Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 01:14
  #133
Medlem
pandes avatar
Bara jag som stör mig på hur Aron är, eller spelar, så otroligt dum med så jämna mellanrum? Att han fått för sig att SCB blåljuger om SD:s opinionssiffror för att dom gjort en uppenbar typeo (eller att kanske - kanske - Aron sett fel) är ju provocerande dumt. Att han sen spottar ur sig historiska felaktigheter och gissningar (Mein Kampf bestseller i hela MÖ, sossarna svängde VÄNSTER efter 1982) gör det inte lättare att ha ett öppet sinne när man lyssnar på podden. Om det finns källor på dessa påståenden är det såklart en annan sak. Tråkigt på en i övrigt intressant pod
Citera
2017-06-26, 07:05
  #134
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pande
Bara jag som stör mig på hur Aron är, eller spelar, så otroligt dum med så jämna mellanrum? Att han fått för sig att SCB blåljuger om SD:s opinionssiffror för att dom gjort en uppenbar typeo (eller att kanske - kanske - Aron sett fel) är ju provocerande dumt. Att han sen spottar ur sig historiska felaktigheter och gissningar (Mein Kampf bestseller i hela MÖ, sossarna svängde VÄNSTER efter 1982) gör det inte lättare att ha ett öppet sinne när man lyssnar på podden. Om det finns källor på dessa påståenden är det såklart en annan sak. Tråkigt på en i övrigt intressant pod

När det gäller sossarnas vänstersväng 1982 så tror jag Aron syftar på löntagarfonderna och mer vänster än så går det inte att bli. Inte ens det italienska kommunistpartiet ville ta i det skitet med tång.
Efter löntagarfonderna har sossarna väl dragit sig mer och mer mot mitten men det var en rejäl vänstersväng rakt ner i diket.
Citera
2017-06-26, 10:49
  #135
Medlem
pandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
När det gäller sossarnas vänstersväng 1982 så tror jag Aron syftar på löntagarfonderna och mer vänster än så går det inte att bli. Inte ens det italienska kommunistpartiet ville ta i det skitet med tång.
Efter löntagarfonderna har sossarna väl dragit sig mer och mer mot mitten men det var en rejäl vänstersväng rakt ner i diket.

Jovisst, även om knappt en enda sosse tyckte att det var en bra idé. Men Aron pratade ju om sossarna började förstatliga saker och ting men det var ju tvärtom samma år som Feldt tillträdde och svängde finanspolitiken högerut. Egentligen inte en stor sak men det blir svårare att köpa hans resonemang med såna bildningsluckor
Citera
2017-06-26, 17:10
  #136
Medlem
deTremouillacs avatar
Aron Flam har en akademisk ton och är säkert intelligent, men han saknar deras försiktighet. Det gör hans monologer outhärdliga men hans val och tal med gäster är superbra.

Hans morsa har rätt alltså - det är för långa intron, fulla av pekoral.
Citera
2017-07-16, 15:29
  #137
Medlem
Mbvs avatar
Avsnitten med Hanif Bali, Bard och En Arg Blatte Talar är i mitt tycke klockrena. En intressantare och mer politiskt aktuell podd får man leta efter, jag har inte hittat någon iallafall. Blandningen utav rå humor och, många gånger, mycket skarp och oförblommerad kritik mot dagens Sverige är mycket underhållande.
Citera
2017-07-19, 23:21
  #138
Medlem
kebabloves avatar
Tycker podden är mycket intressant och lyfter saker som en annan inte kommer i kontakt med så ofta. Som tidigare nämnts i tråden ter sig dock Aron som aningen dryg och överlägsen när han enbart tar in andra perspektiv för att förlöjliga detta. Om man däremot lyssnar/ser/läser de saker Aron pratar om och får båda sidor av diskussionen är denna podd ett extremt bra komplement för att få en annan syn på de saker som ens normala nyhetsflöde hostar upp. Älskar de avsnitt när han och Bard sitter och bokstavligen filosoferar, som det avsnittet när de drar den långa monologen om att samerna en gång var det mest avancerade riket i världen och att padda och svamp härstammar från samma ord på engelska. Om Aron själv eller någon i Arons närhet skulle läsa detta, SNÄLLA gör ett avsnitt med dig och Bard när ni har intagit svamp. Keep up the good work.
Citera
2017-07-21, 18:38
  #139
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pande
Bara jag som stör mig på hur Aron är, eller spelar, så otroligt dum med så jämna mellanrum?

Jag blir också förvånad emellanåt: I ett avsnitt "rättar" han en gäst som säger att Sverige har väldigt låg polistäthet och påstår att det bara är en myt och att det i själva verket är tvärtom. Va fan liksom? De nordiska länderna (och Kanada) har den absolut lägsta polistäthet bland demokratiska länder. Att ha så fel på en sådan sak tyder på att man är bortkopplad från verkligheten, för man behöver sannerligen inte googla statistisk för att inse att den svenska poliskåren är svårt, svårt underbemannad.

I ett annat avsnitt sitter han och gästen och surar över svensk narkotikapolitik och börjar göra en trevande liknelse med invandringspolitik, vilket skulle vara väldigt enkelt. Det är nämligen det påföljande stora konsensusprojektet inom svensk politik: total uppslutning över partigränserna, mot bättre vetande, internationellt unikum, lögnaktiga indoktrineringskampanjer redan i skolan, smutskastning mot meningsmotståndare i media i den lilla mån någon alls får komma till tals, ingen konsekvensanalys, osv, osv. Klockrent. Men nähädå, istället slutar det med en jävla pungspark mot SD! Ehhh, åter igen, va fan liksom?

Karln tenderar att vara väldigt selektiv i sin faktainsamling. Han bortser mer eller mindre från sånt som inte passar in i hans världsbild, eller trivialiserar problem, låtsas inte fatta.
Citera
2017-07-24, 20:27
  #140
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag blir också förvånad emellanåt: I ett avsnitt "rättar" han en gäst som säger att Sverige har väldigt låg polistäthet och påstår att det bara är en myt och att det i själva verket är tvärtom. Va fan liksom? De nordiska länderna (och Kanada) har den absolut lägsta polistäthet bland demokratiska länder. Att ha så fel på en sådan sak tyder på att man är bortkopplad från verkligheten, för man behöver sannerligen inte googla statistisk för att inse att den svenska poliskåren är svårt, svårt underbemannad.

I ett annat avsnitt sitter han och gästen och surar över svensk narkotikapolitik och börjar göra en trevande liknelse med invandringspolitik, vilket skulle vara väldigt enkelt. Det är nämligen det påföljande stora konsensusprojektet inom svensk politik: total uppslutning över partigränserna, mot bättre vetande, internationellt unikum, lögnaktiga indoktrineringskampanjer redan i skolan, smutskastning mot meningsmotståndare i media i den lilla mån någon alls får komma till tals, ingen konsekvensanalys, osv, osv. Klockrent. Men nähädå, istället slutar det med en jävla pungspark mot SD! Ehhh, åter igen, va fan liksom?

Karln tenderar att vara väldigt selektiv i sin faktainsamling. Han bortser mer eller mindre från sånt som inte passar in i hans världsbild, eller trivialiserar problem, låtsas inte fatta.

Kan det inte vara så att han gör det för att antingen lyssnaren ska reagera/bli provocerad eller få ut en reaktion och en utläggning av gästen? Kom ihåg att han i främsta fall är komiker (och provokatör), inte politisk opinionsbildare. Sen tror jag att det kan vara svårt att HELA TIDEN hugga på allt som han inte håller med om eller har sin egen "take" på. Det är väl ändå så att podden handlar om att gästen ska få komma till tals?

Jag håller med om att han missar saker ibland, som nu i senaste avsnittet med Brendan O'Neill. När gästen pratar om debattklimatet och hur man blir beskylld för saker om man har en avvikande åsikt (mot slutet av avsnittet). Gästen rabblar upp några saker som både jag och Aron säkert håller med om, men nämner sist att "om man inte tror på klimatförändringen, så är man en 'klimatförnekare'". Där är det fan tjänstefel att inte hugga! Det är som att han oxå skulle säga "tror man inte på gravitationen, blir man kallad idiot". JA, för du ÄR det.
Citera
2017-07-30, 19:55
  #141
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Kan det inte vara så att han gör det för att antingen lyssnaren ska reagera/bli provocerad eller få ut en reaktion och en utläggning av gästen? Kom ihåg att han i främsta fall är komiker (och provokatör), inte politisk opinionsbildare. Sen tror jag att det kan vara svårt att HELA TIDEN hugga på allt som han inte håller med om eller har sin egen "take" på. Det är väl ändå så att podden handlar om att gästen ska få komma till tals?

Fast nu tycker jag att du helgarderar. Men det var inte själva intervju/samtalstekniken jag främst hade invändningar mot, utan att karln rent sakligt var helt ute och cyklade, vilket tyder på en oroväckande okunskap om faktiska förhållanden.

Komikerargumentet kan Aron stoppa upp i röven. Det använder han ju bara som ursäkt när han inte vill/kan fatta. Det är ju ingen humorpodd, jag skrattar i varje fall inte. Därmed inte sagt att jag tycker den är dålig, monologerna är oftast bra och med rätt gäster (Magnus Norell, t.ex.) är det intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Mbv
Avsnitten med Hanif Bali, Bard och En Arg Blatte Talar är i mitt tycke klockrena.

En Arg Blatte fick jag stänga av rätt omgående, för mitt tålamod tog slut. Kunskapsnivån om invandringens påverkan på Sverige var helt enkelt för låg. Det är sommaren 2017 nu för fan, ska man ge sig in i debatten krävs det tamigfan att man har hård fakta i grunden. Ribban har höjts betydligt bara det senaste halvåret.

Hanif var intressant.
Citera
2017-08-13, 21:19
  #142
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fast nu tycker jag att du helgarderar. Men det var inte själva intervju/samtalstekniken jag främst hade invändningar mot, utan att karln rent sakligt var helt ute och cyklade, vilket tyder på en oroväckande okunskap om faktiska förhållanden.

Komikerargumentet kan Aron stoppa upp i röven. Det använder han ju bara som ursäkt när han inte vill/kan fatta. Det är ju ingen humorpodd, jag skrattar i varje fall inte. Därmed inte sagt att jag tycker den är dålig, monologerna är oftast bra och med rätt gäster (Magnus Norell, t.ex.) är det intressant.

Mjo ok, ok. Jag kan hålla med om att han drar lite väl enkla slutsatser ibland och kanske inte alltid är helt rätt ute. Jag tror han är smittad av Bard-bakterien. Bara man tror att man står över tillräckligt många har man automatiskt rätt i allt man säger. Men ok, du har nog rätt i den frågan.

Håller med i vissa fall, men han är ju trots allt komiker/satiriker till yrket och då är det rätt naturligt att han försöker få in en del poänger med humoristiska inslag. T.ex. märks det att han ibland har svårt att hålla sig från att skämta bort viktiga saker. Arbetsskada kanske, hähä? Men nej, det är ingen "humorpodd".
Citera
2017-08-19, 23:38
  #143
Medlem
pandes avatar
Vad tyckte ni om avsnittet med Eric Rosén? Jag tyckte att Aron verkade lika uddlös som man hade kunnat tro när han väl fick mothugg, och jag har inte mycket till övers för Rosén.

Det roligaste måste ha varit när Aron trodde att han hade genomskådat idén med fackförbund. "Så du menar att det är ren utpressning!?"
Citera
2017-09-02, 00:12
  #144
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pande
Vad tyckte ni om avsnittet med Eric Rosén? Jag tyckte att Aron verkade lika uddlös som man hade kunnat tro när han väl fick mothugg, och jag har inte mycket till övers för Rosén.

Det roligaste måste ha varit när Aron trodde att han hade genomskådat idén med fackförbund. "Så du menar att det är ren utpressning!?"
Jag som typ ligger mellan Aron och Eric rent ideologiskt tyckte Eric gjorde betydligt bättre ifrån sig än Aron.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback