut som en 357. 6-tums Smith & Wesson med trähandtag, mycket lik denna.
http://picturearchive.gunauction.com...thumbnail1.jpg

Jag frågar mamma var dessa är tagna och hon berättar att han sålde dem före han flyttade från Gotland tillbaka till Norrland, där han senare avled i början av 90-talet.

Strax efter nu i jul så träffar jag på min morbror, och frågar honom om vapnena.
Han berättar då att min morfar sålde vapnena till en polis på Gotland antingen 1986 eller 1987, innan han flyttade tillbaka till Norrland.

Nu börjar mitt intresse ytterligare ta fart då jag läst en hel del om palmemordet och polisspåret, och frågar min morbror om vad han anser om palmemordet. Han får ett uttryck och berättar för mig att min morfar hatade palme, inte att han var extremt politisk men nog såväl på högerkanten som småföretagare och liknande.

Jag ringer samma kväll min mamma ytterligare om detaljen att han sålt vapnena till en polis på Gotland och då vill hon helt plötsligt inte prata mer om saken "jag vet att det förekommit spekulationer om det där men jag vill inte yttra mig om den saken, jag vill inte prata mer om det där"

Min mamma tyckte väldigt mycket om Palme och samtidigt hennes pappa, så jag kan förstå att det är jobbigt för henne att höra hennes egna son spekulera om att pappan haft del i detta, vilket jag såklart aldrig trott.


Konklusion:

Jag tvivlar starkt på att han personligen varit delaktig i dådet, gubben var nästan 90 vid tiden för dådet.
Men om han nu varit palmehatare och umgåtts med liknande folk på Gotland, och sedan sålt sina vapen (b.la Magnum-revolvern) till en bekant (polis) där innan han flyttade tillbaka till fastlandet i mitten av 1980-talet, så tycker jag hela historien verkar intressant.

Det jag undrar är:
1. Går det på ngt. sätt att spåra vapnet i fråga till ägaren?
2. Vem var polisen han sålde vapnet till?


Jag har försökt få tag på bilden på vapnet men de verkar ha smusslats undan hos min morbror, och han vet inte var de lagts när jag frågar honom.
Jag bor förövrigt i ett annat land så det är inte så att jag kan få tag på dem nu. Men när jag är på besök hemma igen så ska jag pröva finna bilden...
__________________
Senast redigerad av kato85 2016-01-07 kl. 03:24.
Citera
2016-01-07, 03:23
  #2
Medlem
ArischManns avatar
rekommenderar att du ringer 08-6505566 (Palmeenheten) om du tvekar kan jag också påminna dig om att det finns en belöning på 50,000,000.
Citera
2016-01-07, 03:26
  #3
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Nej. Du kan inte, som privatperson, spåra vapnet ens om du hade serienumret på den. Det förutsätter helt att köparen frivilligt ger sig till känna. Vapenregistret är sekretessbelagt av säkerhetskäl.

Palmegruppen är väl inget dumt tips, så vida de vill lösa fallet.
Citera
2016-01-07, 03:27
  #4
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArischMann
rekommenderar att du ringer 08-6505566 (Palmeenheten) om du tvekar kan jag också påminna dig om att det finns en belöning på 50,000,000.

Tack, jo jag vet om belöningen, den har ju Leif GW Persson pratat sig varm om.

Jag är dock rädd att tipset faller bort som alla andra hundratals tips som kommer in årligen till palmeenheten, och vill gärna ha mer på fötterna innan jag går in med ett tips, så att det kan tas med större intresse.
Citera
2016-01-07, 03:30
  #5
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Nej. Du kan inte, som privatperson, spåra vapnet ens om du hade serienumret på den. Det förutsätter helt att köparen frivilligt ger sig till känna. Vapenregistret är sekretessbelagt av säkerhetskäl.

Palmegruppen är väl inget dumt tips, så vida de vill lösa fallet.

Jag förstår, tack för den informationen.
Då kanske det inte finns så mkt. mer att göra då. Den förre ägaren (min morfar) är borta sedan länge så han kan jag inte fråga, kanske lika bra att tipsa palmegruppen då,
och bifoga bilden om jag hittar den.

Bara lite orolig om de kontaktar mina släktingar och morsan får nys om denna sak, då hon inte gillar att jag rotar i det förflutna om hennes pappa.
Citera
2016-01-07, 04:41
  #6
Avstängd
ulsterboy.s avatar
Just Gotland är ju intressant i sammanhanget då Arla Gryning och Stockholms försvarsskytteförening uppehåll sig där om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2016-01-07, 08:14
  #7
Medlem
johanness avatar
Brott och brottsbekämpning --> Mordet på Olof Palme
/Moderator
Citera
2016-01-20, 13:20
  #8
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
min morfar sålde vapnena till en polis på Gotland antingen 1986 eller 1987, innan han flyttade tillbaka till Norrland.

Palme mördades 28 februari 1986. En 357 i privat ägo ska inte vara särskilt ovanlig i Sverige.

Det kanske går kontakta polismyndigheten på Gotland och se vilka som haft licens på 357-Magnum? Men dom kanske inte lämnar ut sådan info.
Citera
2016-01-20, 16:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Palme mördades 28 februari 1986. En 357 i privat ägo ska inte vara särskilt ovanlig i Sverige.

Det kanske går kontakta polismyndigheten på Gotland och se vilka som haft licens på 357-Magnum? Men dom kanske inte lämnar ut sådan info.


Registren från den tiden är makulerade! Informationen är däremot offentlig.
Citera
2016-01-20, 22:01
  #10
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Registren från den tiden är makulerade! Informationen är däremot offentlig.
Såg i bladet att Anders Lexne som hade agenturen för S&W i Sverige hade sparat alla uppgifter om köpare under hela tiden deras företag fanns. Alltså från slutet av 60-talet och en bit in på 2000. Är det ett vapen köpt i Sverige så är väl chansen stor att det finns i hans anteckningsböcker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback