Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-23, 09:34
  #10537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, kollade upp det och stämmer som du säger.

MEN däremot skulle han indirekt kunna drabbas av hennes skulder vid en bodelningsuträkning ifall de skiljer sig.

Förlovning + giftemål + skilsmässa. Det kanske är CH's nya masterplan

Man kan ju hoppas att en eventuellt presumtiv make till CH bokar tid för juridisk rådgivning och noga kollar upp vad som gäller kring äktenskapsförord och liknande.
Okej, man ska passa sig för skuldtyngda Catrin.
Citera
2017-09-23, 18:05
  #10538
Medlem
Jag tänkte, eftersom många verkar intresserade att jag kan berätta hur det är att just ha kontakt med frivården och att ha skyddstillsyn då jag själv har det för just bedrägeribrott.

Man har till att börja med en övervakare, som man träffar efter vad som anses som behov.

Jag fick efter att ha gjort testet, träffa min övervakare 1h, en gång varannan vecka.
På dessa möten pratar man, man går igenom ens liv och går igenom hur man vill förändra det.
Pågrund av att jag VILLE ändra min livssituation så är detta ovärderligt.


Sedan fick jag påbörja progammet som latrin ska gå, one to one innebär att man en gång i veckan träffar en kursledare, i mitt fall en jävligt bra ledare, som pratar, han kritiserar och han hjälper, man går igeom olika steg i kursen och lär sig olika grundläggande socialafärdigheter som det så fint heter, men man går också igenom vad man gjort, för att man själv ska få en insikt i vad man gjort och vad man ställt till med.

En sak som är intressant, du måste betala tillbaka på dina skadestånd i den mån du kan, det är inget som frivården kontrollerar , men det är en del av "avtalet" med skyddstillsynen.

Sköter man sig, så får man inte privilegier , men det underlättar rejält !
Jag har inte missat en enda tid och har aldrig ändrat en tid, då jag känner att detta är ett straff och jag ska inte ha mer frihet än jag redan har.
Jag har visat att jag vill och även förklarat att jag vill förändras, vilket troligen gör att allting känns bra och att man verkligen får hjälp.

En sak är dock väldigt märklig, jag va själv rädd för att ha missat en tid en gång men då förklarade min övervakare samt kursledaren att det är GROV misskötsamhet som krävs innan man ens ställs inför en nämnd som tittar på om man skall ge en VARNING, DÄREFTER om du missköter dig igen, så kan det bli tal om att undanröja skyddstillsynen, det va i princip sa han att missa flera möten, att komma försent eller liknande.
Du kan tillochmed hålla dig undan ett tag, men fortfarande bara få en varning.

Nu vet jag inte hur det funkar med att ha skyddstillsyn och samhällstjänst men jag gissar på att din handledare (om jag förstod det rätt), ser till att du verkligen är på plats och stöttar dig hela tiden.

Så för min del innebär med andra ord skyddstillsynen :
- 1 eller 2 möte i veckan på 1h vardera.
- Sköta mig i allmänhet under 3 år, varav 1 år är övervakat.
Citera
2017-09-23, 18:30
  #10539
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boondocksaints
Det låter inte som mycket till innehåll i den skyddstillsynen, eller i övervakningen efter VF. Så ser det inte ut idag. Man träffas mellan en gång i månaden till en gång i veckan beroende på vilken risk för återfall i brott man bedöms ha och hur stora behoven är.

DOCK måste jag tillägga; en skyddstillsyn (eller övervakning vid VF) kan aldrig förhindra någon från att begå brott. Vill personen begå brott så gör hen det oavsett övervakningen. Man är inte övervakad dygnet runt. Vill man däremot förändra sig så kan man få hjälp med detta på frivården.

Nja. Så var det sagt redan då jag hade Skyddstillsyn med övervakning. Jag skulle träffa övervakaren en gång i veckan och jag skulle till frivården en gång i månaden. MEN jag fick aldrig någon inbjudan, han ringde då och då och frågade hur jag hade det. Sedan sa han att han skulle skicka en tid per post men gjorde det inte. Ringde sedan upp några månader senare och sa att saker kom i mellan osv.

Min övervakare ringde spontant. Jag träffade henne ibland om jag typ skulle gå en promenad och inte hade någon att gå med. Då var det JAG som ringde och frågade om hon ville haka på.

Som någon skrev så måste man ju själv vilja.
Citera
2017-09-23, 23:27
  #10540
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om de verkligen skulle gifta sig kan väl maken också bli ansvarig för att betala tillbaka CH's skulder till brottsoffren?

Edit: Kollade upp litet kring det, och tydligen blir han inte skyldig att betala hennes skulder när de gifter sig.

Däremot, om de sedan skulle skilja sig, så finns risken att hennes skulder påverkar bodelningen och att maken på så sätt tvingas täcka en del av henns skulder.

http://www.lawline.se/answers/ta-ove...tenskapsforord

Hoppas den eventuellt blivande maken är medveten om det
Även om de bara blir sambos kan detta påverka hans ekonomi då deras inkomster slås ihop ur bidragshänseende (t.ex. bostadsbidrag som Catrin lär ha idag bör försvinna).

Dessutom misstänker jag att hans inkomst även räknas med när kronofogden räknar ut hur mycket som ska dras från hennes lön vid en eventuell utmätning (tänker den iofs orimliga tanken att Catrin kommer att uppbära en lön framöver).

Fast vi behöver nog inte oroa oss. Ovanstående har Catrin säkerligen 100% koll på då hon verkar vara en expert på att få andra (skattebetalare och bedrägerioffer) att stå för hennes lyxliv.
Citera
2017-09-23, 23:35
  #10541
Medlem
GilGrissom82s avatar
När får vi äntligen se henne i tv-programmet som hon skrev att hon skulle delta i? Väntar...
Citera
2017-09-24, 09:23
  #10542
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamikazeeeeee
Och nu har hon förlovat sig...

OM det är sant, så är det skrämmande att hon i så fall måste ha ljugit under rättegången, när hon sa att hon inte hade någon kille
__________________
Senast redigerad av GilGrissom82 2017-09-24 kl. 09:30.
Citera
2017-09-24, 10:15
  #10543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
OM det är sant, så är det skrämmande att hon i så fall måste ha ljugit under rättegången, när hon sa att hon inte hade någon kille
Ingenting förvånar mig längre när det gäller CH, den kvinnan är inte mycket för sanningen i sin övre medelklass värld i Järna utanför Södertälje.
Citera
2017-09-24, 10:31
  #10544
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ingenting förvånar mig längre när det gäller CH, den kvinnan är inte mycket för sanningen i sin övre medelklass värld i Järna utanför Södertälje.

Att ljuga i en blogg behöver ju inte vara så allvarligt, men att slira på sanningen under en rättegång är en helt annan femma.

Man kan ju bara hoppas att CH själv förstår skillnaden
Citera
2017-09-24, 10:36
  #10545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Att ljuga i en blogg behöver ju inte vara så allvarligt, men att slira på sanningen under en rättegång är en helt annan femma.

Man kan ju bara hoppas att CH själv förstår skillnaden
Nej, hon är psykopat, eller narcissist.
Spelar väl ingen roll om det var i en blogg eller ett instagramkonto , sedan får en tilltalad ljuga hur mycket den vill i en svensk brottmålsrättegång.
Citera
2017-09-24, 12:09
  #10546
Medlem
Imonlysixteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
OM det är sant, så är det skrämmande att hon i så fall måste ha ljugit under rättegången, när hon sa att hon inte hade någon kille

men sa hon verkligen att hon inte hade nån kille? Sa hon inte bara att dom inte bodde ihop?
Citera
2017-09-24, 12:30
  #10547
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskhasen4
Jag tänkte, eftersom många verkar intresserade att jag kan berätta hur det är att just ha kontakt med frivården och att ha skyddstillsyn då jag själv har det för just bedrägeribrott.

Man har till att börja med en övervakare, som man träffar efter vad som anses som behov.

Jag fick efter att ha gjort testet, träffa min övervakare 1h, en gång varannan vecka.
På dessa möten pratar man, man går igenom ens liv och går igenom hur man vill förändra det.
Pågrund av att jag VILLE ändra min livssituation så är detta ovärderligt.


Sedan fick jag påbörja progammet som latrin ska gå, one to one innebär att man en gång i veckan träffar en kursledare, i mitt fall en jävligt bra ledare, som pratar, han kritiserar och han hjälper, man går igeom olika steg i kursen och lär sig olika grundläggande socialafärdigheter som det så fint heter, men man går också igenom vad man gjort, för att man själv ska få en insikt i vad man gjort och vad man ställt till med.

En sak som är intressant, du måste betala tillbaka på dina skadestånd i den mån du kan, det är inget som frivården kontrollerar , men det är en del av "avtalet" med skyddstillsynen.

Sköter man sig, så får man inte privilegier , men det underlättar rejält !
Jag har inte missat en enda tid och har aldrig ändrat en tid, då jag känner att detta är ett straff och jag ska inte ha mer frihet än jag redan har.
Jag har visat att jag vill och även förklarat att jag vill förändras, vilket troligen gör att allting känns bra och att man verkligen får hjälp.

En sak är dock väldigt märklig, jag va själv rädd för att ha missat en tid en gång men då förklarade min övervakare samt kursledaren att det är GROV misskötsamhet som krävs innan man ens ställs inför en nämnd som tittar på om man skall ge en VARNING, DÄREFTER om du missköter dig igen, så kan det bli tal om att undanröja skyddstillsynen, det va i princip sa han att missa flera möten, att komma försent eller liknande.
Du kan tillochmed hålla dig undan ett tag, men fortfarande bara få en varning.

Nu vet jag inte hur det funkar med att ha skyddstillsyn och samhällstjänst men jag gissar på att din handledare (om jag förstod det rätt), ser till att du verkligen är på plats och stöttar dig hela tiden.

Så för min del innebär med andra ord skyddstillsynen :
- 1 eller 2 möte i veckan på 1h vardera.
- Sköta mig i allmänhet under 3 år, varav 1 år är övervakat.

Härligt att höra att det var givande för dig! Det är ju den viktigaste förutsättningen, som du skriver, att du ville ha en förändring. Programledare eller frivårdsinspektörer kan vara hur bra som helst på sitt jobb, men finns det ingen egen vilja till förändring är det svårt att åstadkomma någonting.

När man har skyddstillsyn med samhällstjänst fungerar det likadant. Upplägget är måhända lite olika beroende på vilket frivårdskontor man tillhör, men man har en övervakare och en handläggare för SHT. SHT-handläggaren gör närvarokontroller, har kontakt med kontaktpersonen på SHT (som meddelar närvaro/frånvaro och hur det fungerar) och följer upp hur det går.

Det stämmer också att det krävs upprepad misskötsamhet för att man ska kallas till övervakningsnämmden. Där finns sedan olika steg, från kontaktföreskrift till varning till återremittering (vid skyddstillsyn) eller förverkande av dagar (villkorlig frigivning)
Citera
2017-09-24, 13:55
  #10548
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imonlysixteen
men sa hon verkligen att hon inte hade nån kille? Sa hon inte bara att dom inte bodde ihop?

Enligt liverapporteringen från Bloggbevakning framgick att "A(vokaten) pratar om att hon är ensamstående".

Kan ju tolkas brett om man vill, men tycker även att det i begreppet "ensamstående" ingår att man inte har pojkvän/flickvän. Så antar att det kan vara att slira på sanningen eller dra en vit lögn.

Oavsett, så rimmar uttalandet inför rätten illa med att hon mindre än två veckor senare på sociala medier vill briljera med en (sann eller påhittad) förlovning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback