Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-11-11, 13:00
  #25
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Sublime & NotePad++ är inte "programmeringsmiljöer" (dvs. IDE:s) utan rena texteditorer. Då det är väldigt segt/tidskrävande att koda i Assembly lär du behöva en fullt utrustad utvecklingsmiljö med debugger och andra verktyg. Kan tipsa om Mars, detta är den IDE jag har använt när jag programmerat i Assembly och den är ganska bra.

Att börja skissa på vad programmet ska göra och vilken funktionalitet du vill ge stöd för är en bra början. När det är gjort kan du börja ta fram en pseudokod (dvs. en textbeskrivning av programmets delar i syfte att strukturera programmet). När det är gjort kan du börja med själva kodningen, dvs. implementeringen av funktionerna.

Så kravställning, pseudokod, implementering, i den ordningen kan du ju börja.
Tackar, då lärde jag mig någonting nytt!

Jag har sökt upp som du sa (IDE) program för assembler och jag tror jag kommer hålla mig till Relaunch64

Citat:
Relaunch64 is an IDE (text-editor) for C64 assembler-coding on Windows, Linux and Mac OS X. Relaunch64 has a clean and intuitive user interface, yet it offers many features that make coding faster and easier

Jag har väldigt många Trackers (Musikprogram) för C64 och jag tänkte testa dessa för att få reda på exakt vilka funktioner och instruktioner som passar bäst för mig.
Sen skriver jag ner hur jag vill ha allting.

Visste inte detta med pseudo-kod. Känns otroligt skönt att få kontakt med någon här som har koll!

Jag har hört att själva Editorn dvs: Att koda specifika Instruktioner till SID-Chipet (ljudkortet) för att få önskat resultat är tuffaste steget i programmeringen men jag är redo att offra många månader för detta faktiskt.
Citera
2021-11-11, 16:33
  #26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tackar, då lärde jag mig någonting nytt!

Jag har sökt upp som du sa (IDE) program för assembler och jag tror jag kommer hålla mig till Relaunch64



Jag har väldigt många Trackers (Musikprogram) för C64 och jag tänkte testa dessa för att få reda på exakt vilka funktioner och instruktioner som passar bäst för mig.
Sen skriver jag ner hur jag vill ha allting.

Visste inte detta med pseudo-kod. Känns otroligt skönt att få kontakt med någon här som har koll!

Jag har hört att själva Editorn dvs: Att koda specifika Instruktioner till SID-Chipet (ljudkortet) för att få önskat resultat är tuffaste steget i programmeringen men jag är redo att offra många månader för detta faktiskt.

Kör hårt, egna projekt är perfekt för att lära sig programmering
Citera
2021-11-12, 07:30
  #27
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Kör hårt, egna projekt är perfekt för att lära sig programmering
Tackar!

För att göra det enkelt till en början så skulle jag gärna vilja "modifiera" ett befintligt program.
Jag har alltså Soruce-koden för hela programmet och skulle gärna vilja ändra färger i programmet och kanske skriva egen text. Detta kanske inte är så svårt att börja med eller?
Eller måste man koda om allt?

Vad jag vet är att enligt Memory-Map så ligger Color Ram och VIC-II på I/O:
https://www.c64-wiki.com/images/5/51/Memory_Map.png

Den source-koden jag har är på totalt 7321 rader kod (oanvända rader inkluderat). Källkod för musikprogram ser oftast likadana ut i strukturen. Gäller att hitta på var man kan ändra för att få själva färgerna att ändras.
Citera
2021-11-12, 09:22
  #28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tackar!

För att göra det enkelt till en början så skulle jag gärna vilja "modifiera" ett befintligt program.
Jag har alltså Soruce-koden för hela programmet och skulle gärna vilja ändra färger i programmet och kanske skriva egen text. Detta kanske inte är så svårt att börja med eller?
Eller måste man koda om allt?

Vad jag vet är att enligt Memory-Map så ligger Color Ram och VIC-II på I/O:
https://www.c64-wiki.com/images/5/51/Memory_Map.png

Den source-koden jag har är på totalt 7321 rader kod (oanvända rader inkluderat). Källkod för musikprogram ser oftast likadana ut i strukturen. Gäller att hitta på var man kan ändra för att få själva färgerna att ändras.

Omöjligt att säga hur svårt det blir att bygga om ett befintligt program, skalan är ungefär från relativt enkelt till väldigt invecklat. Du får bara sätta igång och se hur programmet är uppbyggt.
Citera
2021-11-12, 12:18
  #29
Medlem
cerns avatar
Jag ska börja lite smått! Har beställt en äldre stationär dator på 2GB RAM som jag ska använda enbart för att programmera i.

