Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-06, 17:40
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ni minns säkert den där ryska meteoriten ovanför Chelyabinsk som exploderade spektakulärt för något år sedan?
Den visste ingen något om förrän den exploderade.

Och den gled ju in i en flack bana och innebar på det sättet ingen riktig risk. Men tänk om den hade kommit typ Rakt ovanifrån? Då hade den jämnat hela staden med marken.

Det har varit fler sådana "små" meteoriter som slagit ner utan förvarning, och med väldigt kort förvarning.

En meteorit slog tex ner för några år sedan i Sudans öken.
Den fick Nasa reda på hela 19 timmar före den slog ner.

Man kunde se det enorma eldklotet från vädersatelliter från rymden, så stark var explosionen.

Tänk om den prickat en stad?

Såna "mindre" meteoriter" träffar Jorden väldigt ofta faktiskt. Och som av ett under har de aldrig prickat någon stad eller tätbebyggt område.


Men som TS skriver - hade det offentliggjorts om man hade upptäckt en sådan som var på väg till en stad?
Med tex 24 timmars förvarning - eller 15 timmar?

Det hade kanske berott på Vilken stad det var.
Dvs om det hade varit en okänd stad i Afrika, i öknen, med tex 400000 invånare "bara".
Vad hade det hjälpt att gå ut med "varning"?

Hade invånarna kunnat hinna fly? Eller hade det bara blivit igenkorkade flyktvägar och kaos?
Och meteoriten sen exploderade högt i atmosfären utan att göra större skada - då hade ju varningen orsakat större skada ...

Hade de varnat om det hade varit New York?
Med 15 timmars förvarning?

Hur hade de kunnat evakuera mer än tio miljoner på ett halvt dygn?

Hade Du velat få förvarningen, om det hade funnits en risk att du skulle bli fast i väg-kaos och aldrig hinna ut?


Men samtidigt - hade en amerikansk president kunnat överleva politiskt om han inte gått ut med en varning?



TS föreslog också en riktig planet-dödare ...
Med endast en veckas förvarning.

Vem kan ens föreställa sig något sådant?
Vem kan ens rådgiva en president i något sådant?
Det finns ju inga svar. Inga bra iaf.

En veckas förvarning är ju omöjligt.
25 år, det hade varit något annat - då hade världen Kanske kunnat göra något åt det.
Men en vecka?
Släck ljuset och titta på showen istället isf


Men hur är det möjligt att med tanke på frågan börja som du och flertal andra diskutera hur man skulle klara delar eller hela jorden, med missiler och annat skit.

Frågeställaren ställer en hypotetisk fråga vad skulle de som vet informera oss om om en planet som är dubbel jordens storlek. Det du ska lägga tyngden på är vad skulle och hur skulle samt vilken information hade vi fått.

Vi gör det enklare himlakroppen som v ikrockar med är 1 miljon ggr större än jorden, missiler funkar inte i rymden. om 24 tim X 7 dagar så är mänskligheten och jorden förintad,

Vilken (ingen,lite,allt) vilken information skulle gå ut och varför, vilka reaktioner skulle det skapa.

Jag tycker det är en smart fråga för man måste ta ställning både etiskt som moraliskt och kanske fatta beslut som man normalt inte kunde ställa sig bakom.

- Min önskan var att de inte sa något alls, pga den totala anarki som skulle prägla den sista veckan. Risken att åka fast och få fängelse måste vara skrattretande liten, hur många poliser,ambulanser, läkare,brandmän, bankanställda osv etc skulle gå till jobbet.

Så trots att jag tror att normalbegåvade människor med samma information (och som har kapacitet) att tillgodogöra sig den fattar smarta beslut, så blir det tvärt om i detta exempel.
Citera
2016-01-09, 15:03
  #14
Medlem
Den adekvata frågan är, huruvida vi kommer att få reda på jordens undergång ens i efterhand.
Eller kommer våra konspiratoriska makthavare även fortsättningsvis att dölja undergången för oss?
Citera
2016-01-12, 19:35
  #15
Medlem
chilli88s avatar
"NASA wants to be ready for asteroids that could destroy our planet so it doesn't have to find a crew of deep-sea oil drillers to rescue us at the last minute. As such, it has officially named its current team tasked with the detection and tracking of potentially hazardous near-Earth objects as the Planetary Defense Coordination Office (PDCO). The US government has also earmarked $50 million from NASA's 2016 budget for use on NEO observations and planetary defense."

Mer kan ni läsa på

http://www.engadget.com/2016/01/12/n...id-task-force/

Så frågan är ju om NASA hade varnat eller ej, men med tanke på hur mycket man verkar satsa på att just berätta om den här informationen så kanske dom varnar om något liknande scenario hade utpspelats eller så är det bara för att hålla folk lugna nu på att man verkligen forskar i rymden på Asteroider stora som planeter(ish).
Citera
2016-01-13, 18:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jorden har redan hållt på att gå under ett par gånger och allt som oftast får gemene man inte informationen om detta långt senare, oftast ej heller frivilligt.

Det har varit väldigt nära atomkrig ett par gånger, Solstormar har hotat jorden som man inte vet om den skulle klara av, Meteorer har kommit VÄLDIGT nära jorden med astronomiska mått mätt och först efteråt säger nån, O ja visst ja, en Meteor passerad elva meter från jorden igår. För att inte tala om dessa vetenskapsmän som tyckte att det vore kull att testa att bygga en partikelaccelerator och klyva atomer i, och de är ganska säkra på att de inte kommer att skapa ett svart hål men det vore väl iofs intressant ändå om det hände?

Men faktum är att vi lever på övertid, de metroiter som var nästan planetdödare som gav upphov till Kratern i Bahamas, det var den meteoriten som dödade alla Dinosaurer, senaste gången något så stort träffade jorden är mycket längesedan, och nu är det uppåt 100.000 år frist vi fått när det gäller sådana meteoriter och på ett matematiskt plan lite för mycket.
Citera
2016-01-13, 18:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Den adekvata frågan är, huruvida vi kommer att få reda på jordens undergång ens i efterhand.
Eller kommer våra konspiratoriska makthavare även fortsättningsvis att dölja undergången för oss?

Det finns inget efterhand att prata om här, så några konspirationer kan av naturliga skäl inte uppstå.
Citera
2016-01-13, 22:10
  #18
Medlem
lantzmans avatar
jag tror inte vi skulle veta nåt innan det var för sent.
jag tror att de som bestämmer gärna inte skulle vilja att gemene man visste att dom kunde göra precis vad dom ville med vetskapen att det ändå inte skulle kunna straffas, tänk bara på alla kravaller som skulle utbryta?
jag vet ju bara med mig själv med mitt hat mot en del personer med en viss anknytning, jag skulle mer än gärna stycka dessa personer levande om jag visste att det inte kunde straffas..

möjligtvis nån timme eller nåt dygn innan det var över kanske, men inte innan, o absolut inte innan makthavarna var i säkerhet! (från folket)
Citera
2016-01-14, 03:05
  #19
Medlem
Troligen skulle vi få reda på det via nåt tal som sändes ut globalt om det var nån större grej som var på gång att hända inom några dagar som går att förutse. Jag tror inte ens att det skulle bli särskilt dramatiskt i så fall eftersom människor i allmänhet inte löper amok när de får sina dödsdomar p.g.a. sjukdom eller annat i vardagen heller.

Trots allt arbete som läggs ned på att kartlägga universum så har det som sagt nyligen inträffat några enstaka obehagliga händelser där meteoriter kommit farande i riktning mot jorden utan att det upptäckts i förväg. Det kan bli så om meteoritens bana skyms bakom andra himlakroppar eller stjärnor, den dyker då plötsligt upp till synes från ingenstans när de passerar himlakroppen/stjärnan. Om det skulle råka bli en stor meteorit nästa gång och den otroligt nog lyckas gå i bana rakt mot jorden så är det inte säkert att allmänheten hinner få reda på det innan undergången.

Men det är troligen lika stor risk att jorden går under i nån annan större olycka. Vi kan kollidera med annan galax eller kanske slukas av någon monstruös stjärna eller av ett svart hål eller nåt annat som går att förutsäga långt i förväg.

Det är synd att det inte diskuteras mer om såna katastrofer och tänkbara förebyggande åtgärder oftare. Vi brukar tycka om att diskutera ekonomiska katastrofer och små klimatförändringar och sånt men sällan jordens totala undergång.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2016-01-14 kl. 03:17.
Citera
2016-01-16, 21:12
  #20
Medlem
Aldrig att det skulle gå ut i allmänheten via traditionell media, kaos skulle som sagt utbryta. Info skulle väl spridas till några få människor som skulle kunna tänkas ha info/kunskap/resurser att göra något. Syftar på ledare för länder med kärnvapen, vapenexperter, samt ledande forskare i astronomi. Kanske skulle någon av dessa, totalt kanske 100 personer, yppa det till någon anhörig, som inte kan hålla tyst, och så snabbt saker sprids idag, via nätet m.m., så skulle kanske ganska många människor få infon. Dock skulle de allra flesta ignorera detta som trams. Exempelvis om någon skulle starta en Flashback-tråd, med innehållet "min grannes brorsas kollega är gift med en astronomiprofessor, och fått veta att jorden helt säkert kommer gå under om en vecka. Ingen skulle ta en sådan tråd på allvar, och någon officiell bekräftelse skulle aldrig komma, det skulle aldrig ens nämnas i traditionell media.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback