Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-10, 16:55
  #193
Medlem
Visst är bostadsmarknaden livrädda för att hamna i ett stort bostadsöverskott. Vilket ju faktiskt är möjligt om det skulle bli fred igen i deras hemländer så kan plötsligt 300.000 asylsökande återvända hem.

Då sitter Sverige där med ett extremt stort antal tomma bostäder.

Därför tror jag att de flesta lösningar kommer att bli typ modulbostäder/baracker med en livslängd på kanske max 10 år. Man river helt enkelt skiten sen och 100% av kostnaden står migrationsverket för.
Citera
2016-01-10, 17:27
  #194
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Visst är bostadsmarknaden livrädda för att hamna i ett stort bostadsöverskott. Vilket ju faktiskt är möjligt om det skulle bli fred igen i deras hemländer så kan plötsligt 300.000 asylsökande återvända hem.

Då sitter Sverige där med ett extremt stort antal tomma bostäder.

Därför tror jag att de flesta lösningar kommer att bli typ modulbostäder/baracker med en livslängd på kanske max 10 år. Man river helt enkelt skiten sen och 100% av kostnaden står migrationsverket för.

Det har ju varot bostadsbrist rätt länge så det du skriver tror jag är rätt osannolikt. Dels kommer inte 300 000 flytta hem bara för det blir fred. Dom kommer ändå ha det bättre här och sen finns det en hel hord svenskar som vill flytta hemifrån.

Problemet kan möjligtvis uppstå i mindre orter som satsar på nyanlända men jag tvivlar även på de skulle få problem.
Citera
2016-01-10, 19:36
  #195
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jag tittade idag på nybyggda hyreslägenheter i en liten skitort, långt ifrån allt, och utan kommunikationer. Den ligger i centrala Skåne.

Nybyggda tvåor kommer att kosta 7000 - 8000, vilket är något som jag aldrig ens skulle överväga, det är helt åt helvete för dyrt för vad man får.

Jag kommer aldrig kunna bo i stor, ny lägenhet men dessa lyxmigranter ska tydligen få äran att göra det. Helt otroligt.
Så ditt förslag är att inte bygga alls? ...
Haha, det var det sämsta försöket jag sett till att lägga ord i någons mun...
Vems mun la jag mina ord i?
Trodde det var mina ord.

För tydlighetens skull.

Jag ser dessutom att du inte brydde dig om att kommentera resten av posten, betyder det att du inte har några invändningar?
Citera
2016-01-10, 20:19
  #196
Medlem
Jag tänker bara kommentera några underligheter i ditt inlägg. Förhoppningsvis kan det få dig att tänka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Aleexa
Det är i allra högsta grad kvar med den skillnaden att det inte längre är retorik, det är blodigt allvar nu när nazzar, extremhöger, rasister och hobbyrasister gjort "utlänningfrågan" till sin hjärtefråga ("utlänning" är en person i Sverige boende i annat land, "Invandrare" är en person i Sverige som flyttat från annan land).
Vad avses med "blodigt allvar"?

Vilka är "nazzarna"?
Vilka är "extremhögern"?
Vilka är "rasisterna"?
Vilka är "hobbyrasisterna"?
Kan du ge uttrycken meningsfullt innehåll, kognitivt innehåll? Om inte, så kanske det är dags att börja använda mer för det faktiska politiska landskapet passande uttryck?

Sen till frågan om hur ordet utlänning skall förstås så har du givetvis fel, fast det vet du förmodligen om. Det betyder minimalt någon som inte hör hit, vars ursprung är annorstädes.

Citat:
Jag ser att du inte vet var import är för något. I slutet på 60-talet och i början av 70-talet importerades arbetskraft. Det är därför vi har en population av forna Jugoslaver i Sverige. Svenska företag upprättade anställningskontor i Jugoslavien, anställde folk på plats och betalade för resa och uppehälle första tiden. De fixade också bostad och såg till att de fick möbler osv. Det är import!

Jag håller med om att bostadsbyggandet mycket väl skulle kunna ske utan att det invandrar folk. Men nu är det inte så hur mycket vi än vill detta och de som nu kommer behöver tak över huvudet också i Gävle. Detta kan vara ett incitament till ett allmänt ökande byggande. Det krävs kunder för att det skall byggas och den marknaden är livrädda för 70-talets tomma lägenheter. Därför krävs det ett rejält behovstillskott för att "puttas över kanten" till ett byggande.
Du tycks tro att import handlar om "anställningskontor i Jugoslavien". Det är en något korkad syn på incitament och hur politik ser ut. Nej det är ingen som har "anställningskontor i Afghanistan", "anställningskontor i Syrien", "anställningskontor i Eritrea", "anställningskontor i Somalia" etc. men likväl är politiken högst medvetet utformad så att man år efter år lockar hit utlänningar (ja, utlänningar) och vad är det om inte en importpolitik? Det är ingen allvarligt menad fråga för övrigt.

Sen skriver du att "det kommer hit folk" vilket verkar dölja det faktum att det ligger en politik bakom migrationen. Utan den förda politiken, ingen migration. Den sker inte utan politisk vilja, den är ingen naturkraft. Så att du skriver "hur mycket vi än vill det" är likaledes egendomligt eftersom politiken i en demokrati idealt är tänkt att utgå från demos vilket torde vara just detta "vi" du talar om. Annorlunda uttryckt: en annan folkvilja-> en annan politik.
Citera
2016-01-10, 21:00
  #197
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
För tydlighetens skull.