Dessa är mina handböcker to-go som jag vill rekommendera:

6502 / 6510 Instruction Set
Här är den bästa instruktionsboken för 6502/6510 Assembler där man ser tydligt hur alla kommandon är kategoriserade och hur de fungerar:
http://www.c64os.com/post/6502instructions

Machine Language Tutorial
6-delar i maskinspråk för att förstå sig på grunden till Assembler.
https://codebase64.org/doku.php?id=b...guage_tutorial

All_About_Your_64-Online Help
Här är allt man behöver tillhands för Assembler på Commodore 64 OBS: Avancerat!
Varje detalj om enskilda register och kommandon etc:
http://unusedino.de/ec64/technical/aay/c64/
Citera
2021-11-15, 11:21
  #30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jag ska börja lite smått! Har beställt en äldre stationär dator på 2GB RAM som jag ska använda enbart för att programmera i.

Dessa är mina handböcker to-go som jag vill rekommendera:

6502 / 6510 Instruction Set
Här är den bästa instruktionsboken för 6502/6510 Assembler där man ser tydligt hur alla kommandon är kategoriserade och hur de fungerar:
http://www.c64os.com/post/6502instructions

Machine Language Tutorial
6-delar i maskinspråk för att förstå sig på grunden till Assembler.
https://codebase64.org/doku.php?id=b...guage_tutorial

All_About_Your_64-Online Help
Här är allt man behöver tillhands för Assembler på Commodore 64 OBS: Avancerat!
Varje detalj om enskilda register och kommandon etc:
http://unusedino.de/ec64/technical/aay/c64/

Lycka till
Citera
2021-11-15, 12:32
  #31
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Lycka till
Tusen tack! Det är verkligen roligt att lära sig.

Idag har jag suttit och glott på en hel del Source-Codes för program och jag är verkligen förbryllad av att det är så mycket "Illegal OP-Codes" skrivet.

Citat:
Illegal Opcodes

Illegal opcodes are undocumented commands that exist as a side-effect of the hardwired circuit design and were called "illegal" because they are not guaranteed to work reliably.

Det hade varit enklare om programmen var uppbyggda av 100% Legal OP-Codes såklart men det är fint att man kan gå utanför boxen så att säga.

Samtidigt undrar jag om dessa är där för att programmeraren är lat då Illegal OP-Codes brukar vara en combo mellan 2 legal codes.
Citera
2021-11-15, 12:35
  #32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tusen tack! Det är verkligen roligt att lära sig.

Idag har jag suttit och glott på en hel del Source-Codes för program och jag är verkligen förbryllad av att det är så mycket "Illegal OP-Codes" skrivet.



Det hade varit enklare om programmen var uppbyggda av 100% Legal OP-Codes såklart men det är fint att man kan gå utanför boxen så att säga.

Samtidigt undrar jag om dessa är där för att programmeraren är lat då Illegal OP-Codes brukar vara en combo mellan 2 legal codes.

Japp ;p
Citera
2021-11-21, 01:09
  #33
Medlem
31G350125s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför kan man inte programmera c64 med annat programmeringsspråk än Assembler eller Basic? Jag vet att c64 har begränsat minne som inte skulle räcka till en kompilator+program men kan man inte skriva c64 program på en pc och kompilera det till maskinkod som passar c64? Gå det att programmera c64 på det sättet i t.e.x C och få ett ett lika effektiv och snabb program som om det vore programmerat i Assembler?

Kanske för C64 hade som standard kassettband som lagringsmedia. Det fanns C kompilatorer för både ZX Spectrum och C64. Men kompilerade språk är nog svårt att köra ifrån kassetband.

Sedan är vitsen att skriva i ASM på C64 att krama max ur hårdvaran. Dessutom hade C64 en väldig dålig basic tolk, ett misstag man försökte rätta med C128 dom floppade modellerna C16 och C4+

Det är väl idag kanske lite för komplex att skriva i asm på en modern PC , möjligen man vill roa sej med att skriva ett eget OS. Raspberry PI har gått om C64 som världens mest sålda datormodell.
Citera
2022-09-15, 22:03
  #34
Medlem
cerns avatar
Bump!

Det var ett tag sedan jag var här men drömmen om att koda mitt egna program för Commodore 64 lever vidare.

Har ett otroligt bra setup nu för min MacBook Air M1:

Relaunch 64 som IDE: http://popelganda.de/relaunch64.html
Cross Assembler: DASM https://dasm-assembler.github.io

Kickassembler och Visual Studio Code eller Sublime har väldigt många funktioner, snabbkommandon, Macros etc.. Detta är tydligen det bättre alternativet som programmerarna har från C64-demoscenen.
CC65 går också att köra om man vill använda sig av C. Dessa alternativen är för avancerade för mig och jag kör på med DASM istället som har en väldigt bra manual och är straight forward.

Jag har även lyckats skriva en svensk Assembler-manual på 20 sidor som inte är helt färdigställd ännu.
Skrev den mest under tiden jag lär mig. Den kanske kan vara av intresse för den som vill hoppa in och komma igång med kodandet också.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback