Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-16, 22:54
  #1201
Medlem
henki420s avatar
Jag hoppas faktiskt att hon får fotbojan i nästa omgång. Då blir det inget mer resande eller ens utgång på barer. Hon skriver att hon hatar Södertälje så där kan hon gott vara.
Citera
2016-06-16, 23:33
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Jag hoppas faktiskt att hon får fotbojan i nästa omgång. Då blir det inget mer resande eller ens utgång på barer. Hon skriver att hon hatar Södertälje så där kan hon gott vara.


Haha ja och de andra föräldrarna på barnens skola verkar ju inte så förtjusta i att ha med sina barn på CHs blogg!

Vi ska inte ta och lägga ihop en slant och skicka fupen till CHs mor??
Citera
2016-06-16, 23:43
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Jag hoppas faktiskt att hon får fotbojan i nästa omgång. Då blir det inget mer resande eller ens utgång på barer. Hon skriver att hon hatar Södertälje så där kan hon gott vara.

Kan man hoppas att hon lägger ut en bild när hon sitter hemma med fotbojan så att man får användning av den kända hockey-ramsan "Där kan du sitta..."

Jag hoppas ju på ett riktigt fängelse, men det ska ni se att dom är för fega att ge åt en ensamstående mamma

I praktiken är ju mormor lika mycket vårdnadshavare, så vår käre CH kan gott sitta inne ett år, men givetvis skulle dubbla tiden med fotboja funka lika bra

Och för alla er som kommer att säga "tänk på barnen", dom barnens enda chans till en normal uppväxt är att någon annan tar hand om dom, så att skiljas från mamman en tid är det bästa som kan hända
Citera
2016-06-16, 23:45
  #1204
Medlem
Bra forskat om vad som gäller vid fotografering. Man kan ju tycka att en kvinna med en förskolechef till morsa skulle kunna det.

Jag gick i samma grundskola som CH.
Har inga historier om brutna Barbie ben. CH gjorde inte mycket väsen av sig i skolan. Varken populär eller mobbad. Hon hade typ en kompis (som inte behöver outas här för jag tror inte de är vänner längre)

Sen blev hon ihop med en kriminell syrian och fick stryk titt som tätt, då pratade folk kanske lite om henne, men det tröttnade man på med.
Citera
2016-06-17, 00:31
  #1205
Medlem
chromacors avatar
Här finns många bra länkar för den grävande journalisten, som göra en grundlig personundersökning av bedragarfittan: http://www.fgj.se/verktyg/personresearchguiden/
Citera
2016-06-17, 00:41
  #1206
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Åh, stackars tröga människa. Säger att folk skall "läsa på" och inte tro på vad som står på Flashback, och så kommer hon med sådan här dynga?

Malin skriver:
16 juni, 2016 kl. 19:35

Ursäkta? Jag ska inte behöva oroa mig för det.
Det finns barn som har skyddad identitet.
Eller att man som jag bara inte vill förknippas med dig och din jävla blogg.
Ser jag en enda bild på mina barn eller någon annans som tycker som jag så polisanmäler jag dig.
Det är fotoförbud på skolor och förskolor!
Och ändå står du varje lucia osv och fotar alla ungar trots tillsägelser.
Rikspucko.


catrinhedlund skriver:
16 juni, 2016 kl. 19:38

Så här är det; så länge det är på allmän plats där det inte finns en skylt som säger att det är fotoförbud – då får du fota..
Nej jag står inte och fotar på lucia tex, däremot så kan jag ta ett foto på mina barn utanför förskolan, råkar det då gå förbi någon så kan man inget göra.. Hur fasiken tror du skvallerpressen lyckas hela tiden??


Klart inte alla kan vara pålästa om allt, men är CH bannad från Google eller? I egenskap av obotlig världsförbättrare tar jag nu på mig ansvaret att förklara ett och annat. Nu tar vi det pedagogiskt och i korta meningar så att även eventuella toppbloggerskor som absolut inte läser på Flashback hänger med:
1. Flera förskolor i Sverige har infört film- och fotoförbud på hela skol- och förskoleområdet (detta gäller alltså både där barn hämtas och lämnas!). Det finns många anledningar till det. Malin nämner så klokt en: skyddad identitet. En av de många kommuner som infört denna regel är Södertälje kommun. Förbudet innebär att ingen, inte ens anhöriga och vänner, varken får fotografera eller filma andras barn utan att först ha barnets föräldrars tillstånd. Det här förbudet har gällt sedan 2010, så detta är absolut inget nytt. Även om man befinner sig helt utanför området kan detta, beroende på omständigheterna, kvalificeras som Kränkning.

2. "Skvallerpressen" agerar utifrån att de har ett utgivningsbevis. Ett utgivningsbevis måste man ha en ansvarig utgivare för att kunna ansöka om. Om du har ett utgivningsbevis, "skvallerpress" eller "toppbloggare" spelar ingen roll, har du rätt att publicera i enighet med Yttrandefrihetsgrundlagen. Det betyder att du alltså inte hämmas av Personuppgiftslagen. Kort sagt: Med utgivningsbevis = utökad rätt att publicera och sprida handlingar. Utan utgivningsbevis = publicisten åläggs att följa Personuppgiftslagen.
--

För rättvisans skull kan tilläggas att Flashback saknar utgivningsbevis. Trådar som denna finns det istället utrymme för i Brottsbalken kap 5 §1 (Ärekränkning). Det här är ett nyttigt kapitel, eftersom CH gillar att hota med anmälan om förtal (och det är förresten fel, du bör anmäla för förolämpning när du riktar dig till personer som tilltalat dig personligen, CH). Undantaget, eller utrymmet, som ges angående förtal gäller när uppgifterna som publiceras kan vara ett av följande:
a) att det en person gjort är aktuellt, exempelvis genom att media tagit upp det.
b) att en dömd person agerar så att det finns anledning att tro att personen återfallit.
c) att uppgifterna sprids med ett allmännyttigt syfte och är sanna.
Allt jag skrivit ovan går att kolla i Lagboken, hos Södertälje kommun, Journalistförbundet och Myndigheten för press, radio och TV. Varsågod.

--
TILLÄGG: Ja, alltså det finns förmodligen trettio ställen fler där du inte får fota, den där "fotoförbudskylten" är idioti från CH:s sida. Du får exempelvis inte fota eller filma på allmän plats om filmen eller fotot delvis eller helt kommer visa en privat plats (t ex, man kan se in på privat mark, som genom någons fönster). Det blir olaga övervakning. Om det är barn som är nakna eller syns i positioner som kan tolkas som barnporr har man också jävligt med problem. Hur allmän en plats än är får du inte stå där och fota områden som gör att någon kan identifiera det som klassas som skyddsobjekt. Och blablabla. Poängen: Sluta hitta på skit, skaffa dig koll istället, "jag vet inte" är inte ett försvar. Säg inte saker du inte vet då, utan att vara tydlig med att du faktiskt inte vet.

Kan ens en kommun utfärda fotoförbud? En förskola är knappast ett skyddsobjekt, därav får man fota hur mycket man vill.
Citera
2016-06-17, 00:48
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Kan ens en kommun utfärda fotoförbud? En förskola är knappast ett skyddsobjekt, därav får man fota hur mycket man vill.

Jodå, det kan dom, det är prövat rättsligt, men jag ids inte gräva.

Det var något om att en skola/skolgård eller lokal som skolan nyttjar inte är att betrakta som allmän plats då skolan har skyldighet att ansvara för elevens säkerhet, eller något ditåt
Citera
2016-06-17, 01:03
  #1208
Avstängd
bigbanana74s avatar
Jag tror hon utnyttjar sin pojk sexuellt också det är ett svin den här CH
Citera
2016-06-17, 01:05
  #1209
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Bra forskat om vad som gäller vid fotografering. Man kan ju tycka att en kvinna med en förskolechef till morsa skulle kunna det.

...eller en som bloggar. Skall man aktivt producera material i syfte att publicera och offentliggöra det på internet bör man ha åtminstone viss eller grundläggande kunskap i PuL, YGL och Upphovsrättslagen.


Sedan är det väl sunt förnuft att inte publicera bilder där andras barn syns? Hyfs, för fan.

Att man inte vet vad som gäller är liksom inte ett försvar, det är inte omöjligt att ta reda på det man behöver kunna för att göra det man vill göra. Kan man leta upp ett recept på risotto innan man lagar det första gången, kan man väl också ta reda på vad som gäller vid bild- och textpublicering. Råkar det bli fel får man backa, be om ursäkt och försöka rätta till. Hur enkelt som helst.
Citera
2016-06-17, 01:07
  #1210
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Kan ens en kommun utfärda fotoförbud? En förskola är knappast ett skyddsobjekt, därav får man fota hur mycket man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jodå, det kan dom, det är prövat rättsligt, men jag ids inte gräva.

Det var något om att en skola/skolgård eller lokal som skolan nyttjar inte är att betrakta som allmän plats då skolan har skyldighet att ansvara för elevens säkerhet, eller något ditåt

Precis så, den som har ägande och/eller nyttjanderätt är den som reglerar hur platsen i sig skall skötas. I detta fall är det kommunen eller den friskolan själv.

Man får inte heller fotografera/filma in på grannens tomt även om man själv står på den allmänna platsen utanför. Andra regler gäller dessutom vid spridning av material: i lagens mening begår du exempelvis upphovsrättsbrott när du tar en bild av ett konstverk på gatan och laddar upp på din blogg (sjukt rättsfall om det nyligen, men så är det bara). Det är en rätt självklar grej, allt man vill göra är inte en rättighet bara för att inget i lagen säger emot det. Om ett badhus inte vill att man bajsar i vattnet får den som hopplöst gärna ändå vill bajsa i vattnet försöka hitta ett badhus som tillåter det, hur naturligt det än är att människor måste få bajsa.

(Ja, typ, ni fattar!)
__________________
Senast redigerad av vonDunajewskan 2016-06-17 kl. 01:13. Anledning: textred
Citera
2016-06-17, 01:19
  #1211
Avstängd
bigbanana74s avatar
Om hon nu är skyldig folk så mycket pengar hur kommer det sig att hon kan göra så många resor?
Citera
2016-06-17, 01:28
  #1212
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jodå, det kan dom, det är prövat rättsligt, men jag ids inte gräva.

Det var något om att en skola/skolgård eller lokal som skolan nyttjar inte är att betrakta som allmän plats då skolan har skyldighet att ansvara för elevens säkerhet, eller något ditåt

Om du har utgivningsbevis då? Då är du journalist.. Var någon DN journalister som kom undan med fotografera Muskö basen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback