2016-01-06, 22:48
Medlem
Jag chansar nu helt på att det är OK att starta en tråd på detta vaga sätt;

Jag har återupptagit intresset för svensk kriminalhistoria efter en paus på nästan tjugo år (!).
Efter att ha lagt bra mycken tid på de spännande trådar som finns i detta forum så letar jag fortfarande förgäves efter ett rätt så besynnerligt mordfall som jag läste om på gymnasietiden (Svensk kriminalkrönika ? Herrtidning ? ).

Tyvärr minns jag endast små fragment:

Det handlar om ett mord i Sverige där polisens tekniker mycket lång tid efter brottet, mer än tio år, lyckades lokalisera en husvagn eller husbil som hade anknytning till mordet eller mördarens person. Fordonet hade sedan brottshändelsen bl.a. fått nytt golv (eller tapeter ?). Trots detta kunde man efter att ha avlägsnat golv- eller väggytan säkerställa ett skoavtryck eller liknande som ansågs knyta en redan misstänkt person till gärningen.

Mycket tack på förhand till den som kan dirigera mig vidare eller rentav kan säga exakt vilken mordsak (70-80-tal ) som det handlar om.
Ledsen om jag missat infon bland trådarna här, men jag har läst rätt så många utan att hitta just denna historia.
Citera
2016-01-07, 00:01
Medlem
flugzvamps avatar
Vet inte om det är detta du letar efter, men det var i alla fall ett fotspår i en husvagn inblandat, vilket ledde polisen att misstänka en viss person långt efter att brottet begåtts.

Citat:
”Husvagns-mordet”
När? Natten till den 23 september 1972.
Vem? En 27-årig prostituerad från Stockholm.
Var? I en husvagn på Valhallavägen på Östermalm i Stockholm.
Så gick det till: Dödad med ett hund-ratal knivstick. Mordvapnet är av samma typ som kniven till höger. Hon hittas på en brits i husvagnen, naken på underkroppen och med benen särade.
Fotavtrycket ledde polisen på nytt spår
På golvet i husvagnen hittade polisen fotspår som motsade tidigare teorier om en manlig mördare. Fotavtrycket var inte större än storlek 38.
När Liisa sex år senare grips för ett nytt mord i Sverige tar de hennes fotavtryck (bilden till vänster) och låter internationell expertis jämföra det med fotspåret i husvagnen (nedan).
Svaret som sedan kommer från Interpol är att avtrycken är identiska.
Men andra experter ifrågasätter resultatet och det håller inte som bevisning i ett åtal.

Källa: (FB) Nordens farligaste kvinna
Citera
2016-01-07, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backlasher

Tyvärr minns jag endast små fragment:

Det handlar om ett mord i Sverige där polisens tekniker mycket lång tid efter brottet, mer än tio år, lyckades lokalisera en husvagn eller husbil som hade anknytning till mordet eller mördarens person. Fordonet hade sedan brottshändelsen bl.a. fått nytt golv (eller tapeter ?). Trots detta kunde man efter att ha avlägsnat golv- eller väggytan säkerställa ett skoavtryck eller liknande som ansågs knyta en redan misstänkt person till gärningen.

Det rör visserligen inte en husvagn men mordet på Jannika Ekblad 1989 löstes efter 15 år när polisens tekniker undersökte mördarens tidigare sommarstuga.
Citera
2016-01-07, 09:03
Medlem
@ flugzwamp, persephone

Mycket stort tack för tipsen ! Nej, Skånefallet med Ekblad var det inte, så mycket minns jag om geografin från beskrivningen i fallet.
Jag börjar nästan tro att det var fråga om husvagnen på Valhallavägen med den finska mörderskan. Beskrivningen och det hårresande övervåldet med kniv känns också bekant. Jag tar med mig tipset och söker vidare efter detaljer.
Citera
2016-01-07, 15:23
Medlem
Troians avatar
Husvagnsmordet skedde mycket riktigt 1972. Den misstänkta kvinnan greps 1980, också hon prostituerad. Hon var dömd i Finland för ett mord 1975, och misstänkt för ett mord i Stockholm (Bergshamra/Solna) 1979.
Citera
2016-01-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Husvagnsmordet skedde mycket riktigt 1972. Den misstänkta kvinnan greps 1980, också hon prostituerad. Hon var dömd i Finland för ett mord 1975, och misstänkt för ett mord i Stockholm (Bergshamra/Solna) 1979.

Så möjligen en seriemörderska då?
Blev hon fälld för något av de mord hon misstänktes för?
Citera
2016-01-20, 09:46
Medlem
Jag har några klipp men ska jag lägga upp dem här eller i tråden (FB) Nordens farligaste kvinna?
Citera
2016-01-20, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
I tråden Nordens farligaste kvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Jag har några klipp men ska jag lägga upp dem här eller i tråden (FB) Nordens farligaste kvinna?

Personligen tycker jag att du skall lägga upp dessa klipp i tråden Nordens farligaste kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in