Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-06, 21:58
  #1
Medlem
Hej..

Pratat endel med en kvinna i Kamerun (hon säger att det kostar 500 dollar för ett pass för henne och 500 dollar) för hennes dotter..
Sen 300 dollar för ansökan att komma hit via ambasaden i Nigeria (Sverige har ingen ambasad i Kamerun)..

Sen resepengar (ca. 1000 dollar + det för henne att ta sig till huvudstaden och sen i Sverige)..

Är det bluff tro, eller tar de så bra betalt för ett djävla pass den där förbannade republiken?
Citera
2016-01-06, 22:34
  #2
Medlem
CAmerun står högs på listan över bluff-länder. Är det en kvinna du ska ta hit, som du aldrig träffat?

I allafall, ett pass kostar Euro 150 på Cameruuns ambassad i Holland. Det är en utlandsbeskickning,
vilken alltid tar mer betalt, så i hemlandet kostar det knappast 500 USD. Alltså en bluff!

http://www.cameroon-embassy.nl/?page_id=117

Plus: Även om Sverige inte har ambassad i Kamerun, så finns det en representation på Italienska
ambassaden i huvudstaden. Vill man ha visa till Sverige så är det alltså dit man ska gå, man
behöver inte åka till Nigeria.

"If you are a citizen of Cameroon you should apply for a visa at the Italian Embassy in Yaoundé, Cameroon."
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2016-01-06 kl. 22:39.
Citera
2016-01-06, 23:00
  #3
Medlem
Tackar..

lät som en bluff (dock var det med ambasaden något som Ud konstigt nog hänvisade mig till)..


Ska nog avsluta denna kontakt...


Anledningen till att jag INTE åker ner är att min läkare på medicin-mottagningen säger att då mina blodvärden är så dåliga (bla extremt låga nivåer på vita blodkroppar, obefinligt emunförsvar och för lite blodplättar, dvs en olycka gör att det blir allvarligt för mig)..

Men skippar kontakten och skiter i att ta upp en ny kontakt i utlandet... (Hade dock kontakt med en i Tunisien, då jag känner en mycket nära vän till henne och hans fru), de hade vuxit upp tillsammans familjerna (nära varandra).. Men då jag inte kunde åka ner så blev hon sur och det bröts av..


Nåväl tack för informationen, blev väldigt överaskad av summorna..
Citera
2016-01-07, 19:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangan74orebro
Tackar..

lät som en bluff (dock var det med ambasaden något som Ud konstigt nog hänvisade mig till)..


Ska nog avsluta denna kontakt...


Anledningen till att jag INTE åker ner är att min läkare på medicin-mottagningen säger att då mina blodvärden är så dåliga (bla extremt låga nivåer på vita blodkroppar, obefinligt emunförsvar och för lite blodplättar, dvs en olycka gör att det blir allvarligt för mig)..

Men skippar kontakten och skiter i att ta upp en ny kontakt i utlandet... (Hade dock kontakt med en i Tunisien, då jag känner en mycket nära vän till henne och hans fru), de hade vuxit upp tillsammans familjerna (nära varandra).. Men då jag inte kunde åka ner så blev hon sur och det bröts av..


Nåväl tack för informationen, blev väldigt överaskad av summorna..
Har du AIDS? Eftersom du säger att imunförsvaret är obefintligt.
Citera
2016-01-08, 17:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Har du AIDS? Eftersom du säger att imunförsvaret är obefintligt.

Leukumi (Cancer) ej smittsamt.. enligt hematolog och vad verkar få fram.
Citera
2016-01-10, 09:11
  #6
Avstängd
Sherberts avatar
Sa har ligger det till, vill man ha passet pa rotmos sa far man punga ut med dessa summor. Welcome to Africa!
Citera
2016-01-10, 22:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Sa har ligger det till, vill man ha passet pa rotmos sa far man punga ut med dessa summor. Welcome to Africa!

typ kostar 1500 för Kameruns medborgare, men för att få det så ska de betala någon tjänsteman gigantiska mutor?

Eller vad menar du?

Lika illa med Asien antar jag...
Får försöka prata med med min thaimassös och höra om hon känner någon som vill hit.. (har ju dragit in kunder till henne, så.. kanske inte kul att förlora)..


Men tackar..

Skippar Afrika...

Kanske en semester till Egypten (om jag mår bra) - tänker pyramider..
Citera
2016-01-12, 14:27
  #8
Medlem
Herregud..

Nu förklarar en manlig vän att passen måste "modificeras" bl.a. ändra ålder...


Undrar om hela Afrika är så, är det bara afrika eller Östeuropa och Asien också?
Citera
2016-01-26, 12:27
  #9
Medlem
För visum till Kamerun fick jag betala 700SEK per person, gjorde det via Visum service https://www.visumservice.se/se/?gcli...FUQDcwodwaEDOA
Kamerun är jättefint, har rest i flera länder i västra afrika och mest tyckte jag om Kamerun.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2670071

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback