Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-05, 16:52
  #1
Medlem
Whatsnexts avatar
Hej.

Har ett problem jag behöver akut hjälp med.

Körde först windows 7 och xbmc/kodi. Så fick ändra inställningar för utdelning mappar/enheter.
Efter mycket krångel fungerade det.
Android med kodi och windows 7 var struligt att få att lira med delade mappar när jag höll på med det.

Nu efter uppdatering till windows 10(även innan pga att jag ändrade behörigheter på mappar/enheter) går det apsegt att ladda filer från hårddisken där OS EJ är installerat.
Så körde en ominstallation på OS-disken igår.

Nu när jag ska in på hårddisken(ej os) och tex kolla film så kommer följande upp:

Ruta 1: Du saknar för tillfället rättighet att använda den här mappen.
Klicka på fortsätt för att få permanent tillgång till mappen.


Klickar på fortsätt och då kommer nästa ruta upp:

Du har nekats rättighet att använda den här mappen.
Om du vill ha tillgång till den här mappen måste du använda fliken säkerhet.


Fattar nada vad som ska ställas in???

När jag klickar säkerhet/avancerat kommer det upp:

Det går inte att visa för akuell ägare. Ändra?
Du måste ha läsbehörighet för att kunna visa egenskaperna för det här objektet.
Klicka på fortsätt om du vill försöka utföra ändringen med administrationsbehörighet.
Fortsätt?


Har försökt tillräckligt nu känns det som, blir bara värre och värre.
Från början kunde jag se filmerna fast dom laggade samma med musiken så fort jag skulle in i musikmappen så laggar det satan.

Använder inte kodi/XBMC på surfplatta eller PC längre.
Vill bara att hårddisken ska fungera som vanligt. Nu tex så är filmkatalogen 89mb istället för mycket mer...

Har försökt flytta/kopiera filerna men det går inte heller.
Så något dumt har jag gjort när jag körde windows 7 och xbmc/kodi och ändrade behörighetsinställningar.

Går det att återställa hela hårddisken utan att bli av med innehållet? Alltså användar/delningsbehörigheter etc?

Hjälp...
Citera
2016-01-05, 20:05
  #2
Medlem
Twofishs avatar
Låter som att NTFS rättigheterna på hårddisken gäller för din gamla användare i förra Windows installationen. (Annan SID)

Jag har ingen dator här så kan inte dubbelkolla, men följande bör fungera:

Välja att ändra ägare/owner på mappen till ditt nuvarande konto, och markera att det ska ersättas i undermapparna (replace inherited). Det kommer ta en liten stund

När det är klart kan du som administratör ge ditt konto full behörighet och ersätta rättigheterna på undermapparna.
Citera
2016-01-06, 09:39
  #3
Medlem
Whatsnexts avatar
Får denna länk som tips men det gör mig inte klokare:https://technet.microsoft.com/library/dn789205

Har alltså blivit olika behörigheter/användare även i undermappar av misstag tex musik, film mm.

Finns det något program som kan skriva om behörighet för hela disken(eller alla mappar) nu när det blivit fel på allt?
__________________
Senast redigerad av Whatsnext 2016-01-06 kl. 09:44.
Citera
2016-01-06, 12:30
  #4
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatsnext
Finns det något program som kan skriva om behörighet för hela disken(eller alla mappar) nu när det blivit fel på allt?

Windows klarar av att göra detta. Jag sitter på Windows 10 själv och alternativen har flyttats om en del under Properties/Security så jag får skriva lite ur minnet:

1. Öppna disken där rättigheterna är fel, e.x. D:
2. Högerklicka och välj Properties
3. Gå till fliken Security och välj Advanced
4. Gå till fiken Owner
5. Klicka på Edit, skriv Administrators och klicka på Check Name
6. Klicka OK och fyll i rutan Replace owner on subcontainers and objects
7. När du klickar OK/Apply så ska du få en rutan som visar att den ersätter Owner på samtliga filer på den hårddisken

När detta är klart är du (gruppen administrators på din nya Windows installation) ägare till filerna. Nu behöver du bara ge dig full behörighet:

1. Följ steg 1-3 ovan
2. Under fliken Permissions, välj Add och lägg till Administrators
3. Markera att Administrators ska ha Full Control
3. Klicka i rutan Replace all child object permissions with inherited permissions from this object och kör Apply/OK

När rättigheterna väl replikerats till alla filer på hårddisken ska du och andra lokala administratörs-konton komma åt dem utan problem.
Citera
2016-01-08, 14:49
  #5
Medlem
Whatsnexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
Windows klarar av att göra detta. Jag sitter på Windows 10 själv och alternativen har flyttats om en del under Properties/Security så jag får skriva lite ur minnet:

1. Öppna disken där rättigheterna är fel, e.x. D:
2. Högerklicka och välj Properties
3. Gå till fliken Security och välj Advanced
4. Gå till fiken Owner
5. Klicka på Edit, skriv Administrators och klicka på Check Name
6. Klicka OK och fyll i rutan Replace owner on subcontainers and objects
7. När du klickar OK/Apply så ska du få en rutan som visar att den ersätter Owner på samtliga filer på den hårddisken

När detta är klart är du (gruppen administrators på din nya Windows installation) ägare till filerna. Nu behöver du bara ge dig full behörighet:

1. Följ steg 1-3 ovan
2. Under fliken Permissions, välj Add och lägg till Administrators
3. Markera att Administrators ska ha Full Control
3. Klicka i rutan Replace all child object permissions with inherited permissions from this object och kör Apply/OK

När rättigheterna väl replikerats till alla filer på hårddisken ska du och andra lokala administratörs-konton komma åt dem utan problem.

Tack så mycket för hjälpen!

Håller på att försöka få ordning på det men det är svårt när man inte är insatt i ämnet.
Problemet är att när jag gör efter din beskrivning så varje gång den kommer till film-mappen med undermappar för varje film under ändringen av underställda mappar/filer så fastnar den vid mappen film och för varje undermapp(film)
dyker rutan upp:

Ett fel inträffade när säkerhetsinformation tillämpades på:
E:\movies\kung fury.swesub.blabla.xvid...
Det gick inte att räkna upp objekten i behållaren. Åtkomst nekad.

Fortsätt avbryt


Trycker fortsätt, fortsätt osv på alla kataloger.
Likt förbannat så ändras inte deras mapprättigheter?

Köpte en ny hårddisk för att försöka kopiera över filerna. Men det tar sjukt segt.
båda diskarna är sata 6.0GB/sec, 7200 RPM och 64mb cache.

Disken som krånglar tar evighet att tex gå in på musikmappen allt efter jag gav mig på att ändra behörigheterna.
Följde en guide för kodi när jag körde kodi och windows 7, men det borde jag inte gjort.
Men gjort är gjort för det var efter det som det började krångla.

Vill återigen tacka för hjälpen så mycket!
Tar evighet eftersom disken började lagga satan efter windows7/kodi.

Tänkte försöka skapa varje album och film-mapp på den nya disken jag köpte och kopiera filerna manuellt vilket lär ta dagar...

Just det administrators som ägare fungerade inte. Kollade vad det stod på nya disken jag installerade och det stod system som ägare så ändrade till det, så nu kan jag åtminstone komma åt filerna.

Någon ide varför kopiering mellan diskarna ligger på 500kb/sec-2mb/sec när det gäller kopiering mellan diskarna?
Eftersom det tar evighet att komma åt filerna från strul-disken så måste det bero på behörighetsinställningarna, hade inga problem innan jag gav mig på att ändra.
Kör alla tre hårddiskar på samma sata-strömkabel men det ska väl inte påverka, isåfall borde väl alla diskar påverkas?(är ju vid stul-disken kopiering/ändring av behörigheter osv och det var ju strul innan jag stoppade in nya)?
Om jag väl får ordning och kan kopiera över filerna blir det formatering av disken som krånglar direkt!!!

Om jag lyckas få över filerna till den nya disken.
Hur ska jag göra för att säkerställa att behörigheterna för det kopierade materialet får samma behörigheter som den nya disken?
Räcker det med att ändra D:/egenskaper/säkerhet/ägare välja ändra och välja samma som det är nu: SYSTEM för då dyker rutan upp: Replace all child object permissions with inherited permissions from this object och klicka i den?

Vad betyder/skiljer när man ändrar ägare, rutan som kommer upp: Replace owner on subcontainers and objects

Med rutan längst ned:

Ersätt alla underordnande objektsbehörigshetsposter med behörighetsposter som kan ärvas från det här objektet?

Tack igen.
Citera
2016-02-10, 17:02
  #6
Medlem
Har även jag stött på ett problem med Kodi. Jag hittar de mappar som jag har delat ut i nätverket, dvs mappar på en extern disk. Men när jag skall lägga till dessa mappar i mediabiblioteket så får jag ett felmeddelande där det står "invalid argumet. Någon som vet hur jag åtgärdar detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback