Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-10, 16:26
  #1
Medlem
johansons avatar
Hej, jag gör ett arbete i skolan där man ska samla in fakta om ett antal uppfinningar eller upptäckter som på något sätt har förbättrat/försämrat
människors livsvillkor, men jag har lite idétorka, skulle någon kunna ge mig lite förslag?

(Uppfinningarna måste inte klassas som hemelektronik, men jag visst inte vart ja skulle lägga dej annars)

//Johanson
Citera
2005-11-10, 16:45
  #2
Medlem
InkoPinkos avatar
Mikrovågsugn
Kylskåp
Dammsugare
osv.

Det finns ju hur många exempel som helst!

Kylskåpet/frysen måste nog ha varit den mest revolutionerande uppfinningen för hemmen när de kom ut på marknaden.
Citera
2005-11-10, 17:58
  #3
Medlem
lucaslaguns avatar
Alla sorters fordon är väl självklart; bil, cykel, flygplan osv.
Citera
2005-11-10, 20:07
  #4
Medlem
tewmtens avatar
Uhm, datorn är en rätt så viktig uppfinning. Dock lär det väl vara ett antal personer som kommer skriva om det då..

Skivspelare är viktiga saker också, tänk vad tråkigt saker skulle vara utan musik! :O

Glödlampan är ju även en riktig kanonuppfinning!

Telefon? Ja du kan ge dig fan på att den revolutionerade världen. Ta med telegrafen om du skriver om telefon också vetja, intressanta grejer!

Tändstickor och tändare, prima grejer det, fire-on-demand liksom! Eld är viktigt! Var ännu viktigare förr i tiden, men nu har vi ju flera alternativ till eld.

Nu får du börja tänka själv istället för att vi ska göra det åt dig
Citera
2005-11-10, 22:44
  #5
Medlem
Pettans avatar
Hembrännaren, stod det inte nåt om livskvalité??
Tänk vad den apparaten har livat upp många frusna kvällar för våra förfäder där ute i stugorna....
Citera
2005-11-11, 00:04
  #6
Medlem
Raschs avatar
sponant kommer jag att tänka på hjulet.. och lasern (av någon anledning)
Citera
2005-11-11, 00:10
  #7
Medlem
Kalla Kåres avatar
Men kom igen

Det kan väl inte vara så svårt att komma på själv. Åtminstone sånt som förbättrar. När det gäller sånt som försämrar så vill säkert din lärare att du skriva atombomben eller varför inte raffinerat socker. Det verkar ta död på fler människor just nu. Eller varför inte kaffe eller tobak? Om du börjar tänka lite så kommer du nog på fler grejer själv.
Citera
2005-11-11, 08:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalla Kåre
Det kan väl inte vara så svårt att komma på själv. Åtminstone sånt som förbättrar. När det gäller sånt som försämrar så vill säkert din lärare att du skriva atombomben eller varför inte raffinerat socker. Det verkar ta död på fler människor just nu. Eller varför inte kaffe eller tobak? Om du börjar tänka lite så kommer du nog på fler grejer själv.


Kaffe o tobak är väll ändå inga uppfinningar de är ju växter som troligen fanns långt innan patentverk m,m
Citera
2005-11-11, 17:26
  #9
Medlem
Piglets avatar
Polhem.... Kolla upp hans mekaniska alfabet. Där har du svensk uppfinnarhistoria...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback