Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-05, 16:56
  #1
Medlem
FleshMeastros avatar
Går det resa till Egypten med Provisoriskt Pass?

Åker med Ving från Arlanda 1 vecka. Och måste man isåfall söka visum i förväg, bara för att man har ett provisoriskt pass.

Pratat med Ving, Polisen, försökt nå ambassaden i 2 dagar utan framgång (kommit fram en gång till en person som inte kunde svara på det).

Ytterst tacksam för hjälp!
Citera
2016-01-05, 17:08
  #2
Medlem
Provisoriskt pass gäller om du är nordisk medborgare. Gäller enbart för en inresa och en utresa, du kan inte göra utflykter till Jordanien tex. Visum får du vid ankomst och betalat där. När ska du åka? Normalt tar det bara en vecka att få ett normalt pass numera. Och är billigare än provisoriskt.
Citera
2016-01-05, 17:39
  #3
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
[..]Gäller enbart för en inresa och en utresa[..]

Ett provisoriskt pass gäller i tre månader till obegränsat antal resor. Men - det är inte alla länder som godkänner provisoriska pass av olika anledningar.
Citera
2016-01-05, 17:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Ett provisoriskt pass gäller i tre månader till obegränsat antal resor. Men - det är inte alla länder som godkänner provisoriska pass av olika anledningar.

Det gäller ENDAST till det landet som är aktuellt för tillfället. Du kan inte få ett provisoriskt pass för att resa runt i Mellanöstern.

"Ett provisoriskt, tillfälligt pass utfärdas och lämnas ut direkt vid ansökan och gäller för en specifik resa. Provisoriska pass utfärdas endast på ett fåtal platser i Sverige."

Läs lite innan du skriver slarviga kommentarer. Infon finns hos polisen.se
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2016-01-05 kl. 17:51.
Citera
2016-01-05, 18:00
  #5
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det gäller ENDAST till det landet som är aktuellt för tillfället. Du kan inte få ett provisoriskt pass för att resa runt i Mellanöstern.

"Ett provisoriskt, tillfälligt pass utfärdas och lämnas ut direkt vid ansökan och gäller för en specifik resa. Provisoriska pass utfärdas endast på ett fåtal platser i Sverige."

Läs lite innan du skriver slarviga kommentarer. Infon finns hos polisen.se

Jag fixade själv ett provisoriskt pass i mitten av december på Skurup och det är giltigt till i mitten av mars och gäller till alla länder som accepterar provisoriska pass. Kostade 980:- och tog ungefär en kvart att fixa på polisstationen på andra våningen efter att ha avtalat tid dagen innan.

Edit: Räcker det som fakta eller ljuger jag..?
Citera
2016-01-05, 18:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag fixade själv ett provisoriskt pass i mitten av december på Skurup och det är giltigt till i mitten av mars och gäller till alla länder som accepterar provisoriska pass. Kostade 980:- och tog ungefär en kvart att fixa på polisstationen på andra våningen efter att ha avtalat tid dagen innan.

Edit: Räcker det som fakta eller ljuger jag..?

Du ljuger kanske inte, men du kan väl läsa? Ett provisoriskt pass gäller för den specifika resan, då du inte har ditt ordinarie pass tillhanda. TILL DEN RESAN. EN GÅNG. Giltighetstiden har ingen betydelse.
Citera
2016-01-05, 23:36
  #7
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du ljuger kanske inte, men du kan väl läsa? Ett provisoriskt pass gäller för den specifika resan, då du inte har ditt ordinarie pass tillhanda. TILL DEN RESAN. EN GÅNG. Giltighetstiden har ingen betydelse.

Passet är inte bundet till en resa hur mycket du än tror det. Jag kan boka en biljett till Burma (förutsatt att de accepterar ett provisoriskt pass) och flyga i morgon med mitt provisoriska pass om jag vill. Giltighetstiden är det enda som har betydelse om landet man reser till accepterar provisoriska pass.

Du har helt enkelt fel. Har du svårt att acceptera detta faktum råder jag dig att ringa 11414 och be telefonisten koppla dig till en polisstation som utfärdar provisoriska pass om du har fler frågor för min insats i tråden är med detta inlägg slutförd.
Citera
2016-01-09, 00:01
  #8
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Passet är inte bundet till en resa.

Så fort du landar i sverige igen plockar immigration ditt pass.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2669539

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback