Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-05, 07:11
  #1
Medlem
När jag bodde i Australien var den alltid flytande. Nu är den inte stenhård men den är inte flytande heller. Man ska ha den i rumstemp. Idag när jag skulle ha frukost hade min pappa ställt in den i kylskåpet och den var stenhård. Kan detta ha förstört den? Vad ska jag göra? Ställa den i rumstemp. och hoppas jag kan äta coconut oil till lunch? Den var hård som is efter att den stått i kylskåpet.
Citera
2016-01-05, 07:18
  #2
Medlem
mega_techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekarlsson95
När jag bodde i Australien var den alltid flytande. Nu är den inte stenhård men den är inte flytande heller. Man ska ha den i rumstemp. Idag när jag skulle ha frukost hade min pappa ställt in den i kylskåpet och den var stenhård. Kan detta ha förstört den? Vad ska jag göra? Ställa den i rumstemp. och hoppas jag kan äta coconut oil till lunch? Den var hård som is efter att den stått i kylskåpet.

Ska inte vara några problem. Kokonöts olja varierar hela tiden mellan flytande och fast. Själv har jag min i rumstemp i närheten av spisen. Så när det blir matlagning med mycket värme så händer det att den blir flytande. Men är inget fel på det. Ingeting förstörs-
Citera
2016-01-05, 09:08
  #3
Medlem
Pungt.s avatar
Ingen fara, har bara med smältpunkter att göra.

Om du inte redan har koll på det här så är smältpunkten den temperatur då någonting går från fast till flytande form, tänk is till rinnande vatten. Som du kanske märkt så kallas kokosolja ibland för kokosfett och det har att göra med att smältpunkten ligger ungefär vid normal rumstemperatur. Vi kallar fetter som flyter vid rumstemperatur för olja(t.ex. oliv, raps, majs) och fetter som är fasta vid rumstemperatur för fett(margarin, smör). Det är enda skillnad, så vitt jag vet, mellan olja och fett. Så det går alltså att tänka att olja är som flytande vatten medan fett är som is.

Om det stelnat kan du som mega_tech skrev ha flaskan/burken vid spisen vid matlagning. Om oljan är sådär mittemellan flytande och stel så brukar det räcka med att skaka på den, då tillför du energi och smälter fettet.

Vet inte hur snabbt kokosolja härsknar men hållbarheten blir längre i kylen, så det är ju en fördel med att ha den där. Men det behöver man ju bara bry sig om ifall man använder den väldigt sällan. Fick avokadoolja i julklapp och då även tipset att ha den i kylen för att att den annars kan bli gammal på ett par månader. Den har för övrigt också stelnat där inne.
Citera
2016-01-05, 12:15
  #4
Medlem
Jag använder kokosbollar när jag gör s.k. nyttiga neger bollar, utan socker. Sötman från mixade dadlar. Kokosoljan jag har är i en liten burk. Stel i rumstemperatur.
Jag kör den i Micron på effekt typ upptining. Eller ett steg högre. Jag tar så mycket jag behöver. Sedan stelnar den igen tills nästa gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback