Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-01-15, 04:11
  #37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djitii
Möjligt. Jag har dock aldrig tränat mina hundar för att åka i bilbur. De får hänga på och det har aldrig varit några konstigheter.

Min är inte så förtjust i att åka i buren, mest för att han vill alltid vara med och se vad som händer. och det kan han inte när han sitter i buren, men han accepterar den utan allt för mycket protester (dvs, han märker snabbt att det inte hjälper att pipa så då slutar han).


Hemma går han gärna och lägger sig och sover i buren.
__________________
Senast redigerad av Sereena 2016-01-15 kl. 04:13.
Citera
2016-01-16, 10:50
  #38
Medlem
Jag sytt en hm vad ska man säga som ett spjälskydd till buren så det är som ligga i en djup korg. Och ett bälte kan nog lätt slita en hund i stycken jämför med spruckna inälvor då man haft höftbältet på magen ist.
Citera
2016-01-16, 15:49
  #39
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Jag sytt en hm vad ska man säga som ett spjälskydd till buren så det är som ligga i en djup korg. Och ett bälte kan nog lätt slita en hund i stycken jämför med spruckna inälvor då man haft höftbältet på magen ist.

Hur då?

Min hunds säkerhetsbälte ser ungefär ut som hennes dragsele fast med större del över bröstet. Sedan kopplar man antingen ett av bilens vanliga säkerhetsbälten igenom en öppning bak över ryggen eller så hakar man fast ryggfästet direkt i bälteslåset, så i praktiken har hunden något som ser ut som ett fyrpunktsbälte som då täcker bröstkorg, axlar och rygg.
Citera
2016-01-16, 16:56
  #40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Jag sytt en hm vad ska man säga som ett spjälskydd till buren så det är som ligga i en djup korg. Och ett bälte kan nog lätt slita en hund i stycken jämför med spruckna inälvor då man haft höftbältet på magen ist.

Man drar ju inte bara fram vanliga bältet...

Först sätter man på hunden en speciell bilsele, en lite kraftigare sele, ofta med en extra bred/täckande front. Denna selen kopplas sedan fast antingen med bältet eller med en tamp som kopplas i bälteslåset.
Citera
2016-01-18, 19:45
  #41
Medlem
Gandalftrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Fast det är ju inte krav på just bur...
Nej. Men det rekommenderas.
Citera
2016-01-21, 17:10
  #42
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandalftroll
Nej. Men det rekommenderas.

Båda rekommenderas.
Min veterinär rekommenderar till exempel bälte och inte bur, så det beror på vem du frågar...
Citera
2016-01-23, 12:40
  #43
Medlem
Nej har två olika bältesselar så jag kanske överdrev lite där.
Dock är nog mina inte de dyraste har fått dom , ska titta på mer passande då ibland en bur inte alltid får plats i bilen.
Citera
2017-04-10, 22:15
  #44
Medlem
Luxuss avatar
Jag sitter å läser på jordbruksverkets sida om regler för transport av hund.
Det står ju inte att man SKALL använda bur eller bälte till hunden, bara att den skall skyddas från skada vid ev krock och att man KAN använda till exempel bur eller bälte. En bur skyddar ju inte hunden annat än mot andra lösa föremål utanför buren.
(De som påstår något annat förstår inte hur krockskydd i bil fungerar).

Som jag tolkar texten följer jag reglerna alldeles utmärkt om hunden ligger lös i bagageutrymmet mot baksätets ryggstöd och det inte finns några tunga/hårda lösa föremål i bagageutrymme som kan skada hunden.

Jag undanber mig känslomässiga kommentarer om att hunden e att jämföra med ens ofödde son, fru eller älskarinna eller annat ovidkommande.
Citera
2017-04-11, 00:53
  #45
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
hahahahaha

Jag har kört bil sedan 14års åldern och aldrig varit i närheten av att krocka då jag är rally förare på fritiden i samma klass som Loab. Hunden sitter löst i framsätet fast utan bälte och fågelbur. Burar e för fåglar inte hundar då de är som oss människor. Den vill vara fria inte fängslade. Sätter jag hunden i en bur så kommer den göra allt för att komma ut har testat och det e inte trevligt

Man kör inte bilen för att krocka utan att komma fram fint o välbehållen.

Svenskar e fan de dummaste folkslaget på jordklotet. ni anser inte att en bur är djurplågeri men om man lämnar den ensam i över 7tim så är det djur plågeri. hahaha tillåt mig skratta
Så vad är logiken? Du krockar aldrig för att du aldrig kör på någon? Men, kan någon köra på dig?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback