2016-01-06, 21:43
Medlem
Okej, så jag snorklade lite precis vid en strand i Kap Verde för mig själv. Jag dök ner under ytan för att hämta några fina snäckor och kanske titta på en och annan fisk, men mitt i det hela får jag syn på en groteskt ful kamoflerad fisk vid botten som ligger och lurar. Efter att jag studerar den ett tag konstanterar jag att det är en stenfisk, vilket man kunde se på dess form, de stora ögonen och den ledsna munnen. Självklart blev jag lite rädd eftersom jag visste att den var extremt giftig, men det kändes även konstigt. Brukar inte dessa fiskar snarare ligga vid korallrev och stenar istället för på en öppen turiststrand. Vill påminna att vattnet inte vad djupt, kanske upp till brösten på mig. Som tur var det på eftermiddagen så det var inte många som badade, men vem som helst skulle egentligen kunnat råka kliva på den. Min fråga är vad den egentligen gjorde där? Brukar dessa giftiga fiskar ligga så nära kusten i sanden? Frågade lite senare några i receptionen om det fanns några giftiga fiskar vid stranden men de bara skrattade och sa nej. Var själv väldigt nära att kliva på fisken och är glad att jag fortfarande har livet kvar.
Citera
2016-01-06, 22:06
Medlem
Stenfiskar (Synanceia) hör hemma i Indiska oceanen och Stilla havet. Fast drakfisk (Lion fish), som också är giftig och från Stilla havet, finns numera i Karibien, såg det på tv igår, så visst kan stenfisk också ha spridits (ballasttankar). Ja, det är bäst att man passar sig, med tanke på all oavsiktlig och avsiktlig spridning av djurarter.
Citera
2016-01-12, 18:53
Medlem
Vill påpeka att denna händelse i Kap Verde var för några år sedan, då inte turismen hade utvecklats på samma sätt som idag. De kanske åtgärdat detta problem vid det här laget. Dock vill jag även nämna en händelse som skedde nyligen när var jag i Costa Rica under denna jul och hittade ytterliggare en av dessa fiskar. Dock så dök jag på djupare vid vatten och vid korallrev där dom faktiskt håller hus så det var förväntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in