Jag ser dessutom att du inte brydde dig om att kommentera resten av posten, betyder det att du inte har några invändningar?
Tja. Allt du kom med var att berätta vad nybyggnation kostar. Ansåg bara inte att ditt inlägg förtjänade mer än så.
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Gävle planerar för 10000 bostäder över X antal år. Dessa 500-600 som delvis betalas av Migverket ingick aldrig i den ursprungliga tanken på 10000.
Så bra att Migrationsverket fick dem att starta då.
Citera
2016-01-10, 21:15
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Så bra att Migrationsverket fick dem att starta då.
Nja, de håller nog på redan men i vilket fall så är det inte 10000 bostäder som skall del-betalas av Migverket. 10000 är ju det totala antalet bostäder man planerar för: privata, kommunala, hyresrätter, bostadsrätter, lägenheter, radhus, villor.
Citera
2016-01-10, 22:01
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Migrationsverket kommer gå in med skattepengar. Detta är självklart o sedan spelar det ingen roll i vilken komun dessa pengar satsas i. Det är oavsett pengar som satsas ut statsfinanser.
Fördelen här är för Gävles kommun att marknadsvärdet avskrivs under den tid avtalet löper. Detta resulterar i att lägenheterna blir billigare med tiden.
Vad det skulle bli för boende efteråt har jag inte fått kläm på då jag läst både äldre samt studentboenden.
Men åter till Gävlebornas skatt.
Kanske att de kan finansiera 600 bostäder via skattsedeln. Jag vet inte. Här i Linköping däremot så har inte det rika bostadsbolaget, Stångåstaden pengar att bygga. Inte heller betalas det via skatten.
Byggandet bekostas via lån o sedan finansieras detta med hyresintäkter.
Har Gavlegårdarna en annan lösning så faller självklart hela mitt resonemang.
Men var det totalt sätt 10 000 bostäder som skulle byggas? Vi snackar miljarder som ska betalas av skattepengar i så fall.
Tror du på det själv?
Det står att bygget blir av förutsatt migrationsverket står för HYRAN... Men huset måste lik förbannat byggas FÖRE man börjar ta ut hyra. Och var kommer dessa pengar ifrån? Eller du tror att man ska bygga luftslott - ja då fattar jag att du tror det blir en vinst för kommunen. Kostar inte mycket att uppföra sådana ju, typ 88 öre för en utskrift så är luftslottet uppfört...
/
Citera
2016-01-11, 00:12
  #200
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det står att bygget blir av förutsatt migrationsverket står för HYRAN... Men huset måste lik förbannat byggas FÖRE man börjar ta ut hyra. Och var kommer dessa pengar ifrån? Eller du tror att man ska bygga luftslott - ja då fattar jag att du tror det blir en vinst för kommunen. Kostar inte mycket att uppföra sådana ju, typ 88 öre för en utskrift så är luftslottet uppfört...
/
Hur vore det om du läste inläggen du citerade innan du komenterade dem?
Står klart o tydligt i det inlägg du citerade hur man finansierar bostadsbyggande.
Något en normalbegåvad person vet o som inte du förstod fast du hade facit

Vissa borde ha tangentbordsförbud.
Citera
2016-01-11, 09:44
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleexa
...vi har förbundit oss i FN att handlägga allas önskemål om att få stanna här....och det går inte att stoppa dem "hur mycket vi än vill det" så det är tid nu att börja bygga, inte bara i Gävle.
Du menar att Sverige, som tagit emot flest flyktingar per capita, skulle bli straffat av de andra EU-länderna, som skitit helt i att ha flyktingmottagning, om Sverige nu skulle begränsa invandringen?

Har du noterat t.ex Ungerns konsekvenser av sitt agerande? Jo, några gubbar i kostym har varit sura i medierna. Nu när Sverige infört striktare regler är det inte ens några EU-gubbar som varit sura, utan de har sagt att de förstår, utifrån Sveriges tidigare insatser.

So much för ditt snack om "internationella konventioner". Det är tydligt att man kan ignorera dem om man har lust.
Citera
2016-01-27, 21:33
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Faktum är att jag känner inte minsta lilla rädsla. Jag är inte den typen som är rädd för någonting.

Så det där snacket fungerar inte på mig.

Prognosen är att flyktingströmmen ökar från över en 1 miljon år 2015 till 3 miljoner år 2016. Detta är för Europa även om nu Sverige och Tyskland tog emot de allra flesta. Vi tar emot ungefär 10-15% av vad Tyskland tar emot. Om ingenting görs så tar vi alltså emot uppemot 400.000 asylsökande under 2016.

Nu vet jag att det har inte Sverige kapacitet för. Det kommer därför leda till mängder av åtgärder. Många bra men också många katastrofala. Jag anser att sjuklövern som senaste 10 åren aktivt arbetat för att locka hit flyktingar nu kommer att tvingas till att bedriva en politik som är rent ut sagt grym mot alla de flyktingar som kommer och hamnar i kläm. Alla hamnar i kläm med sjuklöverns politik. Allt detta hade aldrig hänt med SD politik.

När så många kommer finns det inte en chans att arbetsmarknaden hänger med. Det ger att vi får en oerhört stor mängd människor som fastnar i livstids försörjningsstöd.

Detta är ren logik och därför kommer i stort sett alla invandrare som får de 600 bostäderna i Gävle att hamna i en situation där kommunen står för alla kostnader. Det är bara att gratulera gävleborna som får kommunalskatten höjd inom snar framtid. Vad är alternativet?
Du frågar vad som är alternativet..
Så svara på det själv om du har svaret?
(Jag är inte ironisk, vad är svaret?)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback